ردیاب خودرو

راهنما و تعریف جئوفنس یا محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو

تعریف محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو
5
(2)

محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو یا  جئوفنس Geofence یکی از پارامترهای بسیار کاربردی و محبوب است که برخی از کاربران برای مدیریت و استفاده بهتر از خودرو خود از آن استفاده می‌کنند. محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو در زمینه‌های متفاوت امنیتی و نظارتی کاربرد دارد و این موضوع را زمانی متوجه می‌شوید که در ابتدا تعریف جئوفنس در ردیاب را بدانید پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل این موضوع را پوشش دهیم.

محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو چیست؟ تغریف جئوفنس

برای تعریف دقیق این موضوع با یک مثال کاربردی شروع می‌کنیم:

در نظر بگیرید که در قسمتی از شهر، طرح ترافیک است و شما برای جلوگیری از فراموش کردن این موضوع می‌خواهید برای خودتان یادآوری داشته باشید!

یا اینکه فردی خودرو شما را از محدوده‌ای بر می‌دارد و از آن محدوده امن خارج می‌کند!

یا اینکه خودرو خود را به راننده‌ای داده‌ای و به سپردید که وارد فلان محدوده شهر نشود!

و کلی مثال دیگر…

خب چطور می‌شود این موضوعات را کنترل کرد؟

آیا باید دائما راننده و خودرومان را بررسی کنیم در نقشه یا تاریخچه مسیر را کاملا پس از گرفتن ماشین مورد بررسی قرار دهیم یا راه کار دیگری را جایگزین کنیم؟؟

باید به شما بگوییم تعریف محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو همین است، شما با استفاده از این امکان محدوده‌هایی را برای خودرو خود تعریف می‌کنید که اگر خودرو وارد این محدوده‌ها شد یا از این محدوده‌های جغرافیایی خارج شد به شما خبر بدهد.

از واژه حصار جغرافیایی نیز برخی اوقات برای تعریف محدوده جغرافیایی استفاده می‌شود پس اگر جای دیگری با واژه حصار جغرافیایی روبرو شدید بدانید همان محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو است.

تعریف حصار جغرافیایی، جئوفنس برای ردیاب خودرو

چطور محدوده جغرافیایی یا جئوفنس را برای ردیاب خودرو یا سایر ردیاب‌ها تعریف کنیم؟

معمولا محدوده جغرافیایی یا به صورت سخت افزاری یا به صورت نرم افزاری بر روی سخت افزار قابل پیاده است.

یعنی اینکه یا سخت افزار به صورت پیش فرض از این امکان پشتیبانی می‌کند و شما تنها کاری که می‌کنید این است که تنظیمات محدوده جغرفیایی در ردیاب خودرو را به صورت پیامکی یا نرم افزاری بر روی آن تنظیم می‌کنید که ما در مقالات آموزش تنظیم ردیاب خودرو نحوه کانفیگ ردیاب خودرو را توضیح داده‌ایم یا اینکه سخت افزار از این مورد پشتیبانی نمی‌کند اما اپلیکیشن ردیابی شما دارای این امکان است و به شما کمک می‌کند این مورد را برای ردیاب خودرو خود تعریف کنید.

معمولا ردیاب‌های حرفه‌ای همانند تلتونیکا FMB920 و Coban GPS 303 از این مورد پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه توضیح باید در ابتدا تصویر بالا را بررسی بفرمایید، خب حالا باید بدانید که ردیاب‌ها معمولا به چند صورت جئوفنس را می‌پذیرند:

  • دایره‌ای
  • مستطیلی
  • ذوزنقه‌ای

این شکل‌ها برای تعریف محدوده جغرافیایی بستگی به برند و نوع محصول شما دارد امکان دارد در یک ردیاب تمامی موارد بالا را پشتیبانی کند اما در یکی دیگر تنها دو مدل را پشتیبانی کند.

البته در نظر داشته باشید این که تمامی اشکال فوق پشتیبانی شود اصلا موضوع مهمی نیست، مهم این است که ردیاب جئوفنس یا محدوده جغرافیایی را پشتیبانی کند حال به هر صورتی که می‌خواهد باشد مهم این است تعریف و تنظیم آن بر روی ردیاب ساده باشد.

آموزش تنظیم محدوده جغرافیایی به صورت دایره‌ای، مستطیلی و ذوزنقه‌ای

دایره‌ای: در این مدل کافیست شما تنها یک نقطه جغرافیایی در نقشه را برای ردیاب تعریف کنید و سپس شعاع دایره را نیز در متن تنظیم پیامکی قرار دهید در این صورت شما یک دایره را بر روی نقشه تنظیم می‌کنید که محدوده جغرافیایی ردیاب شما است.

مستطیلی: در مستطیلی شما باید دو نقطه را در نقشه در نظر بگیری و آن را برای ردیاب ارسال کنید ردیاب خودش دو نقطه دیگر را محاسبه می‌کند و از تلاقی آن ها خطوطی را ترسیم کرده و محدوده حغرافیایی تشکیل می‌دهد.

ذوزنقه‌ای: در این مدل شما چهار نقطه مد نظر خودتان را در نقشه تعیین می‌کنید و سپس برای ردیاب ارسال می‌کنید. ردیاب خودرو پس از دریافت این نقاط خودش ذوزنقه‌ای را ترسیم می‌کند.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *