دوربین مدار بسته

راهنمای خرید دوربین مداربسته

5
(7)

راهنمای خرید دوربین مدار بسته مطمئنا محتوایی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم و تلاش داشتیم تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما بزرگواران قرار بدهیم. سرقت از خانه یا مغازه، نظارت بر کار کارکنان، نظارت بر انبار کارخانه و … چند مورد از دلایلی هستند که خرید دوربین مداربسته را برای بعضی‌ها تبدیل به یک ضرورت می‌کنند.

این دوربین‌ها می‌توانند در هر جایی نصب شده و آنجا را به خوبی زیر نظر بگیرند. با توجه به شرایط مختلفی که ممکن است در آن نیاز به دوربین باشد و ویژگی‌های دوربین‌های جدید، خرید این دوربین‌ها نیاز به اطلاعات و آگاهی دارد. در ادامه سعی می‌کنیم راهنمای خرید دوربین مداربسته جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین به شما عزیزان مطالعه مقاله بهترین دوربین مداربسته نیز توصیه می‌شود.

آموزش برای خرید دوربین مدار بسته

راهنمای خرید دوربین مداربسته: سیستم‌های نظارت حرفه‌ای یا دوربین‌های مبتنی بر فضای ابری؟

دوربین‌های مبتنی بر فضای ابری، ویدئو ضبط‌شده را در بستر اینترنت در فضای ابری ذخیره می‌کنند که مزایای زیادی را به دنبال دارد. با این دوربین‌ها شما نگران کمبود حافظه دستگاه نیستید و می‌توانید از هر جایی به ویدئوهای ضبط‌شده دسترسی داشته باشید. البته با توجه به نیاز مداوم این دوربین‌ها به اینترنت، هزینه‌های زیادی را به کاربر وارد می‌کنند.

در سیستم‌های نظارتی که مبتنی بر فضای ابری نیستند شما می‌توانید دوربین‌هایی باکیفیت 4K هم انتخاب کنید. (گزینه‌ای که به دلیل سرعت اینترنت برای دوربین‌های مبتنی بر فضای ابری در دسترس نیست.)

این نوع سیستم‌های نظارتی از یک واحد ضبط مرکزی استفاده می‌کنند که فیلم‌های ضبط شده را از طریق سیم به حافظه انتقال می‌دهد. انتخاب بین این دو گزینه بستگی به نیاز شما دارد.

اگر دسترسی به فیلم‌های ضبط شده در هر زمان و مکانی برای شما مهم است دوربین‌های مبتنی بر فضای ابری برای شما بهتر است ولی اگر نمی‌خواهید هزینه‌های گزاف اینترنت را بپردازید و یا می‌خواهید از کیفیت بالای دوربین‌های 4K بهره ببرید بهتر است دور این نوع دوربین‌ها را خط بکشید.

راهنمای خرید دوربین مداربسته : هنگام خرید دوربین مداربسته مهم است که برد دوربین و قابلیت دید در شب را در نظر بگیرید. دوربین‌ها در شب برد کمتری نسبت به روز دارند. برد دوربین‌ها در شب بین 1 تا 3 متر کمتر از روز است.

مثلاً اگر با یک دوربین در روز می‌توان چهره‌ای را در فاصله 10 متری تشخیص داد در شب همان چهره را حداکثر از فاصله 7 تا 9 متری می‌توان تشخیص داد. البته این را به یاد داشته باشید که دوربین‌هایی که قابلیت دید در شب دارند در روز تصاویر رنگی ثبت می‌کنند ولی در شب تصاویرشان سیاه و سفید می‌شود. این مسئله به‌خاطر این است که این دوربین‌ها در شب با کمک ال‌ای‌دی‌های مادون‌قرمزشان تصاویر را ضبط می‌کنند.

برای اینکه درک بهتری از برد دوربین‌های مداربسته داشته باشیم باید با این سه ویژگی دوربین‌ها آشنا شویم:
• رزولوشن (وضوح و تفکیک‌پذیری)
• لنزهای دوربین
• دید در شب به‌وسیله مادون‌قرمز

راهنمای خرید CCTV

راهنمای خرید دوربین مداربسته: رزولوشن

در این بخش از راهنمای خرید دوربین مداربسته به رزولوشن دوربین می‌پردازیم. رزولوشن تعداد پیکسل‌هایی است که دوربین می‌تواند در یک فریم ویدئو ضبط کند. هرچقدر دوربین رزولوشن بالاتری داشته باشد ویدئوها و عکس‌های ضبط شده با آن کیفیت بهتری دارند و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند. رزولوشن بالاتر دوربین، برد آن را نیز افزایش می‌دهد و زوم دیجیتالی دوربین را قوی‌تر می‌کند.

لنز دوربین مدار بسته

اکثر دوربین‌های مداربسته لنز ثابتی دارند و زاویه دید آن‌ها 83 درجه است. این دوربین‌ها صرفاً به زوم دیجیتال مجهزند. یعنی برای زوم‌کردن، تصویر گرفته شده توسط دوربین را بزرگ‌نمایی می‌کنند. هرچه رزولوشن دوربین بالاتر باشد تصویر بزرگ‌نمایی شده بهتری به دست می‌آورید.

اما بعضی دوربین‌ها مجهز به لنز زوم هستند که به شما اجازه می‌دهد با جابه‌جایی عدسی لنز دوربین، زوم بسیار بهتری به دست بیاورید. تنها ایراد آن این است که از این زوم فقط در لحظه و روی تصویر زنده و مستقیم دوربین می‌توان استفاده کرد درحالی‌که زوم اپتیکال بر روی تصاویر ضبط شده نیز قابل استفاده است.

راهنما برای خرید دوربین مدار بسته

راهنمای خرید دوربین مداربسته: دید در شب به وسیله مادون‌قرمز

برد یک دوربین در شب را قابلیت‌های دید در شب آن دوربین تعیین می‌کند. قابلیت دید در شب معمولاً با ال‌ای‌دی‌های مادون‌قرمز تأمین می‌شود. هنگام خرید دوربین با توجه به نیاز خود می‌توانید دوربین‌های گران‌تر که برد بیشتری در شب دارند را خریداری کنید یا به دوربین‌هایی با برد معمولی اکتفا کنید.

فقط حواستان باشد برد دوربین در شب به این معنی نیست که شما از آن فاصله می‌توانید چهره کسی را تشخیص دهید. دوربین‌های دید در شب از پشت پنجره یا هرگونه شیشه‌ای کار نمی‌کنند، زیرا اشعه مادون‌قرمز ساتع شده از دوربین توسط شیشه بازتاب می‌شود و باعث می‌شود تصاویر دریافتی از دوربین کاملاً بلااستفاده شوند.

دو تکنولوژی اصلی دوربین‌های نظارتی

در ادامه راهنمای خرید دوربین مداربسته به دو تکنولوژی اصلی این دوربین‌ها اشاره می‌کنیم.

دوربین‌های نظارتی HD

دوربین‌های نظارتی HD جایگزینی برای دوربین‌های نسبتاً قدیمی CCTV هستند که برای فرستادن سیگنال‌های ویدئویی از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌کردند. سیستم‌های نظارتی CCTV از سال 1970 تا الان استفاده می‌شوند و برای‌همین بسیاری از شرکت‌ها و خانه‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کردند سیم‌کشی کواکسیال دارند. برای کاهش هزینه‌های نصب، دوربین‌های HD ساخته شدند که می‌توانند تا کیفیت 4K را از همین کابل‌های کواکسیال منتقل کنند.

راهنمای خرید دوربین مداربسته: دوربین‌های نظارتی IP

این دوربین‌ها مبتنی بر شبکه هستند و داده‌های خود را از طریق یک شبکه کامپیوتری با سیگنال داده برای ضبط‌کننده ارسال می‌کنند. این داده می‌تواند شامل سیگنال ویدئویی، سیگنال صوتی و سیگنال داده تجزیه‌وتحلیل اطلاعات ویدئو باشد. این دوربین‌ها از کابل‌های شبکه مثل CAT5e یا CAT6 برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. به دلیل فراگیر بودن کابل‌های شبکه، آماده‌سازی زیرساخت برای این دوربین‌ها راحت است. این دوربین‌ها می‌توانند حتی کیفیت‌های بالاتر از 4K را ضبط کرده و به ضبط کننده انتقال دهند.

دوربین‌های IP از داشتن فناوری PoE بهره می‌برند که فرآیند سیم‌کشی را ساده می‌کند و از تقریباً هر رزولوشنی پشتیبانی می‌کنند اما با یک محدودیت مهم مواجه‌اند. یک محدودیت که همه دوربین‌های IP با آن مواجه‌اند طول کابل شبکه است. طول کابل شبکه نمی‌تواند از 100 متر بیشتر باشد و اگر این طول بیشتر شود باید از افزایش‌دهنده طول شبکه (PoE extender) استفاده کرد.

این دستگاه برای این‌کار از آمپراژ سیگنال‌های PoE استفاده می‌کند. این کار مقداری از انرژی دوربین را مصرف می‌کند. به همین دلیل در طول‌های بیشتر از صد متر نمی‌توان از دوربین‌هایی با توان مصرفی بیشتر از 12 وات استفاده کرد. تکنولوژی‌های جدیدی وجود دارند که اجازه استفاده از کابل‌هایی تا 300 متر را می‌دهند اما محدودیت دوربین با توان مصرفی بالا همچنان وجود دارد.

اگر سیم‌کشی ساختمان شما با سیم‌های CAT5e یا CAT6 انجام شده است بهتر است از دوربین‌های IP استفاده کرده و اگر سیم‌کشی ساختمان شما با سیم‌های کواکسیال است بهتر است از دوربین‌های HD استفاده کنید. تنها دلیلی که ممکن است شما با وجود داشتن سیم‌کشی کواکسیال به دنبال استفاده از دوربین‌های IP باشید این است که به رزولوشن بالاتر از 4K نیاز دارید. در غیر این صورت استفاده از دوربین‌های HD برای شما کم‌هزینه‌تر است.

راهنمای خرید دوربین مداربسته: سرعت دوربین

بسیاری از مقطع بودن تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های امنیتی شاکی هستند. دلیل آن این است که FPS آن پایین است. FPS یا همان فریم بر ثانیه تعداد تصاویری که توسط دوربین در یک ثانیه ضبط می‌شود را نشان می‌دهد. دوربین‌های قدیمی‌تر معمولاً با سرعت 7 فریم بر ثانیه ویدئو ضبط می‌کردند درحالی‌که دوربین‌های جدید قادرند با سرعت بین 15 تا 30 فریم بر ثانیه ضبط کنند.

اگر دوربین شما در مکانی است که سرعت دوربین اهمیت دارد (مثل خروجی پارکینگ برای ضبط تصویر پلاک ماشین) دوربین خود را روی 30 فریم بر ثانیه قرار دهید. در غیر این صورت بهتر است دوربین را روی 15 فریم بر ثانیه قرار داده تا حجم فیلم‌های ضبط شده پایین بیاید و حافظه دستگاه دیرتر پر شود.

انواع دوربین‌های نظارتی

انواع دوربین مدار بسته وجود دارند که ما در این راهنمای خرید دوربین مداربسته به سه موردشان اشاره می‌کنیم:

دوربین‌های بولت

نصب این دوربین‌ها بسیار راحت است و نیازی به باز کردن خود دوربین نیست. همچنین اگر دوربین به درستی نصب شود سیم دوربین دیده نمی‌شود. به همین دلیل سارقان نمی‌توانند سیم دوربین را قطع کنند. این دوربین‌ها معمولاً مجهز به براکت سه محوره هستند و همین قطعه باعث می‌شود جهت دوربین را بتوان از دور کنترل کرد. این دوربین‌ها می‌توانند زوم اپتیکال زیاد و قدرت دید در شب خوبی داشته باشند و همچنین همانطور که گفتیم قابل کنترل از راه دورند، به همین سه دلیل این دوربین‌ها برای فضای بیرون بسیار ایده‌آل‌اند.

دوربین مداربسته دام (گنبدی)

نصب دوربین‌های گنبدی قدری مشکل است. این دوربین‌ها به دلیل شکل طراحی خود دسترسی و دست‌کاری دوربین توسط سارقان را بسیار دشوار می‌کند. این دوربین‌ها در برابر آب‌وهوا و خرابکاری مقاوم هستند و در صورت نصب مناسب سیم‌ها پنهان می‌شوند. طراحی گنبدی شکل این دوربین‌ها تشخیص جهت لنز دوربین را برای دیگران سخت می‌کند. همچنین این دوربین‌ها زاویه دید بیشتری نسبت دیگر دوربین‌ها دارند.

دوربین تورت (Turret)

این دوربین‌ها تلفیقی از هر دو دوربین بولت و گنبدی است. می‌توان لنز دوربین را مثل دوربین‌های بولت در هر جهتی تغییر داد در حالی که مثل دوربین گنبدی در برابر خرابکاری و آب‌وهوای بد مقاوم است.

راهنمای خرید دوربین مداربسته: دوربین‌های PTZ

جهت این دوربین‌ها کنترل‌پذیر است. این دوربین گران‌ترین مورد بین این چند دوربین است ولی پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها را نیز دارد. این دوربین‌ها را می‌توان در حالتی قرار داد که جهت خود را به طور خودکار تغییر دهد و مسیر از پیش تعیین شده‌ای را طی‌کند. همچنین دوربین تورت این قابلیت را دارد که نفوذ به منطقه تحت پوششش را تشخیص دهد. اگر می‌خواهید بر منطقه بزرگی نظارت و کنترل داشته باشید این دوربین بهترین گزینه برای این کار است.

دسته بندی انواع دوربین مدار بسته در وب سایت ردیاب من:

همچنین ما تلاش داشته ایم در وب سایت ردیاب من، دسته بندی خوب و دقیقی با اطلاعاتی کاربردی در خصوص انواع دوربین مدار بسته در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

دوربین مداربسته لامپی

دوربین مدار بسته IP

دوربین مدار بسته داخلی

دوربین مدار بسته خارجی

و …

روش‌های ضبط دوربین‌های مداربسته

ضبط در حافظه داخلی دوربین

فقط بعضی از دوربین‌های IP از حافظه داخلی پشتیبانی می‌کنند. به دلیل ظرفیت محدود این حافظه‌ها، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود مگر اینکه داشتن فیلم‌های ضبط شده چند روز برای شما کافی باشد. در غیر این صورت بهتر است به فکر راه دیگری برای ذخیره فیلم‌ها باشید.

ضبط بر روی کامپیوتر

ضبط کردن فیلم‌ها بر روی کامپیوتر و ندادن هزینه بابت وسیله اضافی خوب به نظر می‌رسد. نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. البته این‌کار دو مشکل ایجاد می‌کند. اول اینکه اگر کامپیوتر به هر دلیلی هنگ کند ضبط تصاویر توسط دوربین نیز متوقف می‌شود، دوم دائم روشن بودن کامپیوتر در طولانی‌مدت باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

استفاده از ضبط کننده اختصاصی

استفاده از این دستگاه‌ها نسبت به موارد دیگر بهتر است. محدودیت ظرفیت حافظه‌های جانبی را ندارند و به کامپیوتر شما هم آسیب نمی‌رسانند. این دستگاه‌ها دسترسی آسان و راحت به فیلم‌های ضبط شده را تضمین می‌کنند. البته بر خلاف دو روش قبل که تقریباً بدون هزینه بودند، این دستگاه‌ها قیمت پایینی ندارند.

بودجه شما برای خرید دوربین

دو فاکتور مهمی که باید در خرید دوربین در نظر بگیرید بودجه و نیاز شماست. بعضی از قابلیت‌هایی که در این مقاله ذکر کردیم هزینه‌های اضافی به شما تحمیل می‌کنند. سؤال مهم این است که آیا شما به آن قابلیت‌ها نیاز دارید یا نه؟ سعی کنید پول خود را بر روی موارد و قابلیت‌هایی خرج کنید که به آن نیاز دارید. این‌طور هم هزینه‌هایتان پایین می‌آید هم دوربین با نیازهای شما متناسب است.

آموزش نصب دوربین مداربسته

در ادامه این مطلب قصد داریم مراحل مختلف نصب دوربین مداربسته را به شما معرفی کنیم:

گام اول: تعیین نقشه برای نصب دوربین مداربسته

قبل از اینکه اقدام به نصب و خرید دوربین مداربسته کنید بهتر است محیط پروژه را ببینید. سپس یک نقشه مناسب برای نصب دوربین رسم کنید. از این طریق می‌توانید تعداد دوربین، تجهیزاتی که نیاز دارید و مسیر دقیق کابل‌کشی‌ها را تعیین کنید. همچنین باید دقت کنید در زمان ترسیم نقشه نصب دوربین محل دقیق دوربین‌ها، مسیر سیم‌ها و محل قرارگیری دستگاه ضبط تصویر را مشخص کنید.

گام دوم: قرار دادن دوربین مداربسته در مکان‌های تعیین شده

دومین گام نصب دوربین انتخاب محل مناسب برای قرار دادن دوربین‌های مداربسته است. این مسئله به این دلیل است که اگر دوربین را در محل مناسب قرار ندهید، کارایی آن به‌شدت کاهش میابد، حتی اگر دوربینی که خریده‌اید بسیار باکیفیت باشد. دوربین را باید در ارتفاع و مکانی قرار دهید که زاویه دید شما به قدر کافی بالا باشد و نقطه کور کمی داشته باشید. همین‌طور دوربین باید در جایی نصب شود که دزدها نتوانند به‌راحتی آن را دست‌کاری کنند.

دقت داشته باشید به‌هیچ‌عنوان نباید دوربین مداربسته بر روی اجسام رسانا قرار بگیرد. اجسام رسانا عبارت‌اند از فلزاتی که می‌توانند جریان‌های مغناطیسی را از خود رد کنند. زمانی که دوربین را روی این اجسام بگذارید نویز در تصاویر به وجود خواهد آمد و طول عمر دوربین شما نیز کم خواهد شد.

بهترین زاویه هر محیط برای نصب دوربین مداربسته اغلب در قسمت کنج و کنار آن‌ها است. باید دقت داشته باشید که دوربین مداربسته بتواند تصویر همه ورودی‌ها و خروجی‌های محیط را به شما نشان دهد و در نزدیکی پریز برق قرار گرفته باشد. همچنین اگر می‌خواهید دوربین را در محیط بیرونی قرار دهید بهتر است آن را در ارتفاع سه متری نصب کنید تا دزدها نتوانند آن را دست‌کاری کنند.

همین‌طور قبل از نصب دوربین‌ها باید بررسی کنید که دیوارها قابلیت سوراخ شدن دارند یا خیر. اگر نتوانید محل موردنظر را سوراخ کنید باید یک محل جایگزین برای نصب داشته باشید.

گام سوم: کابل‌کشی برای نصب دوربین مداربسته

مدل کابل دوربین بر اساس مدل دوربینی که خریده‌اید متفاوت خواهد بود. به‌عنوان نمونه کابل دوربین مداربسته آنالوگ با کابل دوربین تحت شبکه متفاوت است. برای دوربین‌های آنالوگ اچ دی کابل‌های RG59 مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از این کابل‌ها ارتباط میان دوربین‌ها و دستگاه DVR برقرار خواهد شد.

ولی برای نصب کردن دوربین‌های تحت شبکه یا IP اغلب انواع کابل‌های شبکه همچون Cat6، Cat5 و Cat5e برای برقراری ارتباط میان دوربین و سیستم NVR به کار می‌روند. همین‌طور در سیستم‌های تحت شبکه به ابزارهای مخصوصی مثل سوئیچ شبکه نیاز خواهید داشت. بنابراین در زمان نصب دوربین مداربسته به این مسئله دقت داشته باشید.

لازم به ذکر است هم‌اکنون کابل‌های جدید تحت عنوان کابل‌های POE به بازار عرضه شده‌اند که وظیفه انتقال اطلاعات و برق را به‌صورت هم‌زمان دارند. به این معنا که کابل برق و شبکه یکی است و شما احتیاجی به خرید کابل برق به‌طور جداگانه نخواهید داشت.

همه تصاویر دوربین مداربسته داخل یک هارد که درون DVR قرار دارد، حفظ و نگهداری می‌شوند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم دستگاه DVR را داخل یک محفظه قفل شده قرار دهید تا اشخاص غیرمجاز و دزدها نتوانند فیلم‌های ضبط‌شده را پاک کنند.

گام چهارم: اجرای تنظیمات

همان‌طور که می‌دانید تمام برندهای دوربین‌های مداربسته از یک نرم‌افزار مخصوص برای دوربین‌های مداربسته خود استفاده می‌کنند. البته بعضی از برندها نیز نرم‌افزارهای رایگان به مشتریان خود ارائه می‌دهند. ولی در نقطه مقابل نرم‌افزار برخی برندها را باید خریداری کنید.

در قسمت تنظیمات مخصوص دوربین مداربسته قادر به انجام تنظیمات روی زاویه دید، محدوده لاین کراسینگ، توانایی شمارش افراد، فیلم‌برداری در زمان حرکت و … خواهید بود.

چرا باید قبل از خرید ردهنمای خرید دوربین مدار بسته را مطالعه کنیم؟

با توجه به تنوع و مدل‌های متفاوت دوربین مداربسته در بازار بهتر است که مطالعه کافی و جامعی را قبل از خرید داشته باشید و نسب به محیطی که می‌خواهید دوربین را نصب بفرمایید اشراف داشته باشید.

آیا دوربین مداربسته برای حیاط و فضای خارجی با فضای داخلی متفاوت است؟

بله قطعا از دوربین که در فضای داخلی منزل استفاده می‌شود نمی‌توانید در حیاط، باغ، ویلا و ... استفاده فرمایید زیرا فاکتورهایی دیگر نیز برای شما حائز اهمیت می‌شود.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 7

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *