خودرو

نکات طلایی در خرید لاستیک خودرو

راهنمای خرید لاستیک خودرو
4.3
(4)

تایر مناسب، کیفیت سواری خودرو، سرعت و ظرفیت بار آن را تعیین می‌کند. همچنین عملاً می‌گوید که آیا پول خود را برای هیچ تلف کرده‌ایم یا این تایر قرار است سال‌ها برایمان بماند و کار کند. اگر در انتخاب تایر ذره‌ای اشتباه کنیم، این اشتباه می‌تواند خودرو و سرنشینان آن را به خطر بیندازد؛ بنابراین به هنگام خرید لاستیک خودرو نیاز است با نگرش جدی، بهترین گزینه ممکن برای وسیله نقلیه خود را انتخاب کنیم؛ اما چگونه؟ چطور بفهمیم از میان هزاران تایر موجود، کدام یک را برای خودروی خود انتخاب کنیم؟ در این راهنما قدم به قدم نکات طلایی در خرید لاستیک خودرو را باهم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راهنمایی خرید لاستیک خودرو
دقت به اعداد و ارقام روی لاستیک

احتمالاً گیج‌کننده‌ترین بخش خرید تایر، فهمیدن معنی اعداد و ارقامی است که روی بدنه لاستیک نقش بسته و عملاً شناسنامه تایر هستند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

کد تایر شامل چه اطلاعاتی است؟

کد لاستیک که دقیقاً بر روی تایر نوشته شده، حاوی اطلاعاتی در مورد مشخصات اصلی تایر از جمله شاخص بار و سرعت، قطر رینگ و غیره است:

نوع لاستیک

اولین حرف کد ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
• P برای لاستیک‌های مسافری – لاستیک‌های معمولی مناسب برای اکثر خودروهای سواری
• LT برای کامیون سبک – لاستیک‌هایی با ظرفیت حمل بار افزایش یافته
• ST برای تریلی‌های ویژه – لاستیک‌هایی با دیواره‌های ضخیم‌تر برای بار با ارتفاع بیشتر
• T برای لاستیک‌های موقت – لاستیک یدک

پهنای تایر

این عدد سه رقمی نشان‌دهنده فاصله بین لبه‌های جانبی (دیواره‌های) تایر به میلی‌متر است. فرضاً عدد 200 به این معنی است که پهنای تایر 200 میلی‌متر است.

پروفایل یا فاق تایر

این نسبت ظاهری یک عدد اعشاری است و بیانگر رابطه ارتفاع سطح مقطع تایر به عرض آن است. به عنوان مثال، نسبت 65 به این معنی است که ارتفاع سطح مقطع تایر معادل 65 درصد عرض یا پهنای آن است. هرچه این نسبت کمتر باشد، فرمان تایر بهتر عمل می‌کند.

ساختار داخلی تایر

در این بخش ممکن است حروف زیر را ببینید که هرکدام معنای خاص خود را دارند:
• R برای تایرهای Radial (جدیدترین سازه‌ای که طی 25 سال گذشته به وفور مورد استفاده قرار گرفته است. در این مدل تسمه‌های سیمی زیر آج تایر از لبه‌ای به لبه دیگر با زاویه 90 درجه کشیده شده و انعطاف‌پذیری لاستیک را بیشتر می‌کنند).
• B برای تایرهای Bias-Belt (گذر از لاستیک‌های بایاس لا به دلیل لایه کمربند مانند زیر آج، سواری نرم‌تری را فراهم می‌کند).
• “-” برای تایرهای Bias-ply (تایر لایه ضربدری، لایه‌ها زیر آج تایر به صورت مورب از لبه‌ای به لبه دیگر کشیده می‌شوند و سواری نسبتاً خشن ارائه می‌دهند).
• D for Diagonal در برخی از لاستیک‌ها که همان Bias-ply است.

لاستیک متناسب با خودرو

قطر چرخ

یک عدد یک یا دو رقمی که بر حسب اینچ بیان می‌شود و بیانگر قطر چرخی است که تایر در آن بهترین عملکرد را دارد.

شاخص بار

به هنگام خرید لاستیک خودرو، مراقب باشید شاخص بار آن کمتر از مقداری که توصیه می‌شود، نباشد.

شاخص سرعت

تایرها یک درجه سرعت دارند که می‌گوید با این سرعت، خودرو می‌تواند با خیال راحت برای مدت‌زمان طولانی حرکت کند؛ همچنین پتانسیل کلی عملکرد لاستیک‌ها را نیز نشان می‌دهد. درجه سرعت لاستیک‌هایی که کارخانه روی خودرو نصب می‌کند، برابر است با حداکثر سرعتی که خودرو می‌تواند حرکت کند. این شاخص در قالب یک حرف انگلیسی بلافاصله بعد از اندازه تایر می‌آید. این حروف از L تا Y متغیر هستند و حداکثر سرعت را از 75 مایل در ساعت تا بیش از 186 مایل بر ساعت پوشش می‌دهند.

شاخص دما

این شاخص با یک حرف مشخص می‌شود و نشانگر آن است که تایر با چه سرعتی گرما را دفع می‌کند. لاستیک هرچه گرم‌تر شود، احتمال فرسودگی آن بیشتر خواهد بود.

ضریب سایش

برای برآورد حداکثر مسافتی که یک تایر می‌تواند طی کند، می‌توان به دو داده عددی استناد کرد: ضریب سایش آج و ضمانت کیلومتر تایر. عدد ضریب سایش بر روی بدنه تایر روبه روی کلمه “treadwear” به ذکر شده است. هرچه این عدد بیشتر باشد، مسلماً احتمال دوام لاستیک بیشتر خواهد بود. افرادی که با خودرو خود تیک آف می‌زنند این مورد را باید در نظر بگیرند.

چند نکته طلایی برای خرید لاستیک

انواع لاستیک خودرو

پیش از اقدام به خرید لاستیک خودرو، باید به این سؤال پاسخ دهید که چه نوع لاستیکی برای خودروی خود در نظر دارید؟

تایر چهارفصل

این لاستیک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تمام طول سال و در هر شرایط آب‌وهوایی عملکرد خوبی داشته باشند. سواری و هندلینگ معقول، سر و صدای کم، گذر از جاده‌های خیس و اندکی مقاومت در آب‌وهوای برفی از ویژگی‌های این تایرهاست. البته نباید گول نام آن را خورد در سرمای سخت زمستان، در جاده‌های برفی، انتظار داشت که به خوبی یک لاستیک زمستانی عمل کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله چراغ خطر خودرو می‌تواند چه هشدارهایی را به راننده بدهد؟ را نیز مشاهده فرمایید.

تایر تابستانی

البته اصطلاح تابستانی اشتباه است؛ زیرا این تایر طی سه فصل بهار، تابستان و پاییز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. تایر تابستانی مخصوصاً برای اصطکاک خوب در هوای معتدل یا گرم طراحی شده و فرمان را تیز می‌کند و وسیله نقلیه را در فاصله بسیار کمتری متوقف می‌کند؛ اما باید در نظر داشت که اکثر این تایرها فقط در دمای حدود 40 درجه فارنهایت و بالاتر خوب کار می‌کنند. با پایین آمدن دمای هوا، نظم تایرها به هم ریخته و قدرت مهار خود را از دست می‌دهند، تا جایی که انگار در یک جاده خیس یا حتی یخ‌زده قرار گرفته‌اند.

تایر زمستانی

طراحی لاستیک‌های زمستانی که قبلاً «لاستیک‌های برفی» نامیده می‌شدند، به‌گونه‌ای است که حداکثر میزان اصطکاک را در برف و در شرایط لغزنده زمستانی داشته باشد. ضریب اصطکاک این تایرها در چنین شرایطی با هیچ گروه دیگری از تایرها مطابقت ندارد. حتی یک خودروی چهارچرخ با تایرهای تمام فصل نمی‌تواند با قابلیت توقف یا چرخش یک وسیله نقلیه دوچرخ با چهار تایر زمستانی رقابت کند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سالانه برف زیادی می‌بارد، حتماً باید یک ست تایر زمستانی در خانه داشته باشید.

خرید لاستیک ماشین

خرید لاستیک خودرو ؛ اندازه تایر

اگر قصد دارید لاستیک‌های جدیدی برای خودروی خود خریداری کنید، باید اندازه مناسب تایر را بشناسید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، اندازه لاستیک از روی اعداد و حروفی که روی بدنه تایر نقش بسته، تعیین می‌شود. عدد اول نشان‌دهنده بیشینه عرض تایر به میلی‌متر و عدد دوم مقدار فاق تایر است که هرچه بیشتر باشد، دیواره جانبی تایر بلندتر خواهد بود. لاستیک‌های اسکوات که بر روی اتومبیل‌های اسپرت و عضلانی نصب می‌شوند، لاستیک‌های کم ارتفاع نامیده شده و نسبت ظاهری برای آن بین 30 تا 40 است. همچنین خودروهای سدان و شاسی‌بلند خانوادگی در محدوده 45-60 یا بلندتر هستند. اندازه تایر برای خودروهایی که از سنسور وزن نیز پشتیبانی می‌کنند حائز اهمیت است زیرا معمولا وزن خودرو برای این نوع کاربران مهم است و همچنین از دستگاه‌هایی همانند ردیاب خودرو جهت اتصال سنسور وزن با ردیاب خودرو استفاده می‌کنند.

تأثیر تایر در مصرف سوخت

مصرف سوخت لاستیک‌های مختلف بین 15 الی 20 متفاوت است. برای اینکه بفهمید کدام تایر بهترین مصرف سوخت را دارد:
• به دنبال لاستیک‌هایی با مقاومت غلتشی کم باشید.
• یکی از بهترین راه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودرو، تجهیزات اورجینال تایر است.
• به هنگام خرید تایر، مشخصات مربوط به میزان مصرف سوخت آن برای بررسی کنید.

خرید لاستیک خودرو ؛ سر و صدا

به هنگام خرید لاستیک جدید برای اتومبیل خود، مدل‌های کم سر و صداتر را انتخاب کنید. این ویژگی تایر به هنگام رانندگی شهری در مسیرهای پر ترافیک شاید چندان به چشم نیاید، اما حین رانندگی در بزرگراه‌ها با سرعت زیاد، کاملاً ملموس است. البته عبور هوا از بین آج‌ها در همه تایرها مقداری سروصدا ایجاد می‌کنند، اما بازهم می‌توان تایری با صدای کم‌تر انتخاب کرد.

استفاده از لاستیک مناسب حتی در تعمیرات دوره‌ای خودرو همانند زمان مناسب تعویض روغن خودرو نیز تاثیر گذار است.

ضمانت‌نامه و گارانتی تایر

چند نوع ضمانت وجود دارد که تولیدکننده تایر می‌تواند به شما ارائه دهد: گارانتی طول عمر آج لاستیک، گارانتی خطرات جاده‌ای، گارانتی مواد و کارکرد، گارانتی ویژه تولیدکنندگان تایر (جهت تست کیفیت لاستیک) و گارانتی یکنواختی (مربوط به لرزش‌های شدید تایر و … ) که به هنگام خرید خوب است به آن‌ها توجه کنید.

قیمت و خرید لاستیک آفرود

همان تایر قدیمی یا یک مدل جدید؟

اگر حین رانندگی در جاده مرطوب، احساس کردید تایر خودرو چسبندگی و لغزش دارد، ببینید که آیا از همان ابتدای خرید این مشکل را داشت یا نه! اگر بله، بهتر است به سراغ یک مدل دیگر بروید، اما اگر نه، احتمالاً تایرتان فرسوده شده و وقت تعویض آن است.

اگر از مدل لاستیک‌های فعلی خود راضی هستید، خرید یک جفت تایر جدید دیگر کار سختی نیست. چنانچه هنوز از تجهیزات اورجینال لاستیک کارخانه استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که این لوازم طبق مدل تایر انتخاب شده‌اند و اگر بخواهید مدل دیگری انتخاب کنید، آن‌ها را نیز باید عوض کنید. در نظر داشته باشید که حتی اگر بخواهید دقیقا همین لاستیکی که دارید را مجدداً خریداری کنید، باید قیمت بیشتری برای آن بپردازید.

انتخاب لاستیک جدید برای خودرو

اگر از لاستیک‌های فعلی خودروی خود راضی نیستید، مشکل آن را بیابید و سپس به دنبال تایری باشید که نیازتان را برطرف کند. جدیداً بیشتر افراد به سراغ لاستیک‌های پهن‌تر با ارتفاع کمتر می‌روند. بسیاری می‌گویند که سواری این تایرها کمی سخت و خشن است. در چنین شرایطی، انتخاب لاستیک‌های تورینگ یا گرند تورینگ به جای تایرهای های پرفرمنس و اولترا های پرفرمنس، تجربه رانندگی نرم‌تری فراهم می‌کند.

خرید لاستیک خودرو متناسب با نیاز فرد

به هنگام خرید لاستیک خودرو، ابتدا نیازهای خود را تجزیه و تحلیل کنید:

سبک رانندگی‌تان چگونه است؟

نیازها و انتظاراتتان از یک تایر را روشن کنید:
• اگر به دنبال راحتی هستید، تایر تورینگ را انتخاب کنید. سواری این تایرها نرم و چسبندگی آن‌ها بر روی سطوح خشک و مرطوب مناسب است.
• اگر برای خودروی اسپرت خود به دنبال عملکرد (پرفرمنس) خوب هستید، یک تایر های پرفرمنس انتخاب کنید. این تایرها در سرعت‌های بالاتر بر روی سطوح خشک و مرطوب ضریب اصطکاک قابل قبولی دارند.

قصد دارید در چه جاده‌هایی رانندگی کنید؟
اهل رانندگی جاده هستید یا آفرود؟
• اگر SUV یا وانت دارید و بیشتر در مسیرهای خارج جاده‌ای رانندگی می‌کند، به دنبال لاستیک‌های آفرود باشید. این تایرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که چسبندگی خوبی روی سطوح ناهموار داشته باشند.
• اگر SUV یا وانت دارید اما بیشتر در مسیر جاده رانندگی می‌کنید، به دنبال تایرهای SUV باشید. این لاستیک‌ها راحتی سرنشینان را در این نوع جاده‌ها تضمین می‌کنند.
• اگر یک وسیله نقلیه معمولی مسافربری یا اسپرت دارید، به دنبال تایرهای تورینگ یا های پرفرمنس باشید.

مطالعه دفترچه راهنمای مالک

قبل از خرید لاستیک خودرو، راهنمای مالک و پلاکارد اطلاعات را بررسی کنید. در این بروشور شرکت تولیدکننده اطلاعاتی در مورد اندازه و نوع لاستیک‌هایی که برای این خودرو بهترین گزینه ممکن هستند، جمع آورده کرده و برای خرید تایرهای جدید می‌توان از آن کمک گرفت. این اطلاعات بر روی لبه درب‌ها، درب محفظه داشبورد یا داخل درب صندوق عقب چسبانده شده است.

پیشنهاد می‌شود مقاله زمان مناسب تعویض تسمه تایم خودرو را نیز مطالعه فرمایید.

بررسی نظرات کاربران در مورد انواع تایرها

پس از آنکه تمام موارد ذکر شده را مطالعه کرده و در نهایت لاستیک مورد نظر خود را انتخاب کردید، بازهم کمی دست نگه دارید و نظرات کاربران را در مورد تایر انتخابی خود بررسی کنید. ببینید نظر کارشناسان یا کسانی که تاکنون از آن مدل تایر استفاده کرده‌اند، چیست. متأسفانه برخی فکر می‌کنند که اگر تایر گران باشد، لزوماً باکیفیت است؛ در حالی که گاهی برخی از تایرهای ارزان که متناسب با شرایط محیطی و نوع مصرف راننده انتخاب شده‌اند، نسبت به رقبا عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. به هر حال این تیر آخر است، تمام دقت خود را جمع کرده و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

کلام آخر
یکی از مهم‌ترین خریدهایی که به عنوان مالک وسیله نقلیه در طول عمر خود تجربه می‌کنید، خرید لاستیک خودرو است. لاستیک مرز تماس خودرو و جاده است و جان سرنشینان به آن بستگی دارد؛ از این رو می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی ایمنی خودرو است. به هنگام خرید تایر جدید، نکات زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. در این مقاله با نگاهی تیزبین به بررسی تک تک این نکات پرداختیم تا پس از مطالعه، هیچ سؤال بی‌جوابی در مورد خرید لاستیک خودرو در ذهن شما خواننده عزیز باقی نماند.

 

قصد دارید چقدر بار حمل کنید؟

اگر باری که خودروی شما حمل می‌کند همیشه زیاد است، لاستیک‌هایی با شاخص بار بیشتر را در نظر داشته باشید. بهترین انتخاب برای SUV یا وانت، خرید لاستیک LT یا ST است.

چه تعداد لاستیک می‌خواهید؟

اگر فقط نیاز است یکی از تایرهایتان تعویض شود، دو یا چهار تایر نخرید؛ زیرا حتی اگر از آن استفاده نکنید و بگذارید گوشه انباری خاک بخورد، بازهم به مرور زمان فرسوده خواهد شد.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. شمارش آرا: 4

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *