خودرو

سیستم نقطه کور خودرو چیست؟ راهنمای نهایی استفاده

سیستم نقطه کور خودرو
5
(3)

بررسی سیستم نقطه کور خودرو – سیستمی که یک قابلیت کاربردی برای خودروهای پیشرفته به شمار می‌رود موضوع اصلی این محتوا است. این ویژگی همانطور که از اسمش مشخص است در خصوص هشدار به راننده در نقاط کور در زمان رانندگی است. در زمان راهنمای زدن به راست یا چپ اگر خودرویی کنار شما باشد و در خط دیگری در حال رانندگی باشد و شما آن را نبینید هشدار شروع می‌شود.

در ادامه مقاله به بررسی سوالات مهمی همچون هشدار یسستم نقطه کور خودرو چیست؟ – سیستم نقطه کور چطور کار می‌کند؟ و راهنمای استفاده می‌پردازیم.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

سیستم نقطه کور خودرو یا BSW – Blind Spot Warning شامل دو طرف سمت راست و چپ کنار و عقب خودرو می‌شود که دید راننده‌ها معمولا نسبت به این نقاط کور است. اینکه راننده راهنما بزند و قصد تغییر لاین را داشته باشد و خودرو دیگر را نبیند امکان دارد منجر به تصادف یا یک حادثه خطرناک شود به همین دلیل این سیستم بسیار کاربردی است.

یسیتم هشدار نقطه کور معمولا با استفاده از رادارهای فراصوتی که معمولا بر روی آینه‌های بغل یا سپر عقب نصب می‌شوند و با استفاده از این رادارها می‌تواند نقاط کور خودرو را که در آینه مشخص نمی‌شود پوشش دهد.

این سیستم در زمانی که نقاط کور موجود باشد یا اینکه آب و هوا به صورتی باشد که دید خوبی در آینه‌ها نداشته باشید می‌توانید از این موضوع بلافاصله مطلع شوید.

یک سیستم هوشمند دیگر که در کنار سیستم هشدار نقطه کور می‌توانید استفاده کنید، ردیاب خودرو در کنار اپلیکیشن ردیاب خودرو است.

در برخی از خودروها سیستم هشدار نقطه کور قابلیت تنظیم دارد، یعنی شما می‌توانید حساسیت این مورد را کم یا زیاد کنید.

معمولا دو مدل هشدار نقطه کور در خودروهای موجود است که عبارتند از: 1- سیستم هشدار برای بررسی مانع ها که در زمان وجود مانع یا جسمی در آن قسمت شروع به هشدار می‌کند، گاهی حتی پیچ ناگهانی منجر به ایجاد این هشدار می‌شود. 2- سیستم هشدار نقاط کور با استفاده از فرمان اضطراری که اگر شما شروع به پیچ ناگهانی داشته باشید و مانعی موجود باشد به صورت خودکار خودرو کنترل فرمان را در اختیار خود می‌‍گیرد و اجازه انحراف را نمی‌دهد.

سیستم نقطه کور هوشمند خودرو

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چطور کار می‌کند؟

این که سیستم هشدار نقطه کور چه کاری انجام می‌دهد، این ویژگی همانطور که متوجه شدید کار اصلی اش هشدار وجود اشیا در اطراف سمت چپ یا راست خودرو است. این اخطارها در آینه‌های بغل یا در قاب شیشه جلو خودرو ظاهر می‌شود. زمانی که راهنمای خودرو را فعال می‌کنید در صورت وجود مانع معمولا یک هشدار صوتی نیز دریافت می‌کنید.

تکنولوژی که در سیستم هوشمند هشدار نقطه کور استفاده می‌شود حسگرهایی است که همیشه جاده و اطراف شما را زیر نظر دارد و این حسگرها به صورتی بهینه شده است که با سرعت بالا در بزرگراه‌ها نیز کاربردی است. فقط کافیست راهنما بزنید و قصد انتقال خود را از لاین به لاین دیگر داشته باشید.

البته توصیه ما این است که با اعتماد به سیستم رانندگی خطرناک انجام ندهید و شما همیشه بررسی شخصی خود را نسبت به اطراف داشته باشید.

نکاتی که باید برای استفاده از سیستم هشدار نقطه کور خودرو بدانید:

اطمینان حاصل کنید که سنسورهای هشدار دهنده نقاط کور خودرو توسط رطوبت، برف، خاک، باران و … مسود نشده باشد.

دفترچه راهنمای مخصوص خودرو در خصوص سیستم هشدار نقطه کور را مطالعه فرمایید.

هشدار نقاط کور در اصل برای بزرگراه ها و محیط‌هایی که سرعت بالا دارید بهینه شده است و امکان دارد در زمان حرکت آرام شما با خودرو کار نکند.

برخی از هشدارهای نقاط کور متاسفانه دوچرخه سوارها و موتورسواران را پوشش نمی‌دهد پس دقت لازم را داشته باشید و خودتان نیز نقاط کور را از کنار شانه‌های خودرو بررسی کنید.

سوالات متداول

اسم دقیق ویژگی نقاط کور خودرو چیست؟

سازندگان مختلف هر برند خودرو برای این سیستم نامی مجزا قرار داده است اما برخی از نام های آن عبارتند از: سیستم نقطه کور خودرو - نظارت بر نقاط کور غیر فعال - سیستم اطلاعات نقاط کور - کمک نقطه کور - هشدار ناحیه کور جانبی

آیا این ویژگی برای تمام وسایل نقلیه با سایزهای متفاوت فعال است؟

معمولا در تمامی خودروها این قابلیت وجود ندارد و در خودروهای مدرن بیشتر این قابلیت دیده می‌شود، اما برای مطلع شدن از این موضوع دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه فرمایید.

آیا پس از نماد زدن و هشدار با نمادها حرکت دیگری نیز انجام می دهد این سیستم؟

بله همانطور که در مقاله گفته شد در برخی مواقع هشدار را به صورت صوتی به شما می دهد و در برخی برندهای خودرویی کنترل خودرو را در اختیار می گیرد.

 

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *