خودرو

بنزین سوپر یا معمولی؟ انتخاب بنزین مناسب و مقایسه آنها

بنزین سوپر یا معمولی
5
(1)

در چه زمانی باید از بنزین سوپر استفاده کنیم؟ تفاوت بنزین معمولی با بنزین سوپر چیست؟ کدام مدل بنزین بهتر است؟ برای کدام ماشین‌ها باید بنزین سوپر زد؟ و … سوالاتی هستند که برای همه رانندگان خودرو پیش آمده و بهتر است که تقاوت این دو مدل بنزین را با یکدیگر بدانند زیرا سوخت اصلی خودرو بنزین است و ترجیحا باید از بنزینی با کیفیت استفاده کنید.

در برخی مواقع حتی تعمیرکاران خودرو مشکلاتی که برای موتور خودرو در بلند مدت ایجاد می‌‎شود را ناشی از استفاده بنزین بی کیفیت می‌دانند به همین دلیل است که خواندن این مقاله برای هر فردی که خودرو دارد و سلامتی خودرو برایش مهم است، ضروری به شمار می‌رود. البته چند وقتی است که وجود بنزین سوپر در برخی از جایگاه‌های سوخت، نایاب شده اما راه کارهایی برای افزایش کیفیت بنزین معمولی وجود دارد که خدمت شما شرح می‌دهیم.

حتما بخوانید: مکمل بنزین خودرو چیست؟

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟ | بررسی تفاوت آنها

تمام این دعواها و این که کدام بنزین را بزنیم بهتر است بر سر عدد اکتان بنزین‌ها است که در واقع عدد اکتان بنزین معمولی حدوده 85 تا 88 و عدد اکتان بنزین سوپر بالاتر از عدد 90 است، دلیل اصلی تفاوت قیمت این دو بنزین هم همین عدد اکتان است. این استاندارد مربوط به جایگاه‌های سوخت بین المللی است زیرا در جایگاه‌های سوخت کشورمان ممکن است کیفیت بنزین کم تر باشد و عدد اکتان در بنزین معمولی کاهش پیدا کند. معمولا در جایگاه‌های سوخت مکمل‌های بنزینی نیز به شما معرفی می‌شود که در کنار سوخت معمولی استفاده کنید و موتور خودرو را تقویت فرمایید. دقت داشته باشید که یورو 5 و استانداردهایی به این اسم هیچ ارتباطی به اکتان بنزین ندارند و بیشتر به کیفیت کلی سوخت اشاره می‌کنند در حالی که اکتان موجود در بنزین از هرچیزی برای ایمن نگه‌داشتن خودرو در طولانی مدت لازم است.

مقایسه بنزین سوپر و معمولییا

عدد اکتان در بنزین چیست؟

عدد اکتان به صورت تخصصی؛  اندازه‌گیری توانایی سوخت برای مقاومت در برابر اشتعال در مخلوط با هوا در سیلندر یک موتور احتراق داخلی است.

هر چه عدد اکتان و میزان جلوگیری از اشتعال بالاتر باشد، کیفیت سوخت بالاتر و خودسوزی کمتر است. اشتعال بنزین با درجه اکتان بالا در بنزین سوپر، دشوارتر است که این مسئله منجر به جلوگیری از پیش اشتعال و ضربه زدن در موتورهای با کارایی بالا و پیشرانه‌های درون سوز کمک می کند و باعث می‌شود آسیبی به دیگر قطعات مرتبط همانند، پیستون‌ها، دیواره داخلی سیلندر و دیگر قسمت‌های پیشرانه نیافتد.

به صورت کلی تفاوت بنزین سوپر با معمولی در این است که مقابل احتراق مقاوت دارد و تنها با استفاده از شمع احتراق پیدا می‌کند، در واقع اگر پیشرانه‌ها در زمان تعیین شده مشتعل نشوند صدایی در آنها به وجود می‌آید. بنزین سوپر با داشتن اکتان بالا از پیش اشتعال جلوگیری می‌کند. بنزین معمولی برای خودروهای معمولی است که دارای پیشرانه عادی هستند اما خودروهای امروزی و پیشرفته به دلیل پیشرانه‌هایی قوی تر نیاز به بنزین با اکتان بالا دارند.

حتما بخوانید: کاپوتاژ خودرو چیست

چه خودروهایی نیاز به بنزین سوپر دارند؟

به صورت کلی پیشرانه‌هایی که برای عملکردهای قوی طراحی شده و دارای توربو شارژ و تراکم بالا هستند نیاز به بنزین سوپر یا با اکتان بالا دارند اما خودروهای معمولی تر که پیشرانه عادی دارند و در جاده از آنها کمتر استفاده می‌شود با همان بنزین معمولی عملکرد بهتری دارند. به طور مثال خودروهای سنگین همانند کامیون و تریلی نیاز به بنزین با کیفیت دارند، همچنین خودروهای امروزی و لوکس تر با پیشرانه‌‍های قوی و داشتن موتورهای توربو شارژ هم نیاز به بنزین سوپر دارند.

یگ راننده مسئولیت پذیر که سلامتی خودرو و طول عمر آن برایش اهمیت دارد باید حتما از میزان اکتان و نوع بنزین مطلع باشد. دقت داشته باشید اگر در خودروی معمولی از بنزین سوپر استفاده کنید از توان آن بیشتر است و می‌تواند آسیب زننده باشد. توصیه ما این است که با این حال از تعمیرکار تخصصی مد نظر برای خودرو خودتان جدا نیز پرسش کنید اما در جریان باشید که بنزین با اکتان بالا عملکرد موتور را بهینه می‌کند البته این مسئله فقط در خودروهای پیشرفته با پیشرانه قوی است. اگر به امنیت خودرو و سلامتی آن اهمیت می‌دهید حتما یک ردیاب برای خودرو تهیه کنید.

خلاصه اینکه؛ بنزین درجه یک – یعنی بنزین با درجه اکتان 91 یا بیشتر که برای برخی از خودروهای لوکس و با کارایی بالا قطعا مورد نیاز است. اشتعال بنزین با درجه اکتان بالا دشوارتر است و با جلوگیری از پیش اشتعال و ضربه زدن در موتورهایی با کارایی بالا کمک می کند.

آیا خودرو شما نیاز به بنزین سوپر دارد

آیا دمای محیط بر روی انتخاب نوع بنزین تاثیر دارد؟

بله قطعا دمای محیط و جو جغرافیایی که خودرو در آن حضور دارد بر روی مدل بنزین انتخابی شما در خودرو تاثیر گذار است. معمولا در دفترچه خودروها این مورد ذکر شده است اما به صورت کلی، اگر محیطی که در آن قرار دارید ارتفاعی بالاتر از سطح دریا دارد، باید عدد اکتان بنزین بالا باشد و خودسوزی بنزین دیرتر انجام شود. همچنین اگر در محیطی با آب و هوای مرطوب و سرد هستید از بنزین معمولی و در هوای گرم کویری از بنزین سوپر استفاده کنید.

 

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *