خودرو

بررسی فرهنگ لغات تخصصی مکانیک خودرو

لغاتت تخصصی مکانیک
5
(2)

اینکه کمی اطلاعات در مورد مکانیک خودرو داشته باشیم، می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد. به‌هرحال ما معمولاً هر روز از خودرو استفاده می‌کنیم و گاهی مجبور می‌شویم خودمان خودرومان را تعمیر کنیم. بنابراین با شناخت کافی در زمینه مکانیک خودرو، به‌سرعت مشکل خودرو را تشخیص می‌دهیم و مشغول تعمیر آن می‌شویم. در این مقاله، فرهنگ لغات تخصصی مکانیک خودرو را بررسی می‌کنیم.

لغات تخصصی مکانیک خودرو

در ادامه مهمترین مفاهیم مکانیک خودرو را فراهم کرده‌ایم.

 قسمت اول

  • صافی هوا (AIR cleaner): محفظه‌ای فلزی یا پلاستیكی كه وظیفه آن جداکردن گردوغبار و آشغال‌ها از هوای ورودی به موتور است.
  • دینام (Alternator ): از اجزای سیستم برقی خودرو كه تبدیل انرژی مكانیكی به انرژی الكتریكی را انجام می‌دهد. دینام علاوه بر شارژ باطری، سیستم‌های استارت، لوازم برقی و احتراق را نیز به کار می‌اندازد.
  • آمپر (Ampere): واحد اندازه‌گیری جریان الكتریكی، تحت عنوان آمپر شناخته می‌شود. مقدار جریانی که توسط یك ولت در مقاومت الكتریكی تولید می‌شود، آمپر را مشخص می‌کند.
  • موم عایق غیرهوازی (Anaerobic sealer): برای پیشگیری از شل و باز شدن پیچ و مهره‌ها، موم عایق به‌دور آنها مالیده می‌شود. کاربرد كلمه غیرهوازی به این دلیل است كه این موم از طریق اكسیژن فعال نمی‌گردد.
  • ضد یخ (Anti freeze): ماده‌ای كه معمولاً ساختار آن را اتلین كلیكول تشکیل می‌دهد و پس از ترکیب‌شدن با آب، درون رادیاتور خودرو، ریخته می‌شود. ضد یخ از یخ‌زدن آب در فصل زمستان پیشگیری كند. ضد یخ حاوی مواد شیمیایی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، پوسیدگی و یا تشكیل رسوبات است.
  • ماده ضد جوش خوردگی (Antiseize compound): ماده‌ای شبیه گریس است كه جوش خوردن اتصالاتی مثل پیچ و مهره‌های منیفولد اگزوز که به هم پیچ می‌خورند و در مسیر گرما و حرارت‌های زیاد قرار دارند را كاهش می‌دهد.
  • فیبر نسوز (Asbestos): ماده‌ای که برای مقاومت زیاد در برابر گرما و حرارت طراحی شده است و در ترکیبات مواد لنت ترمز کاربرد دارد. فیبر‌ نسوز برای سلامتی انسان ضرر دارد و به همین دلیل، غباری که از لنت ترمز بلند می‌شود، نباید استنشاق گردد. ادامه لغات تخصصی مکانیک خودرو در قسمت دوم آمده است.

مقاله پیشنهادی : مکمل بنزین خودرو

قسمت دوم

  • محور یا اكسل (Axel): محوری یا شافتی كه چرخ خودرو بر روی آن قرار می‌گیرد. در برخی مواقع، محور نیز همراه با چرخ می‌چرخد. محوری كه چرخ‌های دو طرف خودرو را به هم متصل می‌كند اكسل نام دارد. از اكسلی كه نیروی موتور خودرو را به چرخ‌های آن انتقال می‌دهد، تحت عنوان اكسل محرك یاد می‌شود.
  • شافت اكسل (Axle shaft): محور و شافتی كه در دو طرف دیفرانسیل قرار گرفته است و نیروی موتور را از دیفرانسیل به چرخ‌های متحرك انتقال می‌دهد.
  • بلبرینگ (Ball b earing): بلبرینگ شامل دو قفسه داخلی و خارجی است که جنس سختی دارند و ساچمه‌های كروی فولادی بین آنها قرار گرفته است. بلبرینگ نوعی یاتاقان غلتشی به‌حساب می‌آید که سه عملکرد اصلی را برای تسهیل حرکت انجام می‌دهد: کاهش اصطکاک، حمل بار و موقعیت بخشی به قطعات متحرک خودرو. بلبرینگ‌ها از توپ‌ها برای جداکردن حلقه‌های یاتاقان استفاده می‌کنند تا تماس سطحی و اصطکاک بین صفحات متحرک را کاهش دهند.
  • یاتاقان (Bearing): یک قطعه صنعتی به شکل نیم حلقه است که بر روی محور متحرك و یا درون حفره حلقوی محل قرارگیری محور به کار می‌رود. یاتاقان، اصطكاك و ساییدگی محو یا حفره آن را کاهش می‌دهد.
  • یاتاقان میل‌لنگ (Big end bearing):‌ یاتاقانی كه در نقطه اتصال شاتون و میل‌لنگ قرار گرفته است را یاتاقان میل‌لنگ می‌گویند.
  • سوزن یا شیر هواگیری (Bleed nipple): دریچه‌ای كه در اجزای هیدرولیك مثل سیلندر ترمز و محفظه صفحه ترمز قرار می‌گیرد و برای تخلیه هوای موجود باز می‌شود. به این دریچه، پیچ هواگیری نیز گفته می‌شود. ادامه لغات تخصصی مکانیک خودرو در قسمت سوم آمده است.

مقاله پیشنهادی: کیسه هوای خودرو چطور کار می‌کند؟

قسمت سوم از لغات تخصصی مکانیک خودرو

  • دیسك ترمز (Brake disk): قطعه‌ای آهنی بین بلبرینگ و چرخ قرار می‌گیرد و زمانی که ترمز انجام می‌شود، لنت ترمز روی آن قرار می‌گیرد. این قطعه عامل اصلی ترمز خودرو محسوب می‌شود.
  • هواگیری ترمز (Brake bleeding): در سیستم ترمز هیدرولیكی، از هواگیری ترمز برای تخلیه هوا از لوله‌های هیدرولیك استفاده می‌شود.
  • لنت ترمز (Brake lining): ماده‌ای زبر و خشن كه در هنگام ترمزگیری با دیسک ترمز تماس دارد و سرعت وسیله نقلیه را با ایجاد نیروی اصطکاکی قوی، کاهش می‌دهد. لنت ترمز معمولاً از طریق چسب یا پرچ به كفشك‌های ترمز متصل می‌گردد.
  • میل سوپاپ (Camshaft): محور یا شافتی که بر روی آن یك سری زائده‌های بادامی‌شکل به‌کاررفته و به باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها کمک می‌کند. میل سوپاپ به‌وسیله چرخ‌دنده، تسمه یا زنجیر می‌چرخد.
  • كاربراتور (Carburetor): وسیله‌ای كه سوخت خودرو و هوا را با نسبت‌های متفاوت با هم ترکیب می‌كند تا از عمل احتراق ایجاد شده، حداکثر قدرت را تولید کند.
  • خلاصی – لقی (Clearance): به مقدار فضای خلاصی بین دو قطعه خودرو، مثلاً بین یاتاقان و محور آن یا پیستون و دیواره سیلندر، خلاصی – لقی گفته می‌شود.
  • میل‌لنگ (Crank Shaft): یکی از مهم‌ترین اجزای موتور است که نقش مهمی در حرکت خودرو دارد. میل‌لنگ با کمک كارتر می‌چرخد و با ایجاد حرکت دورانی در پیستون‌ها و انتقال آن به گیربکس، باعث حرکت خودرو می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله با مهمترین مفاهیم تخصصی مکانیک خودرو آشنا شدید. آشنایی با این مفاهیم به شما کمک می‌کند در زمینه عیب‌یابی خودرو تسلط بیشتری داشته باشید. در انتهای مقاله، اگر در زمینه لغات تخصصی مکانیک خودرو نظری دارید برای ما بنویسید.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *