ردیاب خودرو

راهنمای کامل تنظیمات ردیاب خودرو (جی پی اس ماشین)

تنظیمات ردیاب خودرو
4.8
(9)

ردیاب خودرو یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های امنیتی خودرو موجود در بازار است که کاربران و رانندگان برای افزایش امنیت، مدیریت و نظارت بهتر خودرو از این دستگاه استفاده می‌کنند. اما موضوع اصلی این مقاله راهنمای خرید ردیاب خودرو نیست و در واقع می‌خواهم در این مقاله مهم ترین تنظیمات ردیاب خودرو و مواردی که در هر ردیاب باید تنظیم شود را خدمت شما عزیزان توضیح بدهم. با من تا انتهای مقاله راهنمای تنظیمات ردیاب خودرو همراه باشید.

در مقالات قبل تر تنظیمات پرفروش ترین ردیاب‌های خودرویی موجود در بازار را مورد بررسی قرار دادم و این مقاله در واقع تکمیل کننده آن مقالات است که به شرح زیر هستند:

راهنمای تنظیمات ردیاب خودرو کوبان

راهنمای تنظیمات ردیاب خودرو کانکاکس

راهنمای تنظیمات ردیاب خودرو تلتونیکا

راه اندازی اولیه ردیاب خودرو

در مرحله اول باید بدانید که معمولا تمامی ردیاب‌های ماشین از سیم کارت برای ارسال اطلاعاتشان پشتیبانی می‌کنند، پس سعی کنید در مرحله اول بهترین سیم کارت برای ردیاب خودرو را تهیه کنید و از وضعیت شبکه ارسال اطلاعات و داده آن مطمئن شوید. سپس سیم کارت را داخل دستگاه قرار می‌دهید و دستگاه را روشن می‌کنید.

برخی از ردیاب‌ها دارای کلید روشن و خاموش هستند و با استفاده از آن روشن می‌شوند اما برخی دیگر را باید با یک آداپتور 12 ولت یا لپ تاپی روشن کنید و کمی صبر کنید تا دستگاه کاملا بالا بیاید و جی پی اس دستگاه فیکس شود و سیم کارت در مدار ارتباطی قرار بگیرد.

سیم کارت ردیاب خودرو

تنظیمات اولیه دستگاه

برخی از ردیاب‌های خودرویی پس از راه اندازی اولیه بلافاصله شروع به کار می‌کنند اما برخی دیگر همانند دستگاه‌‌های کوبان نیاز به دستوری همانند Begin  دارند تا کار اولیه خود را شروع کنند. 

تنظیمات جی پی اس ماشین معمولا به سه صورت انجام می‌شود:

1- با استفاده از پیامک

2- با استفاده از GPRS

3- با استفاده از نرم افزار کانفیگوراتور

تنظیمات ردیاب خودرو با استفاده از پیامک

متداول ترین روش برای تنظیمات ردیاب خودرو همین روش است. یعنی شما با استفاده از ارسال پیامک به سیم کارت دستگاه با آن ارتباط می‌گیرید و دستگاه در پاسخ به هر پیامک شما پیامکی را ارسال می‌کند و شما را از این موضوع مطلع می‌کند. معمولا تمامی ردیاب‌های خودرویی از سیمی گرفته تا ردیاب مگنتی و ردیاب شخصی با استفاده از پیامک قابل تنظیم هستند.

تنظیمات ردیاب خودرو با استفاده از GPRS

این روش نیز معمولا برای تمامی ردیاب‌ها کار می‌کند اما نسبت به روش اولی تخصصی تر است و معمولا توسط یک فرد متخصص و آشنا به پروتکل و برقراری ارتباط با سیستم‌های ردیابی انجام می‌شود. در این روش فرد با استفاده از یک سیستم ارتباطی در بستر GPRS با ردیاب ارتباط می‌گیرد و تنظیمات را بر روی ردیاب انجام می‌دهد.

تنظیمات با استفاده از نرم افزار مخصوص کانفیگ یا تنظیم ردیاب

برخی از ردیاب‌های حرفه‌ای موجود در بازار همانند تلتونیکا FMB920 می‌توانند با استفاده از یک کابل به صورت مستقیم به کامپیوتر متصل شوند و پس از آن کاربر می‌تواند به صورت مستقیم تا جزئی ترین مسائل را در ردیاب تنظیم کند. این قابلیت یک قابلیت بسیار جذاب برای کاربران متخصص در حوزه ردیابی به شمار می‌رود که فرد مورد نظر با استفاده از این قابلیت می‌تواند دغدغه پیامک زدن زیاد یا ارتباط از راه دور را نداشته باشد، همچنین برخی از ردیاب‌های شرکت تلتونیکا دارای بلوتوث هستند که در این موقعیت دیگر دغدغه کابل را هم از بین می‌برد و شما به صورت مستقیم با استفاده از Bluetooth به دستگاه متصل می‌شوید.

تنظیمات ارسال اطلاعات ردیاب به سرور

معمولا اکثر ردیاب‌های خودرویی حرفه‌ای دارای یک اپلیکیشن ردیابی یا سامانه وب ردیابی هستند که با استفاده از آن اطلاعات ردیاب را دریافت می‌کنند و به کاربران نمایش می‌دهند. اما برای اینکه ردیاب بتواند ارسال اطلاعات دقیقی به سمت سرور داشته باشد باید تنظیمات را به درستی بر روی آن انجام دهید.

مهم ترین تنظیمات ارسال اطلاعات ردیاب به سمت سرور شامل موارد زیر است:

1- تنظیمات ارسال اطلاعات بر اساس زاویه، مسافت، سرعت و زمان

2- تنظیمات دامنه، آی پی و پورت سرور برای ارسال اطلاعات سخت افزار

3- فعال سازی GPRS سیم کارت

4- فعال سازی APN سیم کارت

5- پروتکل ارسال اطلاعات UDP یا TCP

6- تنظیمات حالت خواب دستگاه

7- تنظیمات دیگر امکانات دستگاه همانند: هشدار سرعت، حرکت، لرزش، بکسل شدن، SOS، محدوده جغرافیایی در ردیاب، سرقت باتری خودرو، سرقت ردیاب، روشن و خاموش شدن ردیاب و …

مواردی که در بالا اشاره شد مهم ترین تنظیمات برای ارسال اطلاعات دستگاه به سمت سرور هستند باید در نظر داشته باشید که اگر نمی‌خواهید از اپلیکیشن ردیاب خودرو استفاده کنید می‌توانید هشدارهای مهم دستگاه را از طریق پیامک هم دریافت کنید که در ادامه خدمتتان توضیح می‌دهم.

دستورات بررسی کلی وضعیت ردیاب

اگر که شما قصد ندارید از اپلیکیشن ردیابی استفاده کنید می‌توانید یک سری مسائل مهم نسبت به ردیاب را با استفاده از پیامک متوجه شوید که به شرح زیر هستند:

1- بررسی موقعیت مکانی ردیاب

2- بررسی وضعیت کلی ردیاب شامل: روشن و خاموش بودن، میزان ولتاژ، سرعت لحظه‌ای، وضعیت جی پی اس، وضعیت جی پی آر اس، وضعیت باتری دستگاه و …

دستورات پیامکی و تنظیمات عملیاتی ردیاب

برخی از تنظیمات شامل مباحث عملیاتی می‌شود همانند خاموش کردن ال ای دی‌های ردیاب از راه دور یا قطع برق خودرو که این دستورات هم از طریق پیامکی و هم از طریق اپلیکیشن قابل ارسال هستند و بستگی به مدل ردیاب شما دارد.

تنظیمات امنیتی ردیاب خودرو

با توجه به اینکه ردیاب خودرو یک سخت افزار کامپیوتری است و ساختار اصلی این دستگاه بر اساس ارسال اطلاعات به سمت سرور است، هر فردی که شماره سیم کارت ردیاب شما را داشته باشد می‌تواند تنظیمات ردیاب را تغییر دهد یا موقعیت مکانی شما را به دست آورد. برای جلوگیری از این مسئله شما می‌تواند نام کاربری یا رمز عبور برای ردیاب تعریف کنید. در این صورت دیگر فقط شما هستید که می‌توانید به دستگاه دسترسی داشته باشید.

همچنین برخی از ردیاب‌ها قابلیت تنظیم مدیر را دارند و کاربر با تعریف مدیر بر روی دستگاه دیگر اجازه ارتباط دستگاه با هیچ شماره همراهی به غیر از مدیر را به ردیاب نمی‌دهد. معمولا شرکت های بزرگ و معتبر بر روی ردیاب خودرو خود در سیستم مدیریت ناوگان، نام کاربری و رمز عبور تعریف می‌کنند و اجازه ورود نفوذگران سیستمی را با این روش نمی‌دهند.

 

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. شمارش آرا: 9

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *