خودرو

بررسی مشخصات فنی دنا معمولی – بررسی نهایی فنی

بررسی مشخصات فنی دنا معمولی
4
(4)

خودرو دنا معمولی یکی از محصولات ایران‌خودرو است که از سال ۱۳۹۳ وارد بازار خودرو شد و در دسترس مردم قرار گرفت. این سدان خانوادگی همانند برخی از هم خانواده‌های خود بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ بنا شده است اما ظاهر این خودرو نسبت به خودروهای قبلی و هم رده ایران خودرو همانند سمند و … تا حدودی توسعه پیدا کرده است. موتور موجود در این خودرو همان موتور معروف EF7 است گرچه این موتور و موارد دیگری در دنا معمولی توسعه پیدا کرده و نسل جدید آن یعنی دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک به بازار ارائه شده اند.

این خودرو از لحاظ فنی در موتور، ترمزهای دیسکی، آپشن‌های جانبی و … نسبت به سمند تقویت شده است. خودرو دنا ترمز قوی تری از سمند دارد اما از لحاظ عایق‌بندی ضعیف و در سربالایی‌ها کشش کمی دارد. دنا معمولی از لحاظ سواری و  در راندمان موتور EF7 بهمراه ۱۶ سوپاپ در پیشرانه XU7 بهبود پیدا کرده است. به صورت کلی دنا معمولی شباهت‌هایی زیادی از لحاظ فنی به سمند دارد اما با ظاهری زیبا تر و شکیل تر و تقویت در برخی مباحث موتور. البته همین خودرو دنا در مدل دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر توسعه پیدا کرده و از لحاظ تنفس موتور نیز تقویت شده است.

از مزایای خودرو دنا معمولی می‌توانیم به فضای بازتر کابین، صندوق عقب جادار، سواری مطمئن تر و … اشاره داشت. البته معایبی هم در این خودرو دیده می‌شود که نیاز به بهبود دارد، همانند بهبود در بخشی از آپشن‌های موجود در خودرو، مشکل در مونتاژ خودرو و جدا بودن برخی از قسمت‌های قرار داده شده در طراحی خودرو، استفاده از پلاستیک خشک در داخل کابین خودرو و … اما با تمام این تفاسیر این خودرو نسبت به خانواده خود در ایران خودرو نسبتا قوی تر و از لحاظ ظاهری زیبا تر است.

جعبه دنده این خودرو ۵ سرعته است و کروز کنترل، ترمز دیسکی در کنار رینگ‌های آلومینیومی از آپشن‌های خودرو دنا به حساب می‌رفت اما در سال‌های اخیر متاسفانه این آپشن‌ها حذف و سفارشی شده‌اند.
شرکت ایران خودرو قوی‌ترین موتور را در میان خودروهای خود در این خودرو قرار داده است. از لحاظ مصرف سوخت دنا معمولی جز کم مصرف ترین خودروهای موجود در کشور است.

مدل موتور EF7 ایران خودرو
حجم موتور بر اساس سی سی 1645
حداکثر توان موتور خودرو 113 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور 155 نيوتن متر در 3500-4500 دور در دقيقه
تعداد سوپاپ 16
بنزین مورد نیاز بنزين بدون سرب بااكتان 95
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه‌ای
بیشترین سرعت 189 کیلومتر برساعت
شتاب صفر تا صد بین 12تا 13 ثانیه
سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی
مصرف سوخت خارج از شهر 5.9
سوخت ترکیبی 7.4
دنده 5 دنده دستی
وزن خودرو 1258
گنجایش مخزن سوخت 60

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. شمارش آرا: 4

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *