ردیاب

راهنمای ردیاب کوهنوردی | ردیاب مناسب برای کوهنوردان و صخره نوردان و کاشفان طبیعت

ردیاب کوهنوردی
5
(5)

سیستم جهت یابی و ردیابی همیشه کاربردهای بسیاری در تمام زمینه‌های زندگی انسان‌ها داشته است و در این مقاله به بررسی ردیاب کوهنوردی پرداخته‌ایم. اگر تابحال به دل کوه زده باشید، متوجه شده‌اید که همه‌ی مسیرها شبیه هم هستند و اطراف شما را کوه‌های مشابه فراگرفته است.

در چنین شرایطی اگر تجهیزات کافی به همراه نداشته باشید، نمی‌توانید موقعیت خود را تشخیص دهید. این ماجرا مبتدی و حرفه‌ای نمی‌شناسد. اتفاقی‌ست که ممکن است برای هر فردی پیش آید.

گم شدن در کوه و یا جا ماندن از گروه جز وقایعی است که بارها اخبار آن را در فضای مجازی خوانده‌ایم. بنابراین توصیه ما به شما این است که حتما تجهیزات کافی را با خود به همراه داشته باشید و تنها به گروه و حرفه ای بودن خود تکیه نکنید. همراه داشتن جی پی اس (GPS) یا ردیاب کوهنوردی برای افرادی که به صورت حرفه‌ای به کوهنوردی، صخره نوردی و … می‌پردازند یکی از واجبات است.

ردیاب مخصوص برای کوهنوردان

جی چی اس یا ردیاب کوهنوردی چیست؟

GPS مخفف Global Positioning System به معنای سیستم موقعیت یابی جهانی است. این سیستم کاربردهای بسیاری در تمام زمینه‌های زندگی انسان‌ها داشته است. از کاکرد تاسیسات و سازمان‌های مختلف تا زندگی روزمره و رانندگی و آدرس یابی و همچنین ورزش و کوهنوردی. امروزه از آن برای مسیر یابی، تخمین فاصله، موقعیت سنجی و… استفاده می‌شود و برنامه‌های زیادی هم برای آن موجود است.

وسیله‌ای که می‌توانید از آن‌ها برای این مقصد استفاده ‌کنید بسیار متفات هستند و بستگی به کارکرد شما دارند. اگر برای یک گشت وگذار ساده به یک مکان تفریحی می‌روید می‌توانید با گوشی موبایل کار خودتان را راه بیندازید. اما برای کوهنوردی حرفه‌ای و ورزش‌هایی مثل آن مانند صخره نوردی، توصیه می‌شود از ردیاب کوهنوردی مخصوص به این‌کار استفاده شود.

جی پی اس‌های دستی که برای این‌کار استفاده می‌شوند ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را نسبت به وسایل دیگر برتر می‌کند. به عنوان مثال این وسیله ضد آب است و چون در یک مسیر کوهنوردی سخت امکان خیس شدن وسایل شما وجود دارد و نمی‌توانید همیشه مراقب آن‌ها باشید گزینه مناسبی است. یا اینکه این دستگاه چون استفاده دیگری ندارد شارژ خود را برای زمان بسیار طولانی‌تری نسبت به تلفن همراه نگه می‌دارد.

انواع دستگاه‌های ردیاب کوهنوردی

برندهای مختلفی مانند Garmin، Magellan، Midland، Rand McNally و Tom Tom دستگاه‌های ردیاب کوهنوردی تولید می‌کنند. اگر کمی در این زمینه‌ها تحقیق کرده باشید به احتمال زیاد با نام شرکت‌هایی همانند Teltonika و Garmin در این بین مواجه شده‌اید.

چرا کوهنوردان از ردیاب استفاده می‌کنند؟

یکی از خطرهای اصلی کوهنوردی و به‌خصوص کوهنوردی حرفه‌ای در مسیرهای دشوار گم شدن است. پیدا نکردن راه و مسیر اشتباهی رفتن در مواقعی حتی می‌تواند جان کوهنوردان را به خطر بیندازد و درحالت خوب، زمان زیادی را از آن‌ها برای برگشت به مسیر درست بگیرد و باعث مصرف شدن منابع آن‌ها شود. اولین فایده ردیاب کوهنوردی جلوگیری از گم شدن و ایجاد چنین مواردی است.

اما موضوع فقط به این ختم نمی‌شود حوادث بسیاری مانند جدا ماندن از گروه، افتادن، ریزش بهمن، بارش باران و یا برف سنگین می‌تواند افراد گروه کوهنوردی را از هم جدا کند و دراین شرایط پیدا کردن مسیر درست و یا حتی مسیر برگشت بدون داشت جی پی اس تقریبا غیر ممکن است.

(البته نکته‌ای که وجود دارد و در هنگام خرید ردیاب باید بدانید این است که این دستگاه ها با سیم کارت داده‌های مکانی را ارسال می‌کنند و حد اقل باید اینترنت 2g یا اینترنت خیلی ضعیف موجود باشد تا موقعیت مکانی را ارسال کنند البته کوهنوردان حرفه ای از سیم کارت های ماهواره‌ای استفاده می کنند این سیم کارت ها معمولا آنتن دهی بسیار قوی دارند و از دسترس خارج نمی‌شوند.)

(نکته دیگر این است اگر ردیاب اینترنت هم نداشته باشد افرادی که نگران کوهنورد می‌شوند می‌توانند با استفاده از ارسال پیامک، وضعیت و موقعیت کوهنورد را مورد بررسی قرار دهند و یا حتی با ردیاب تماس بگیرند و صدای محیط اطراف را بشنوند.)

بررسی ردیا برای صخره نوردان

موارد مهم در انتخاب یک ردیاب کوهنوردی

قبل از اینکه سراغ خرید ردیاب کوهنوردی برویم و راجع به مواردی که برای خرید اهمیت دارند صحبت کنیم، بهتر است یک دید اولیه به قابلیت‌هایی که این وسیله در اختیار شما قرار می‌دهد داشته باشید. بهتر است اجزاء مختلف این وسیله را بشناسید و بتوانید آن‌ها را بررسی کنید. یکی از این موارد آنتن دستگاه است که اطلاعات ماهواره‌ای توسط آن دریافت می‌شود و محل مورد نظر با دقت هر چه تمام‌تر به شما نشان داده می‌شود.

از قابلیت‌های دیگر این وسیله امکان ضبط و ذخیره محل طی شده توسط کوهنوردان، نوع صفحه نمایش نقشه که می‌تواند به‌صورت کاملا رنگی و در برخی مدل‌ها به صورت سه بعدی باشد که مسیریابی را راحت‌تر هم می‌کند. به طور کلی یک ردیاب کوهنوردی خوب باید صفحه نمایش مناسبی داشته باشد که نقشه‌خوانی از روی آن راحت انجام بگیرد و قابل دیدن باشد.

باید نقشه‌های کافی داشته باشد و بتواند مسیرها را به خوبی مشخص کند. مقداری حافظه داخلی برای نقشه‌ها و یا ذخیره مسیرها داشته باشد. حمل آن راحت باشد و وزن و اندازه زیادی نداشته باشد. باتری آن شارژدهی مناسبی داشته باشد و قابلیت تعویض باتری را داشته باشد که بتوانید باتری اضافه با خود حمل کنید. همچنین باید برای مناطق دور دست و یا دره‌ها آنتن‌دهی مناسبی داشته باشد.

مواردی که هنگام خرید ردیاب کوهنوردی باید به آن‌ها دقت شود

ردیاب کوهنوردی مانند هر وسیله‌ی دیگری مدل‌های مختلف، برندهای متفاوت و در نتیجه قیمت‌های متفاوتی هم دارد که شما باید با در نظرگرفتن همه موارد بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید. باید قابلیت‌هایی که قبل‌تر گفته شد را بدانید و موارد مورد انتظار خود را مشخص کنید. مواردی که در مورد خرید ردیاب حائز اهمیت هستند در زیر آورده شده‌اند.

قیمت دستگاه: احتمالا قیمت اولین چیزی است که در خرید هر وسیله‌ای به آن دقت می‌کنیم و جی پی اس کوهنوردی هم از این قاعده مستثنی نیست. ابتدا باید حداکثر بودجه‌ای را که می‌خواهید برای آن هزینه کنید در نظر داشته باشید سپس بین مدل‌ها در آن بازه قیمتی انتخاب کنید.

قابلیت‌ها و امکانات دستگاه: قطعا در بین امکانات دستگاه‌ها و برندهای مختلف تفاوت وجود دارد. باید بدانید که از ردیاب کوهنوردی که می‌خواهید خریداری کنید چه انتظاری دارید و چه استفاده‌ای از آن می‌کنید. به عنوان مثال یک دستگاه ممکن است قابلیت ثبت یک موقعیت به عنوان مقصد را نداشته باشد، باید قبل از خرید آن فکر کنید که شما به این قابلیت نیاز دارید یا خیر.

برند دستگاه: مانند هر وسیله دیگری چندین برند معروف در این زمینه وجود دارد که امتحان خود را پس داده‌اند و قابل اعتماد هستند. چند برند معروف را دربالا معرفی کردیم. توصیه می‌کنیم ردیاب شخصی تلتونیکا TMT250 را نیز بررسی فرمایید.

خدمات پس از فروش و گارانتی: بهتر است هر محصولی که می‌خرید، ابتدا از گارانتی داشتن آن مطمئن شوید که اگر مشکلی برای آن پیش آمد هزینه شما هدر نرفته باشد. ردیاب کوهنوردی هم از هر طریقی خریده شود بهتر است خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد.

و در آخر اینکه سعی کنید از یک فروشگاه و برند معتبر خرید کنید که نگران تقلبی بودن و خراب شدن دستگاه نباشید و با خیال راحت از آن استفاده کنید. اطلاعات شرکت ردیاب من را در قسمت درباره ما مطالعه فرمایید.

مزایای استفاده از ردیاب کوهنوردی

طبق صحبت‌هایی که گفته شد مسیریابی درست از اصول مهم کوهنوردی محسوب می‌شود. اینکه بدانید کوتاه‌ترین مسیر و امن‌ترین مسیر کجا هستند، با خطرات کمتری مواجه شوید و درصورت گم شدن دوباره به مسیر اصلی برگردید.

همه این موارد می‌توانند امنیت شما را در یک کوهنوردی حرفه‌ای به مقدار زیادی بالا ببرند. امروزه دیگر ردیاب کوهنوردی جزء ابزار اصلی و اولیه هر کوهنورد حرفه‌ای محسوب می‌شود. این ردیاب اندازه کوچکی دارد و به‌راحتی قابل حمل است.

ردیاب کوهنوردی یک وسیله مقاوم است. جابجایی میان سنگ‌ها و صخره‌ها ضربه‌های زیادی به وسایل شما وارد می‌کند و مقاومت بالا از مزایای مهم این دستگاه است. ضد آب بودن این دستگاه هم یکی از قابلیت‌های حیاتی دیگر آن است با توجه به اینکه در مسیر یک کوهنوردی احتمال این که در معرض باران و برف قرار بگیرید و یا به هر صورتی وسایل شما در معرض رطوبت باشند بسیار بالا است، ضد آب بودن ردیاب کوهنوردی یک امر الزامی است. همچنین این ردیاب‌ها قدرت آنتن دهی بسیار بالایی دارند که در مناطق دوردست و صعب‌العبور هم کارایی خود را حفظ کنند.

توصیه: اگر به کوهنوردی طولانی می‌روید حتما پاور شارژ همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت تمام شدن باتری ردیاب آن را شارژ کنید یا اینکه از ردیاب‌هایی با باتری قوی همانند ردیاب آهنربایی um660 استفاده کنید که بیشتر از 20 روز شارژ نگه می‌دارد.

ردیاب کوهنوردی یک وسیله پیشرفته

ردیاب کوهنوردی علاوه بر مزایا و قابلیت‌هایی که دارد مانند یک ردیاب معمولی فقط مسیر را نشان نمی‌دهد بلکه پستی بلندی‌ها، ارتفاعات، دره‌ها، موانع و… هم در آن به نمایش در می‌آیند و شما می‌توانید خطراتی که در هر مسیر پیش روی شما قرار دارند را مشاهده کرده و بهترین مسیر ممکن را انتخاب کنید.
برخی ردیاب‌ها قابلیت علامت گذاری نقاط مختلف را هم دارند مثلا می‌توانید نقاط مناسب استراحت و اطراق را در بین راه علامت گذاری کنید که در مسیر برگشت به راحتی آن‌ها را بیابید و حتی یافتن مسیر برگشت را برای خود راحت‌تر کنید.

ردیاب کوهنوردی وسیله‌ای برای نجات

گاهی با وجود مسیریابی‌های دقیق و اجرای نقشه صعود، طبیعت با کوهنوردان یار نیست. فراموش نکنید که کوهستان یک فضای دور افتاده از شهر و بدون امنیت است و درصورتی که گرفتار خطر شوید، به تنهایی نمی‌توانید از آن جان سالم به در ببرید.

ردیاب کوهنوردی وسیله‌ای برای تامین امنیت شما است. این نوع از جی پی اس هم می‌تواند موقعیت جغرافیایی را به خوبی شناسایی کند و هم آن را برای فرستانده ارسال می‌کند. ردیاب مناسب کوهنوردی، مسیریاب تخصصی برای شخص کوهنورد نیست، بلکه یک راه ارتباطی میان او و افرادی است که در نقطه امن قرار گرفته‌اند و توانایی ارسال کمک دارند و درصورتی که مشکلی پیش بیاید، آن‌ها قادر به دیدن موقعیت کوهنورد و ارسال کمک هستند.

در نظر بگیرید بدون این قابلیت اگر یکی از افراد گروه کوهنوردی گم شود چطور افراد دیگر در آن محیط گسترده پر از دره و صخره قادر به پیدا کردن و کمک رساندن به او هستند. ردیاب کوهنوردی یک جی پی اس برای تعقیب کوهنورد است و می‌تواند نجات دهنده او در اتفاقات سخت کوهستان باشد.

این ردیاب بیش از همه برای کوهنوردان حرفه‌ای که قصد صعود به قله‌های بلند و خطرناک را دارند، مناسب است و می‌تواند اطلاعاتی را از موقعیت مکانی آن‌ها به گیرنده ارسال کند. در این صورت اگر گرفتار خطراتی مانند بهمن، گم شدن در مسیر یا شرایط آب و هوایی نامناسب شوید، می‌توانید دیگران را از شرایط خود آگاه و درخواست کمک کنید.

همچنین در اکثر ابزارهای ردیاب کوهنوردی دکمه درخواست کمک اضطراری یا SOS قرار دارد که درصورت گرفتارشدن درشرایط سخت می‌توانید با فشردن آن درخواست کمک کنید و موقعیت خود را برای افرادی که از قبل مشخص کرده‌اید ارسال کنید.

نکات قبل از شروع سفر با ردیاب کوهنوردی

در قدم اول باید از شارژ کامل دستگاه مطمئن شوید. در صورت امکان، یک باتری اضافه و شارژ شده با خود همراه داشته باشید. در بسیاری از مواقع می‌تواند مفید و نجات دهنده باشد و با توجه به اندازه کوچک دستگاه و باتری مشکلی از نظر اشغال فضا ندارید.

از قبل به نحوه کارکردن با دستگاه و قابلیت‌های مختلف آن کاملا مسلط شوید تا در شرایط بحرانی بدون حول شدن بتوانید از آن استفاده کنید. موقعیت یابی دستگاه را چندین بار امتحان کنید تا از دقت آن اطمینان داشته باشید.

برای اطمینان بیشتر بهتر است قطب نما و نقشه همراه خود داشته باشید. درست است که ردیاب کوهنوردی دقت و مقاومت بالایی دارد اما شما هیچ گاه نمی‌دانید در مسیر کوهنوردی چه پیش می‌آید پس بهتر است راه‌های جایگزین برای مسیریابی را همیشه داشته باشید.

جی پی اس برای موارد دیگر

ردیاب کوهنوردی فقط برای استفاده در کوهنوردی نیست. هر ورزش و یا فعالیت دیگر که نیازمند مسیریابی باشد و یا با خطرهای مواجهه با طبیعت روبرو باشد این دستگاه یک الزام برای آن است. فعالیت‌هایی مثل صخره‌نوردی، دوچرخه سواری کوهستان، گشت و گذار آفرود و… .

ابزارهای دیگر مسیریابی

علاوه بر ردیاب کوهنوردی امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای دیگری هم برای استفاده راحت‌تر و ایمن‌تر کوهنوردان به بازار آمده‌اند. برای مثال ساعت‌های هوشمند و دستبندهای ردیاب که بسیاری از آن‌ها امکانات بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند. پس اگر مسیریابی همیشه موردنیاز شماست و همیشه با خطرهای‌کوهنوردی و جدا ماندن در طبیعت روبرو هستید بهتر است اخبار و ابزارهای جدید این زمینه را پیگیری کنید.

ردیاب کوهنوردی چه استفاده ای دارد؟

دستگاه جی پی اس یکی از ابزارهای لازم برای گردشگری یا کوهنوردی است که مورد استفاده قرار میگیرد. اکثر گردشگران یا کوهنوردان با توجه به برنامه‌ها و اهداف‌شان از سفری که در پیش دارند مشخص می‌کنند که نیاز به چه جی پی اس مناسبی دارند تا بتوانند با بهره گرفتن از اطلاعات جغرافیایی و قابلیت‌های دیگر دستگاه به هدف خود از سفرشان برسند.

بهترین وسیله برای پیدا کردن کوهنورد چیست؟

ردیاب با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که دارد بهترین وسیله برای مسیریابی و مشخص‌کردن موقیعت است. در این مقاله نکاتی گفته شد که درموقع خرید جی پی اس یا ردیاب کوهنوردی بهتراست در نظرگرفته شوند. این ردیاب تنها برای مسیریابی نیست و از استفاده‌های اصلی آن حوادث پیش آمده در یک کوه پیمایی حرفه‌ای و گرفتن کمک از کوهنوردان دیگر است.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 5

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

2 نظر در “راهنمای ردیاب کوهنوردی | ردیاب مناسب برای کوهنوردان و صخره نوردان و کاشفان طبیعت

  1. همنوردان گفت:

    سلام و تشکر بابت پست کاربردیتون در مورد کوهنوردی و امنیت جان کوهنوردای عزیزمون

    1. تیم فنی گفت:

      سپاس از نظر شما بزرگوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *