ردیاب خودرو

روش‌های کشف ردیاب در خودرو

چطور ردیاب خودرو را پیدا کنیم
5
(6)

در ابتدا به مقدمه روش‎‌های کشف ردیاب در خودرو میپردازیم، امروزه به کمک فناوری و تکنولوژی دستگاه‎های ردیاب فراوانی ساخته شده‌‎اند. معمولا مردم از آنها برای یافتن سریع وسایل گران قیمت خود همچون خودرو یا کامپیوتر شخصی خود استفاده می‎‌کنند.

اما برخی از افراد هم با هدف پیگیری مکان اشخاص از این دستگاه‎ها استفاده می‌نمایند. علاوه بر این، معمولا از دستگاه‌‎های ردیاب خودرو توسط عموم مردم و شرکت‎‌ها به منظور تعیین محل خودروهای شرکت و… استفاده می‎‌شود.

ردیاب‌‎ها انواع مختلفی دارند، ما در ادامه به چند مدل از آنها اشاره می‎‌کنیم برای آشنایی با انواع ردیاب خودرو به صفحه محصولات ردیابی ردیاب من بروید. شما متناسب با نیاز خود می‎‌توانید آنها را تهیه نمایید. اما اگر کنجکاو هستید که بدانید آیا خودرو شما هم ردیاب دارد یا نه و یا اگر می‎خواهید با تکنیک‎های کاربردی برای کشف ردیاب در خودرو آشنا شوید، با این مقاله همراه باشید.

انواع دستگاه‎های ردیاب خودرو

اغلب دستگاه‌های ردیاب به لطف فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده‌‎اند. به همین علت، استفاده از آنها به واسطه سیگنال‌‎ها و رادارهای ارتباط از راه دور انجام می‌‍گیرد.

معمولا از این دستگاه‌ها برای ردیابی اشخاص و یا وسایل مهم و گران قیمت استفاده می‎شود که در مقالاتی تحت عنوان ردیاب پرسونال و ردیابی سالمندان و ردیابی کودکان به صورت مفصل به آنها پرداختیم. پس باید گفت علاوه بر مضرات ردیاب‎ها که افراد را پیگیری می‌‎کنند این دستگاه‎ها مزایایی نظیر جلوگیری از ضرر مالی، افزایش ایمنی و امنیت، نظارت دقیق بر خودرو و… دارند. به همین علت، ما در ادامه شما را با برخی از دستگاه‎های ردیاب خودرو آشنا می‎کنیم:

• دستگاه ردیاب RFID

ردیاب فرکانس رادیویی یا RFID تکنیکی است که از آن برای ردیابی خودروها استفاده می‎شود. این دستگاه با استفاده از آنتن و تراشه کار می‎کند. با استفاده از آنتن موجود در دستگاه می‎‌توان سیگنال رادیویی و تراشه که حاوی اطلاعات است را دریافت و ارسال کرد.

به کمک این ردیاب می‌‎توان خودرو را تا فاصله یک فوتی ردیابی کرد. این ابزار یک ابزار رایج برای ردیابی وسایل و خودروها است. یکی از موارد استفاده این ردیاب استفاده از آن به عنوان برچسب‎های ضد سرقت برای کالاهای گران قیمت است. البته باید ذکر کرد این ردیاب در صورت نزدیک شدن به میله‎های اسکن موجود در خروجی یا ورودی فروشگاه‎ها خاموش م‎ی‌‎شود.

• ردیاب Geofencing

قبل از اینکه با تکنیک‎‌های کشف ردیاب در خودرو آشنا شویم بیایید با ردیاب Geofencing و کارکردهایش بیشتر آشنا شویم. این نوع فناوری ردیابی در مقایسه با نوع اول منفعل‌تر است. این ردیاب ممکن است از فناوری GPS یا RFID استفاده کند. بر خلاف اغلب دستگاه‌های ردیاب که به طور مرتب مکان خود را گزارش می‎دهند، ردیاب‎های Geofencing یک گیرنده دارند که می‎تواند به راحتی مکان فعلی خودرو را تشخیص دهد.

درصورتی که ردیاب از منطقه مشخص شده خارج شود زنگ هشدار یا اطلاع رسانی برای آن فعال می‎شود. معمولا از این فناوری در فروشگاه‎های خرده فروشی به عنوان اسکنرهای جلوگیری از ضرر استفاده می‎‌شود.

• Internet Tracking

این نوع فناوری ردیاب به کاربران کمک می‎کند تا وسایل متنوعی همچون خودرو اشخاص و اموال خود را ردیابی کنند. ردیابی اینترنتی یا Internet Tracking یکی از بهترین روش‎‎ برای یافتن دستگاه‎‌‎های سرقت شده است.

معمولا اغلب دستگاه‌‎ها یک سیستم ردیابی به عنوان گزینه BIOS را درون خود دارند. اگر این گزینه فعال باشد، می‎توان زمان اتصال دستگاه به اینترنت اطلاعات مربوط به دستگاه را به سرورهای مرکزی گزارش داد. اطلاعات ممکن است شامل داده‎‌های بی‌‎سیم یا اطلاعات IP باشند. کاربر با استفاده از این اطلاعات می‎‌تواند دستگاه‎‌های متنوع خود نظیر خودروی شخصی‎‌اش را ردیابی کند. جهت آشنایی بیشتر با ردیاب‌های خودرویی و شخصی مقالات راهنمای خرید ردیاب خودرو و راهنمای خرید ردیاب شخصی را مطالعه فرمایید.

• ردیاب رادیویی

ردیاب رادیویی یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند و محبوب برای ردیابی خودرو است. هنگامی که منبع تغذیه را به ردیاب RFID اضافه می‎کنید می‎‌توان از ردیاب رادیویی استفاده کرد. به همین علت، می‎توان از این ردیاب برای ردیابی خودروها در محدوده گسترده‎‌تر استفاده نمود.

حالا که با برخی از دستگاه‌های ردیاب خودرو یا وسایل دیگر همچون گوشی‌های همراه آشنا شده‌اید، احتمالا خواهان کسب اطلاعات بیشتر درباره کشف ردیاب در خودرو هستید. ما در ادامه این مقاله شما را با چند مرحله کاربردی و تکنیکی برای پیدا کردن ردیاب خودرو آشنا می‎‌کنیم. شما می‌‎توانید به تنهایی یا با کمک افراد متخصص اقدام به شناسایی ردیاب در خودرو خود داشته باشید و کشف ردیاب در خودرو را پیچیده نبینید.

روش پیدا کردن ردیاب خودرو

مراحلی مهم برای کشف ردیاب در خودرو

ردیاب خودرو را می‌‎توان برای افزایش امنیت خودرو استفاده کرد. اما گاها برخی افراد از ردیاب خودرو به صورت پنهانی استفاده می‎کنند تا بتوانند اشخاص مدنظر خود را پیدا کنند. به همین خاطر، ما روش‎های دستیابی به دستگاه ردیاب را در سریعترین زمان ممکن در این مطلب با شما در میان گذاشته‌‎ایم. ما در این بخش شما را با ۵ مرحله کاربردی پیدا کردن ردیاب خودرو آشنا می‌کنیم:

مرحله اول، تشخیص هر آنچه که به دنبال آن هستید.

در مرحله اول پیدا کردن ردیاب خودرو ، اگر مشکوک به ردیابی شدن توسط شخصی با GPS یا دستگاه ردیابی سلولی هستید، می‌‎توانید از تکنیک‎‌هایی که در ادامه ذکر می‌‎شوند استفاده کنید. بیشتر دستگاه‌‎های ردیاب به منظور ردیابی قانونی اشخاص استفاده می‌‎شوند.

در ابتدا فرض را بر این می‌گذاریم که ردیاب آهنربایی به خودرو شما متصل باشد، معمولا ردیاب‎‌های آهنربایی در قسمت بیرونی خودرو قرار می‎‌گیرند و از آنها برای ردیابی خودرو یا افراد استفاده می‎‌شود. این ردیاب ها مشابه یک جعبه کوچک مغناطیسی هستند که ممکن است یک آنتن یا چراغ بر روی آن قرار گرفته باشد. این ردیاب‌ها معمولا سه تا چهار اینچ طول و دو اینچ عرض و یک اینچ یا بیشتر ضخامت دارند. حالا که شما با ظاهر ردیاب‎‌های آهنربایی آشنایی پیدا کرده‌‎اید راحت‌تر می‌‎توانید آنها را تشخیص دهید.

معاینه فیزیکی بر قسمت‎‌های داخلی و خارجی خودرو انجام دهید.

بخش بیرونی خودرو را با هدف کشف ردیاب آهنربایی در خودرو بررسی کنید. هدف از این بررسی آنالیز کلیه قسمت‌های ممکن برای دستیابی به ردیاب است. حتما از یک چراغ قوه برای بررسی بخش‎های جلویی، انتهایی و زیرین خودرو استفاده کنید. در ضمن، حتما چرخ‌‎های ماشین را هم بررسی کنید. در صورتی که ردیاب بر چرخ‌ها قرار بگیرد آهنربایی برای اتصال ردیاب به قسمت فلزی خودرو نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، قسمت پشتی روکش‌‎های پلاستیکی که نیازی به برداشتن ندارند را هم به دقت بررسی کنید. این یکی از مراحل مهم در کشف ردیاب در خودرو است.

از دیگر راه‎های پیدا کردن ردیاب خودرو بررسی بخش بالایی خودرو است. حتما به دقت بخش سقف خودرو و پشت آینه‎‌ها را هم بررسی کنید. به این ترتیب، در صورتی که ردیابی در خودرو شخصی شما جاساز شده باشد می‎توانید آن را پیدا کنید. در ضمن، زیرانداز خودرو را فراموش نکنید. ممکن است ردیابی در این بخش خودرو قرار گرفته باشد. حتما پشت سپرهای خودرویتان را بررسی کنید. در واقع، باید گفت اکثر سپرها فضایی برای پنهان کردن ردیاب ندارند، اما باز هم به دقت این بخش را بررسی کنید.

بخش بعدی که باید بررسی شود قسمت زیرین کاپوت است. کاپوت خود را بلند کرده و به دنبال دستگاه ردیاب باشید. البته باید گفت بعید است که یک ردیاب در زیر کاپوت قرار گیرد. علت آن را هم می‎توان در درجه حرارت بالای کاپوت یافت. درجه حرارت بالا باعث آسیب رساندن به قطعات الکتریکی ظریف ردیاب می‎شود. فراموش نکنید، معمولا دستگاه ردیاب در مکانی قرار می‎گیرد که فرد به آسانی بتواند آن را در سریعترین زمان ممکن از خودرو شخصی شما جدا کند. پس بهتر است مکان‎های نزدیک به لبه وسیله نقلیه خود را به دقت بررسی کنید.

البته در نظر داشته باشید برخی ردیاب‌ها کیفیت بالایی دارند و مخصوصا ردیاب ضد آب که در برابر حرارت نیز قوی تر ظاهر می‌شوند.

بخش داخلی را به دقت بررسی کنید

بخش داخلی خودرو خود را بازرسی کنید. حالا که برای کشف ردیاب آهنربایی در خودرو بخش بیرونی خودرو شخصی خود را بررسی کرده‌‎اید، زمان بررسی قسمت‌های داخلی خودرو است. گاها، برخی از دستگاه‎های ردیاب ساده هستند و آنها را مستقیماً زیر صندلی راننده متصل می‎کنند. معمولا این ردیاب‎ها مشابه یک جعبه سیاه کوچک وصل شده به پورت داده هستند. پس از پیدا کردن ردیاب خودرو به سرعت سیم کارت را در بیاورید. صندوق عقب را چک کنید. قسمت لاستیک یدکی خودرو فضای مناسبی برای قرار دادن ردیاب است.

زیر همه صندلی‎‌ها را چک کنید. قسمت‎های زیرین هر دو صندلی جلو را هم بررسی کنید تا مشخص شود که چیزی غیرطبیعی در این بخش قرار دارد یا نه؟ زیر صندلی عقب را هم بررسی کنید. قسمت زیرین داشبورد خودرو را فراموش نکنید. با توجه به نوع و مدل وسیله نقلیه، ممکن است مجبور به بررسی بخش روکش زیر راننده هم شوید. در قسمت داشبورد و لوازم جانبی دیگر همچون استارت از راه دور یا ماژول‎های قفل درب برق هم ممکن است ردیاب قرار گرفته باشد.

مورد دیگری که امکان دارد برای شما پیش بیاید خودرویی را خرید کنید و بخواهید متوجه شوید آیا ردیاب دارد یا خیر و آن را مورد بررسی قرار دهید برای این بررسی نیاز به این دارید که بدانید بهترین محل‌ها برای نصب ردیاب خودرو ماهواره‌ای که به مستقیم به برق خودرو متصل می‌شود کجاست که ما در مقالاتی به صورت مفصل آموزش نصب ردیاب خودرو و مکان های مناسب برای نصب ردیاب خودرو را بررسی کردیم که توصیه می‌کنیم حتما مطالعه فرمایید. 

البته در نظر داشته باشید در راستای کشف ردیاب در خودرو دو مدل ردیاب اصلی داریم ردیاب آهنربایی و ردیاب ماهواره‌ای که در ادامه به پیدا کردن ردیاب ماهواره‌ای می‌پردازیم.

از امواج یاب الکترونیکی استفاده کنید.

شما می‎‌توانید امواج یاب الکترونیکی را به صورت آنلاین یا از خرده فروشان خریداری نمایید. این امواج یاب می‎‌تواند وجود یک انتقال فرکانس رادیویی یا یک سیگنال سلولی را بررسی کند و وجود آن را به کاربر نشان دهد. امواج یاب الکترونیکی که احتمالا در فیلم‎‌های تلویزیونی آن را دیده‌‎اید، در اشکال و اندازه‌‎های مختلف وجود دارد.

از اندازه‎‌های مختلف آن می‎توان به اندازه یک قلم تا یک اندازه یک نوار کاست اشاره کرد. این امواج یاب می‎تواند طیف گسترده‌‎ای از فرکانس‎های رادیویی را اسکن کنند. سپس از طریق کسب اطلاعات درباره سیگنال‎های نزدیک، نور چشمک زن یا ارتعاش به شما هشدار داده می‎شود تا در پیدا کردن ردیاب خودرو به شما کمک شود.

نحوه استفاده از امواج یاب الکترونیکی به این صورت است که شما آن را روشن کرده و به آرامی در اطراف وسیله نقلیه خود با امواج یاب روشن قدم می‎زنید. امواج یاب را در نزدیکی هر مکانی که فکر می‎کنید دستگاه ردیاب در آن قرار دارد، قرار دهید. در صورتی که نور، ارتعاش یا سیگنال شنیدنی بر روی دستگاه امواج یاب نشان داده شود، به معنای این است که فرکانس رادیویی در حال انتقال است. استفاده از امواج یاب الکترونیکی از روش‌های کشف ردیاب در خودرو است.
از افراد حرفه‎ای و متخصص کمک بگیرید.

کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه‌‎ای برای یافتن ردیاب موجود در خودرو شخصی نیز کمک کننده است. از جمله افراد متخصص که می‎توانند به شما در پیدا کردن ردیاب خودرو کمک کنند می‎توان به نصاب سیستم‎های هشدار دهنده، تکنسین سیستم‎های صوتی، مکانیک متخصص در حوزه سیستم‎های الکتریکی و نصاب دستگاه‎های کنترل از راه دور اشاره کرد. این متخصصان می‎توانند دستگاه‎های ردیاب GPS را به راحتی شناسایی کنند. در ضمن، شما می‎توانید یک بازرس خصوصی برای بررسی وسیله نقلیه خود استخدام کنید. قطعا بازرس خصوصی تخصص و اطلاعات بیشتری درباره دستگاه‎های ردیاب دارد که می‎تواند در یافتن سریعتر دستگاه ردیاب کمک کننده باشد.

مرحله آخر، دستگاه ردیاب پیدا شده را از مدار خارج کنید

اگر پس از سپری کردن مراحل فوق دستگاه ردیاب پنهان شده‎ را در خودرو شخصی خود پیدا کرده‌‎اید، سیم کارت را در بیاورید و دستگاه را خاموش کنید. از آنجا که اکثر ردیاب‌ها با باتری کار می‌‎کنند، شما می‌‎توانید پس از درآوردن باتری دستگاه را از کار بی‌اندازید. البته حتما قبل از هر گونه اقدامی دستگاه را به دقت بررسی کنید تا به سیمی متصل نشده باشد. در صورتی که ردیاب به سیم متصل است به آسانی قطعات دستگاه را از خودرو خود جدا کنید تا آسیبی به خودرو شما وارد نشود. اگر ردیاب مغناطیسی یا آهنربایی باشد، به آسانی می‎توان آن را آزاد کرد. همچنین این مورد را حتما به مراجع قضایی و پلیس اعلام کنید و از آنها کمک بگیرید. قطعا روند کشف ردیاب در خودرو سریع تر حاصل می‌شود.

اگر دستگاه ردیابی را در ماشین خود پیدا کردم، چه کنم؟

اگر شک داشته‌اید که آیا دستگاه ردیابی در خودرو شخصی شما وجود دارد یا نه؟ و پس از سپری کردن مراحل موجود در مقاله موفق به کشف دستگاه ردیاب شده‌‎اید، باید سریعا با دستگاه های مراجع قضایی و پلیس ارتباط بگیرید و با راهنمایی آنها دستگاه را از خودرو جدا کنید . در صورتی که سیمی از دستگاه ردیاب به خودرو وصل باشد حتما با احتیاط کامل سیم را جدا کنید. البته، بعضی از دستگاه‎های ردیاب فقط به آهن ربا متصل هستند. به همین خاطر، می‎توانید آنها را با محکم کشیدن سریعا از خودرو خود جدا کنید. البته، اگر خودتان به تنهایی نمی‎توانید پس از کشف ردیاب در خودرو دستگاه را جدا کنید حتما از متخصص کمک بخواهید. به این ترتیب، دستگاه شما در سریعترین زمان ممکن از خودرو بدون هیچگونه مشکلی جدا می‎شود.

بهترین روش برای پیدا کردن ردیاب خودرو چیست؟

بهترین روش در ابتدا بررسی نقاط خارجی خودرو و بررسی بهترین مکان ها برای نصب ردیاب ماهواره ای پیشرفته است که در مقاله به صورت مفصل توضیح داده ایم

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 6

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

2 نظر در “روش‌های کشف ردیاب در خودرو

  1. رهگذر گفت:

    سلام، دستگاهی موجود نیست که به خودرو وصل کنیم، تا سریع تشخیص بده ردیاب روی خودرو نصب هست یا نه؟

    1. تیم فنی گفت:

      سلام و درود بر شما
      در این مقاله بهترین راه کارهارو خدمت حضورتون اعلام کردیم
      اما ممکن است دستگاهی موجود باشد که با اتصال به دیاگ این مورد را تشخیص دهد یا اینکه با استفاده از دستگاه‌های فرکانس یاب دستگاه را پیدا کرد که باز هم کار دشواری است زیرا معمولا ردیاب خودرو در محیطی بسیار پوششی نصب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *