خودرو

12 راهکار برای نگهداری از خودرو در تابستان

نگهداری از خودرو در تابستان
5
(2)

فصل تابستان برای برخی از عزیزان بهترین زمان از لحاظ آب و هوایی برای سفرهای جاده‌ای و رانندگی به شمار می‌رود اما به همان نسبت در این فصل باید نکاتی را در نظر بگیریم تا خودرومان سالم بماند و اگر خودرو دارای مشکلات فنی است آنها را پیدا و حل کنیم.

در واقع گرمای شدید تابستان می‌تواند به مهم‌ترین قسمت‌های فنی خودرو آسیب برساند، حال اگر تقویم تابستان خود را به صورتی چیدید که سفر در پیش دارید ما در کنار شما هستیم تا راه‌کارهایی را برای حفاظت و نگهداری از خودرو در تابستان بدهیم تا بتوانید با خیال آسوده‌تری به سفرهای امسال خود بپردازید.

اطمینان از اینکه خودرو در آمادگی کامل در فصل تابستان به سر می‌برد، می‌تواند کمک زیادی به محافظت از سرنشینان و خودرو داشته باشد.

در ادامه مقاله ۱۲ نکته مهم برای نگهداری از خودرو در تابستان را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

نگهداری از خودرو

برخی از این نکات تصویر در مقاله زیر ذکر نشده است.

۱. کولر خودرو را تست کنید

امکان دارد شما در فصل‌های سرد سال همانند پاییز و زمستان به هیچ عنوان از کولر خودرو یا AC استفاده نکنید و کولر خودرو پس از مدتی از کار افتاده باشد و نتواند هوای مطبوعی را برای شما فراهم کند و شما در هوای گرم تابستان به دنبال کولری هستید که هوایی خنک و مطبوع به داخل کابین خودرو بدهد.

پس قبل از شروع فصل گرم حتما کولر خودرو را تست کنید.

مقاله پیشنهادی: شارژ گاز کولر

اگر که خودرو را روشن می‌کنید و باد گرم دریافت می‌کنید امکان دارد کولر شما نیاز به شارژ داشته باشد که باید در این صورت خودرو را پیش فردی متخصص ببرید تا مورد بررسی قرار گیرد.

معمولا پس از 2 یا 3 سال استفاده از خودرو، امکان دارد که نیاز باشد کولر آن را به فردی متخصص نشان دهید.

۲. میزان و فشار باد لاستیک های خودرو را بررسی کنید

شرایط آب و‌هوای زمستانی ممکن است به لاستیک های شما آسیب رسانده باشد. بنابراین، قبل از رفتن به سفرهای جاده ای طولانی در تابستان، سلامتی و میزان باد لاستیک‌های خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

هنگام بررسی فشار باد لاستیک خود، باید به دنبال نشانه هایی باشید که میزان کم بودن یا زیاد بودن باد لاستیک را نمایش می‌دهد در واقع اگر برای تنظیم باد به مغازه فردی متخصص بروید آنها با دستگاهی می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر خودروهای سواری معمولا دارای فشار توصیه شده لاستیک بین 30 تا 35 PSI (پوند بر اینچ مربع) هستند.
اگر به میزان باد لاستیک‌های شک دارید توصیه می‌کنیم به دفترچه راهنمای خودرو یا وب سایتی که در خصوص آن اطلاعاتی قرار داده باشد رجوع فرمایید.

اگر میزان باد لاستیک متناسب باشد می‌تواند از ترکیدن یا پنچر شدن آن جلوگیری کنید و همچنین منجر به کم تر مصرف شدن سوخت و بنزین در طول مسیر شوید.

از نکات مهم قبل از سفر جهت نگهداری خودرو در تابستان این است که حتما میزان فشار باد لاستیک زاپاس را هم مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز از درست بودن آن مطمئن باشید.

مقاله پیشنهادی: نکات مهم در زمان خرید لاستیک خودرو

۳. مایعات موتور را بررسی و پر کنید

با تغییرات آب و هوایی فصل‌ها و سرد و گرم شدن امکان دارد سطح مایعات داخل موتور خودرو کم‌تر شود زیرا در هوای گرم معمولا سطح مایعات خودرو پایین می‌آید و میزانی از آنها تبخیر می‌شود.

در زمان فرا رسیدن تابستان، باید مایع گیربکس، روغن فرمان برقی، مایع خنک کننده و مایع برف پاک کن خودرو بررسی و پر شود. بررسی مایع خنک‌کننده در ماه‌های تابستان بسیار مهم است، زیرا وظیفه آن جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است.

این مراحل را برای بررسی سطح مایع خنک کننده خودرو دنبال کنید:

کاپوت را باز کنید

مخزن مایع خنک کننده را پیدا کرده و درپوش را باز کنیدسط

سطح مایع خنک کننده نشان داده شده توسط خطوط نشانگر روی مخزن را بررسی کنید

اگر خطوط نشانگر نشان می دهد که مایع خنک کننده خیلی کم است، مقدار مناسب مایع خنک کننده را به مخزن اضافه کنید
کلاهک را دوباره وصل کنید

اگر دانش لازم فنی را جهت بررسی سطح مایعات خنک کننده خودرو ندارید توصیه ما این است که با فردی متخصص مشورت کنید و خودرو را پیش او ببرید.

۴. روغن و فیلتر روغن خودرو را عوض کنید

تعویض روغن و فیلتر روغن یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش طول عمر خودرو است و در تمام فصول در زمان رسیدن به موعد تعویض توصیه می‌شود که حتما این کار را پشت گوش نیاندازید.

استفاده از روغن موتور مناسب برای خودرو باعث می‌شود که موتور خودرو از سایش و پارگی در امان بماند و همچنین وجود فیلتر روغن به حذف آلاینده ها از روغن موتور خودرو کمک زیادی می کند.

تعویض روغن و فیلتر آن یکی از کارهای بسیار ساده و سریع به شمار می‌رود اما اگر این رسیدگی در زمان درستی انجام نشود امکان دارد خسارات بیشتری به شما وارد کند و منجر شود که هزینه بیشتری را برای تعمیر خودرو خود بپردازید.

معمولا میزان سن خودرو و کیلومتری طی شده توسط خودرو زمان را برای رفتن به تعویض خودرو تعیین می‌کند.

مقالات پیشنهادی: تعویض روغن گیربکس

تعویض  تعویض تسمه تایم خودرو

۵. ترمز خودرو را فراموش نکنید

از دیگر نکات مهم جهت نگهداری خودرو در تابستان این است که نباید از ترمز‌ها غافل شوید. در واقع ترمز مهم‌ترین رکن جهت حفظ سلامتی راننده و سرنشینان است و ترمز است که در سرعت‌های بالا به شما کمک می‌کند خودرو را کنترل کرده و نگهدارید پس نه تنها در تابستان بلکه در تمام فصول سال بررسی ترمز امری مهم و غیر قابل انکار است.

در واقع در زمانی که لنت‌های ترمز به وقت تعویض رسیده باشند در زمانی که شما اقدام به استفاده از آنها می‌کنید امکان دارد صدای جیغ یا کشیدن بدهد یا اینکه فرمان به سمت دیگری کشیده شود.

در برخی از خودروها نیز علامت هشداری در کیلومتر سنج خودرو نمایش دهنده میزان لنت ترمز است که به شما در یادآوری تعویض آن کمک می‌کند.

۶. برف پاک کن ها را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید

حفظ دید به صورت مناسب و داشتن شیشه تمیز در تابستان، مخصوصا زمانی که خورشید به صورت مستقیم می‌تابد یکی از ارکان مهم در نگهداری خودرو در تابستان به شمار می‌رود.

در فصل تابستان ذرات گرد و غبار و گرده در هوا می‌تواند شیشه خودرو را کثیف کند و داشتن آب یا مایع شست و شوی شیشه در مخزن شیشه شوی خودرو و سالم بودن برف پاک کن‌‌ها یک امر ضروری و لازم است.

توصیه می‌کنیم پس از اتمام هر فصل یا قبل از شروع هر سفری حتما شیشه شوی و برف پاک کن خودرو را مورد بررسی قرار دهید.
همچنین اگر چراغهای خودرو شما کدر شده است و نمی‌تواند به درستی روبرو را به شما نمایش دهد حتما جهت تعویض آنها اقدامات لازم را داشته باشید.

۷‌. فیلترهای هوای خودرو را به طور مرتب تمیز یا تعویض کنید

مهم‌ترین نقش فیلترها در فصل تابستان این است که از
ورود آلاینده‌ها از طریق دریچه جلوگیری می‌کنند که این آلاینده‌ها و ریزگردها در فصل تابستان معمولا بیشتر هم هستند.

همچنین توجه داشته باشید که استفاده از فیلتر هوای مناسب منجر به داشتن هوای مطبوع تر توسط کولر خودرو نیز می‌شود.
هر زمانکه برای تعویض خودرو به تعمیرکار مراجعه می‌فرمایید تاکید داشته باشید که فیلتر هوا را نیز برای شما تعویض کنند.

این مورد نیز به میزان کیلومتر مصرفی شما بستگی دارد و معمولا برای همین تعمیرکار می‌نویسد کیلومترهای طی شده را.

۸. ماشین خود را تمیز نگهدارید

تمیز نگهداشتن خودرو فقط جنبه زیبایی و روحی ندارد بلکه در بلند مدت به شما کمک می‌کند که بتوانید از زباله‌هایی که در خودرو وجود دارد و امکان دارد به آن آسیب بزند جلوگیری کند.

همچنین برخی از فضولات پرندگان اگر در بلند مدت بر روی رنگ خودرو بماند می‌تواند به آن آسیب بزند پس بهتر است که بدنه و داخل خودرو را تمیز نگهدارید.

۹. تعویض یا جابجایی لاستیک‌ها

معمولا بهتر است هر زمان که برای تعویض لاستیک‌ها میروید لاستیک‌های نو را جلو بیاندازید و لاستیک‌های قدیمی را منتقل کنید به عقب، یا اینکه هر چند وقت کلا جای لاستیک هارا با کمک و مشاوره یک متخصص عوض کنید.

این عملیات به این دلیل است که تمام لاستیک‌‌ها پس از مرور زمان به یک اندازه آسیب نمی‌بینند و معمولا با یکدیگر متفاوت است میزان آسیب دیدگی آنها.

۱۰. ماشین خود را در سایه پارک کنید

در روزهای گرم تابستان سعی کنید تا حد ممکن خودروتان را در سایه پارک کنید تا از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه خورشید مراقبت کنید.

معمولا نور مستقیم خورشید می‌تواند در بلند مدت به رنگ خودرو شما آسیب برساند همچنین برای اینکه از نور خورشید جلوگیری کنید می‌توانید بر روی خودرو پارچه‌ای بیاندازید و همچنینبا دودی کردن شیشه‌ها به صورت استاندارد از اشعه‌های UV که به صورت مستقیم به خودرو می‌تابند جلوگیری فرمایید.

۱۱. موتور خودرو را خنک نگه دارید

هر خودرو دارای یک سیستم خنک کننده است که وظیفه آن جلوگیری از گرمای زیاد موتور برای حفظ دمای مناسب است. سیستم خنک کننده از مایع خنک کننده، شیلنگ، ترموستات، رادیاتور و پمپ آب تشکیل شده است.

در موتور دماسنجی وجود دارد که میزان دما را به راننده نمایش می‌دهد اگر که این دماسنج دمای زیادی را نمایش می‌دهد، اندکی خودرو را خاموش کنید تا موتور خنک شود و پس از آن به تعمیرکاری متخصص خودرو را نشان دهید.

۱۲. هیدراته بمانید

این مورد کاملا به شما سرنشینان و راننده بستگی دارد و مربوط به خودرو نمی‌شود.
شما باید سعی کنید در تابستان به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن خود را در برابر گرما هیدارته نگهدارید.
در فصل گرما به دلیل تعرق بیشتر و از بین رفتن بیشتر آب بدن باید همیشه به میزان کافی آب مصرف کرد به همین دلیل توصیه می‌شود در خودرو مقداری آب خنک نگهدارید و هر چند وقت کمی از آن بنوشید تا آب بدن خود را تامین کرده باشید.

راه کار نهایی برای نگهداری از خودرو در تابستان استفاده از ردیاب خودرو است

جالب است بدانید که با خرید ردیاب خودرو، ردیاب را می‌توانید در حالتی تنظیم کنید که تمامی سرویس‌های دوره‌ای خودرو را به شما یادآوری کند و علاوه بر آن حس متفاوتی از امنیت و نظارت را برای شما رقم بزند.
توصیه ما این است که در فصول متفاوت سال به خصوص تابستان حتما بر روی خودرو از ردیاب استفاده کنید تا سفری مطمئن تر نیز داشته باشید.

آیا نگهداری خاصی در تابستان برای خودرو وجود دارد؟

بله به دلیل تغییر آب هوا باید مواردی را در نظر داشته باشیم که در تابستان برای نگهداری خودرو حتما انجام شود.

آیا لازم است که به کولر خودرو هر تابستان رسیدگی شود؟

به صورت کلی رسیدگی به خودرو در هر فصل کاری پسندیده خواهد بود زیرا از ضررهایی که در آینده امکان دارد وارد شود جلوگیری می‌شود به همین دلیل توصیه ما نیز این است که در هر فصل سعی کنید به خودرو رسیدگی لازم را داشته باشید.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *