خودرو

گردگیر پولوس ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد و چه زمانی نیاز به تعویض دارد

گردگیر پولوس چیست
4.6
(5)

احتمالا در بین قطعات خودرو نام پولوس را شنیده باشید اما ممکن است با گردگیر پولوس آشنایی نداشته باشید. این قطعه وسیله‌ای است که کار اصلی آن جذب گرد و غبار و ریزگردهای هواست و ساز و کارهای خودش را دارد. جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین علت‌های خرابی پولوس خودرو آسیب به گردگیر پولوس و پاره شدن آن است. این قطعه هم مانند قطعات دیگر خودرو نیاز به مراقبت و تعویض دارد اما قبل از اینکه زمان تعویض این قطعه را بدانید بهتر است با مواردی مانند کارایی و نحوه عملکرد آن، عوامل آسیب زننده و نشانه‌های آسیب آن آشنا شوید. در این مقاله درباره اطلاعات مربوط به گردگیر پولوس صحبت می‌کنیم.

گردگیر پولوس

پولوس چیست؟

خود پولوس قطعه‌ای جدا از گردگیر پولوس است. پولوس از قطعات با اهمیت در جلوبندی خودرو است. نیرویی که توسط موتور خودرو تولید می‌شود به گیربکس انتقال می‌یابد و از آن جا هم به دیفرانسیل منتقل می‌شود. نیروی منتقل شده به دیفرانسیل باید در نهایت به چرخ‌ها برسد که ماشین شروع به حرکت کند. به این منظور میله‌ای از درون دیفرانسیل به چرخ‌های دو طرف وصل شده است که همان پولوس است.

اجزاء پولوس خودرو

پولوس خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی و توضیح مختصری درباره هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سر پولوس : این قطعه پولوس را به چرخ‌ها متصل می‌کند و نقش اصلی را در انتقال نیرو به آن‌ها دارد. دلیل استفاده از این قطعه متحرک بودن چرخ‌های خودرو است.

گردگیر پولوس : وطیفه این قطعه که بحث اصلی ما در این مقاله است، حفاظت پولوس در برابر آلاینده‌هایی مثل گرد و غبار است. محل قرارگیری آن بین چرخ و گیربکس است و در صورت آسیب به آن به پولوس هم آسیب وارد شده و باید به صورت روتین چک شود.

مشعلی : در انتهای گیربکس قرار دارد و با اتصال به سه شاخه پولوس که در جعبه دنده قرار دارد به پولوس متصل می‌شود.

سه شاخه : در محل اتصال پولوس با مشعلی قرار دارد. در صورت خرابی این قطعه به موتور ضربه‌های متعددی وارد شده و در نتیجه آسیب دسته موتورها را داریم.

عوامل آسیب زننده به پولوس خودرو

عوامل مختلفی امکان آسیب زدن به این قطعه را دارند از جمله حمل بار سنگین با خودرو، جا به جایی اشتباه دنده، استارت زدن به خودرو در حالت روشن، استفاده غلط از ترمزها، شل بودن و اشتباه بستن پولوس، رها کردن زود هنگام کلاچ و… . اما یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل آسیب به پولوس خودرو، خرابی گردگیر پولوس است. پس عدم محافظت از آن به این قطعه مهم در خودرو آسیب وارد می‌کند.

گردگیر پولوس چیست؟

این وسیله قطعه‌ای است به شکل قیف، به صورت منعطف و به همراه پوشش لاستیکی که در انتهای پولوس، بین چرخ و گیربکس قرار می‌گیرد و از ورود گرد و خاک و ریزگردها به آن جلوگیری می‌کند. شاید در ابتدا فکر کنید که گردگیر پولوس یک وسیله ساده و غیر ضروری است اما استفاده از نوع بی کیفیت و یا چک نکردن آن در سرویس خودرو قطعا هزینه تعمیر زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال اگر این قطعه در سرویس‌ها دوره‌ای خودرو چک نشود، ممکن است متوجه آسیب آن نشوید و در صورت پارگی و خراب شدن آن، به سر پولوس خودرو شما آسیب می‌رسد.

جنس گردگیر پولوس چیست؟

این وسیله جنس لاستیکی دارد و از مواد پلیمری ساخته می‌شود. سه ماده اصلی سازنده آن عبارتند از نیتریل بوتادین، نئوپرن و ترموپلاستیک الاستومرها. در ادامه در مورد هر کدام توضیح کوتاهی می‌دهیم.

– نیتریل بوتادین یا NBR یا اصطلاحا لاستیک روغنی در صنایع لاستیک سازی به صورت شایعی استفاده می‌شود. ویژگی‌های پلیمرهایی که از این ماده در آن‌ها استفاده شده است مقاومت در برابر حلال‌ها، انعطاف پذیری و مقاومت سایشی است.

– نئوپرن یا CR سبب مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در برابر عوامل جوی، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر اشتعال و افزایش طول عمر و به تاخیر انداختن پارگی است.

– ترموپلاستیک الاستومرها یا TPE گروهی از مواد هستند که مهمترین ویژگی آن‌ها فرآیند پذیری آن‌ها است. این مواد ترکیب فیزیکی پلاستیک و لاستیک هستند و مزیت استفاده از ترموپلاستیک الاستومرها، امکان کشش با ازدیاد طول متوسط و بازگشت به حالت اولیه است که موجب دوام بیشتر آن ها می‏شود.

در صورت خرابی گردگیر پولوس چه اتفاقی می‌افتد؟

وظیفه گردگیر پولوس جلوگیری از رسیدن ذرات گرد و غبار به پولوس است و در صورت خرابی یا فرسودگی این قطعه، این ذرات آلاینده به پولوس می‌رسند و پولوس و سر پولوس آسیب‌های جدی می‌بینند.

انواع گردگیر پولوس

گردگیر پولوس در هر خودرویی به دو صورت وجود دارد:
– گردگیر سمت گیربکس یا Inner Boot
– گردگیر پلوس سمت چرخ یا Outer Boot

از کجا بفهمیم پولوس خودرو خراب شده است؟

مانند هر قطعه دیگری در خودرو خرابی پولوس و گردگیر پولوس هم نشانه‌هایی دارد و بهتر است به دلیل اهمیت این قطعه و خطر آفرین بود آسیب‌های آن، این نشانه‌ها را بلد باشید. صدا دادن چرخ‌ها معمولا از نشانه‌های خرابی پولوس خودرو است.

هنگام آسیب به پولوس دنده عوض کردن بسیار سخت می‌شود و گاهی امکان آن وجود ندارد و همچنین فرمان خودرو می‌چرخد اما تاثیری روی چرخ‌ها ندارد و چرخ‌ها جابجا نمی‌شوند. اگر آسیب یک طرفه پولوس وجود داشته باشد و یا آسیب در یک سمت شدیدتر باشد، با چرخاندن فرمان به آن سمت، صدای تولید شده از چرخ ‌های آن سمت (به صورت تق تق) بیشتر می‌شود.

موارد دیگری که نشان از خرابی پولوس خودرو دارند:

– لرزش اتاقک خودرو و لرزش دنده در سرعت بالا

– ایجاد صدای تقه در هنگام فشار دادن پدال گاز یا برداشتن پا از روی آن

اگر با این علائم مواجه شدید متاسفانه پولوس خودرو شما خراب شده است و باید تعویض شود تا این موارد از بین بروند. دقت کنید اگر پولوس شما کاملا خراب نشده باشد امکان رانندگی با خودرو وجود دارد اما این کار آسیب‌ها و خطرات زیادی را در پی دارد از جمله این که امکان تصادف و واژگون شدن خودرو به مقدار زیادی بالا می‌رود و همچنین به دیفرانسیل و گیربکس هم آسیب جدی وارد می‌شود. پس حتما در سرویس‌های دوره‌ای خودرو از قطعاتی که بررسی آن‌ها واجب است پولوس و گردگیر پولوس هستند.

خراب بودن پولوس خودرو چه خطراتی در رانندگی دارد؟

حال که نشانه‌های اشکال در پولوس خودرو را یاد گرفتید باید بدانید که خراب بودن پولوس خودرو چه پیامدهایی دارد. قبل‌تر در ابتدای مقاله از نقش و اهمیت مهم این قطعه در عملکرد خودرو گفتیم.

آسیب به این قطعه هم خطراتی جدی به دنبال خود دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم: قفل شدن چرخ‌های خودرو و آسیب به محفظه ساچمه (در صورت وجود در خودرو) و به دنبال آن قفل شدن فرمان، آسیب به گیربکس، از کنترل خارج شدن خودرو و تصادف یا چپ کردن در سرعت بالا مواردی از خطرات احتمالی در صورت آسیب رسیدن به پولوس هستند. پس بهتر است در سرویس‌های دوره‌ای خودرو حتما سلامت پولوس و گردگیر پولوس را چک کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم آسیب به پولوس که گفته شد، در اولین فرصت به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

در هنگام تعویض پولوس چه نکاتی باید رعایت شوند؟

همانطور که گفته شد پولوس یکی از اجزای مهم سیستم جلوبندی است و بدون آن امکان حرکت خودرو وجود ندارد. اگر صداهای غیرعادی از خودرو شنیده شود باید نسبت به آن حساس بود و یکی از این صدا‌ها می‌تواند به دلیل خرابی پولوس باشد. حال اگر پولوس خراب بود باید تعویض شود و یک سری نکات در تعویض پولوس اهمیت زیادی دارند. هنگام باز کردن پولوس خودرو نباید ترمز ماشین را نگه داشت و حتما باید خودرو شما در حالت خاموش باشد. اگر خودرو روشن باشد باز کردن مهره پولوس سبب آسیب به شما می‌شود. قبل از باز کردن پولوس باید روغن گیربکس خودرو خالی شود. همچنین در هنگام این کار باید مراقب کاسه نمد باشید که به آن آسیب نرسد وگرنه خودرو بعدا دچار روغن ریزی خواهد شد.
در نهایت بهتر است تعویض پولوس را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید زیرا همان طور که قبل‌تر هم اشاره شد، پولوس از قطعات پر اهمتی خودرو است و اشکال در بسته شدن آن می‌تواند در رانندگی و کنترل ماشین اختلال ایجاد کرده و موجب تصادف شود. همچنین امکان وارد شدن آسیب به دیفرانسیل و گیربکس خودرو وجود دارد.

گردگیر پولوس چرا خراب می‌شود؟

در خرید گردگیر پولوس حتما دقت داشته باشید که از محصول با کیفیت و استاندارد استفاده کنید اما باید بدانید که عوامل مختلفی می‌توانند به مرور زمان منجر به خرابی این قطعه و نیاز به تعویض آن شوند و به دلیل احتمال خرابی و پارگی بالای آن باید به صورت دوره‌ای سلامت آن چک شود. موارد زیر دلایل آسیب رسیدن به گردگیر پولوس هستند.

– نزدیک بودن این قطعه به گیربکس و تماس آن با روغن گیربکس سبب فرسوده شدن این قطعه با گذشت زمان می‌شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع این فرسودگی به پارگی و در نهایت آسیب به پولوس منجر خواهد شد.

– گردگیرهایی که ضد روغن نباشند به صورت گردگیر پولوس با قیمت ارزان‌تر در بازار موجود هستند. این گردگیرها در مدت بسیار کوتاهی در اثر برخودر با روغن گیربکس خراب شده و به خودرو آسیب می‌زنند. پس حتما از گردگیرهای ضد روغن استاندارد استفاده کنید.

– رانندگی در جاده‌های خاکی و سنگی و یا برخورد با اشیا در هنگام رانندگی امکان نشت روغن داخل سر پولوس وجود دارد که در این صورت آلاینده‌ها وارد شده و به پولوس آسیب می‌زنند.

نشانه‌های خرابی گردگیر پولوس

خرابی گردگیر پولوس هم نشانه‌هایی دارید که در صورتی که می‌خواهید این قطعه و در نتیجه پولوس شما سالم بماند باید مراقب آن‌ها بوده و در صورت مشاهده در اولین فرصت اقدام کنید. این علائم در مواردی با علائم خرابی پولوس مشترک‌اند زیرا همان طور که توضیح دادیم این دو قطعه بسیار به هم مرتبط‌اند و خرابی گردگیر، سبب خرابی پولوس خواهد شد و هر گاه متوجه پارگی یا آسیب گردگیر پولوس خودرو خود شدید، باید سلامت پولوس توسط مکانیک بررسی شود. نشانه‌های اشکال این قطعه موارد زیر است.

– ترشح روغن به داخل‌ چرخ‌ها
– لرزش فرمان و دنده در هنگام رانندگی
– و موارد دیگری که در قسمت نشانه‌های آسیب پولوس بیان کردیم

در صورتی که چرخ‌ها هنگام چرخاندن فرمان و یا دور زدن صدای زیادی تولید کنند به احتمال زیاد آسیب به پولوس هم وارد شده است.

در مورد ماشین‌های تندر 90 این نکته باید مورد توجه رانندگان این خودروها باشد که در صورت پارگی گردگیرهای این خودرو، روغن گیربکس آن خالی شده و باعث آسیب بسیار جدی به گیربکس خودرو می‌شود.

چه زمانی باید گردگیر پولوس خودرو مورد بررسی قرار بگیرد؟

با توجه به اهمیت این قطعه و آسیب‌هایی که در ارتباط با اشکال آن گفته شد علاوه بر زمان مشاهده هر کدام از نشانه‌های خرابی گفته شده، در بازه‌های منظم و به صورت روتین هم باید این وسیله بررسی شود. زیرا همان طور که گفتیم عوامل مختلفی در رانندگی مانند اشتباهات و یا جاده‌های بد، می‌توانند به گردگیر پولوس آسیب بزنند. با توجه به این موارد و برای مراقبت از پولوس و قطعات دیگر خودرو پیشنهاد می‌شود هر 20000 (بیست هزار) کیلومتر، بررسی دقیق این قطعه انجام بگیرد.

جمع بندی گردگیر پولس

همان طور که توضیح داده شد پولوس خودرو از مهمترین قطعات جلوبندی خودرو است و آسیب به آن آسیب به دیفرانسیل و گیربکس خودرو و یا حتی خطر تصادف و چپ کردن خودرو را در پی دارد. از عوامل مهم آسیب به پولوس، آسیب گردگیر پولوس است. گردگیر وسیله‌ای است که از رسیدن گرد و غبار به پولوس جلوگیری کرده و نقشی حیاتی را ایفا می‌کند. این قطعه که معمولا دست کم گرفته می‌شود در اثر موارد مختلفی مانند رانندگی بد و یا جاده‌های خراب مشکل پیدا می‌کند و امکان خراب شدن و پارگی دارد.
پاره شدن و مشکل گردگیر پولوس و خود پولوس یک سری نشانه‌ها دارد که دانستن و توجه به آن‌ها بسیار حیاتی است و در متن آورده شده‌اند. در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها باید سریعا به تعمیرکار خودرو مراجعه کرد. همچنین مرور زمان و تماس با مواد مختلف و روغن گیربکس هم گردگیر را فرسوده کرده و در معرض آسیب قرار می‌دهد و باید علاوه برا خریدن جنس استاندارد و خوب، به صورت دوره‌ای هم سلامت آن چک شود.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. شمارش آرا: 5

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *