ردیاب خودرو

ردیاب کانتینر یا ردیاب کامیون برای بررسی خودروهای سنگین

راهنمای خرید ردیاب خودرو سنگین
5
(3)

در دنیای امروز حمل‌ونقل کالا نقش اساسی را در زندگی ما ایفا می‌کند؛ از اسباب‌کشی عادی درون شهری گرفته تا انتقال کالا و جنس در بازارهای کلان تجاری بین قاره‌ای. با توجه به اینکه بیشتر افراد، خود امکان انجام این کار را ندارند، آن را به شرکت‌های حمل و نقل عادی یا ترانزیتی ارجاع می‌دهند. حتی ممکن است افرادی، خودشان صاحب وسایل نقلیه‌ی سنگین باشند، اما آن را به دست اشخاصی دیگر به عنوان راننده بسپارند. از آنجا که امنیت کالاهای مورد جابه‌جایی و وسیله‌ی نقلیه سنگین از اهمیت بالایی برخوردار است، نقش ردیاب‌ کانتینر یا ردیاب خودرو سنگین به خوبی آشکار می‌شود. این مورد از چالش‌های مهم سیستم مدیریت ناوگان است.

ردیاب، یک فناوری پیشرفته است که می‌تواند دستیابی به اطلاعات مربوط به زمان و مکان وسیله‌ی نقلیه را ممکن سازد. این سیستم صرف نظر از مکان‌یابی، مزایای فراوانی دارد که از جمله‌ی آن افزایش ایمنی راننده، تمرکز او و رعایت قوانین و نیز ارتباط با او در کل مسیر است.

اما برای انتخاب ردیاب کامیون یا کانتینر مناسب باید با انواع آن و کارکرد و با مزایای هر کدام آشنا شد و بر اساس آن بهترین مورد را انتخاب کرد. برای اطلاع از نکات مهم در مورد ردیاب کامیون و خوردروهای سنگین با ما همراه باشید.

بررسی ردیاب کانتینری

ردیاب کانتینر چگونه کار می‌کند؟

ردیاب، دستگاهی است که شباهت زیادی به جعبه سیاه هواپیما دارد و بر روی وسیله‌ی نقلیه نصب می‌شود. این دستگاه، اطلاعات مربوط به وسیله‌ی نقلیه، موقعیت و اطلاعات ورودی راننده را برای مالک خودرو یا مدیریت ناوگان حمل و نقل ارسال می‌کند این اتفاق با استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان می‌افتد.

سیستم‌های ردیاب خودرو، مالکان خودرو یا صاحبان مشاغل درگیر در حمل‌ونقل را قادر می‌سازند تا دریابند که وسیله‌ی نقلیه‌ی آن‌ها چه زمان، در کجا و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند اطلاعاتی چون ایرادات و خرابی و مشکلات فنی وسیله‌ی نقلیه را اعلام کند.

دستگاه‌ ردیاب، دستگاه کوچکی است که به سادگی و به طور مستقیم بر روی وسیله‌ی نقلیه نصب می‌شود. داده‌های به دست آمده از طریق شبکه‌ی تلفن یا به شکل غیرفعال منتقل شده و به وسیله‌ی پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

ردیاب کامیون اطلاعات وسیعی درباره‌ی وسیله‌ی نقلیه و راننده به دست می‌دهند. این اطلاعات شامل تشخیص موقعیت، وضعیت سوخت، عدد کیلومترشمار، شروع حرکت و توقف وسیله‌ی نقلیه، مقادیر شتاب، ترمزهای ناگهانی و… است.

دوربین‌های دستگاه ردیاب می‌توانند رو به جاده یا رو به راننده نصب شوند یا به نحوی قرار گیرند که دید کاملی از وضعیت را ارائه دهند. همچنین سنسنورهای دیگری می‌توانند مواردی چون نسبتن کمربند ایمنی راننده یا دما در کامیون‌های یخچال‌دار کنترل کنند.

انواع ردیاب در خصوص آشنایی بیشتر با ردیابی خودرو سنگین

سیستم‌های ردیاب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

سیستم‌های ردیاب کانتینر غیرفعال

این سیستم‌ها اطلاعات مربوط به موقعیت خودرو را جمع‌آوری کرده و بر روی کارت حافظه ذخیره می‌کنند. دسترسی به این اطلاعات به طور همزمان امکان‌پذیر نیست. برای دستیابی به این اطلاعات، می‌توان به راحتی دستگاه را به کامپیوتر وصل کرد. سیستم‌های غیرفعال مشتمل بر بارگیری خودکار هستند که اطلاعات را از طریق بارگیری بی‌سیم انتقال می‌دهند.

پس از استخراج داده‌ها، نمایش آن‌ها به صورت یک گزارش خلاصه‌ی رانندگی، یک نقشه‌ی دیجیتالی متحرک، یا بر روی گوگل ارث (Google Erth) امکان‌پذیر است. با استفاده از این اطلاعات، کاربر می‌تواند از تمام موقعیت‌های وسیله‌ی مورد نظر، مدت زمان توقف و اطلاعات دیگر، مطلع شود. در صورت استفاده از سیستم‌های ردیاب غیرفعال، کاربر تنها لازم است که برای خرید دستگاه و نصب آن یک مرتبه هزینه بپردازد.

به همین علت این نوع سیستم ردیاب کانتینر و به طور عمومی ردیاب کامیون و خودروهای سنگین به طور معمول در ناوگان حمل‌ونقل مورد علاقه‌ی کاربران قرار دارد. در واقع می‌توان گفت خرید آن شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و پایگاه داده است.

با توجه به اینکه با استفاده از سیستم‌های ردیاب غیرفعال نمی‌توان از زمان واقعی رخدادها به صورت زنده مطلع بود، این سیستم‌ها در صورت بروز حوادثی چون سرقت یا تصادف چندان مفید نیستند. اما این مشکل به راحتی با نصب ابزار اضافی بر روی وسیله‌ی نقلیه قابل حل است. این ابزارهای اضافه امکان ردیابی خودرو به صورت زنده را فراهم می‌سازند و می‌توان در هر زمان از موقعیت و سرعت خودرو مطلع شد.

 

نقاط قوت

عدم نگرانی بابت شبکه و سیگنال. این سیستم‌ها برای انتقال داده به هیچ دستگاه بی‌سیمی وابسته نیستند. با توجه به اینکه اطلاعات به طور مستقیم بر روی دستگاه ذخیره می‌شوند، دیگر نیازی به ایجاد ارتباط میان دستگاه و گیرنده وجود ندارد. تنها کافی است که اطلاعات از روی دستگاه دانلود شوند.

عملکرد راحت. این نوع سیستم در واقع ساده‌ترین دستگاه ردیاب موجود است که به راحتی می‌توان طریقه‌ی کار با آن را فرا گرفت.

عدم نیاز به اشتراک ماهانه. با توجه به اینکه این سیستم‌ها نیاز به پرداخت اشتراک ماهیانه یا هیچ پرداخت دیگری پس از خرید آن ندارند، بنابراین مقرون به صرفه‌تر از دیگر سیستم‌ها به نظر می‌رسند.

ردیاب کامیون

نقاط ضعف

عدم دسترسی به اطلاعات به صوت زنده. از آنجا که امکان دسترسی به اطلاعات به صورت زنده در این نوع سیستم وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان هر لحظه از موقعیت آن اطلاعاتی حاصل کرد. به عنوان مثال در صورت به سرقت رفتن وسیله‌ی نقلیه، با پلیس با استفاده از این نوع سیستم ردیاب کانتینر نمی‌تواند موقعیت آن را شناسایی کند.

دسترسی دشوار. با توجه به اینکه این نوع سیستم به صورت بی‌سیم و شبکه‌ای کار نمی‌کند، برای هر بار استفاده باید آن را جدا و به کامپیوتر نصب کرد که ممکن است چندان روش ساده‌ای به نظر نرسد و افراد برای استفاده از آن دچار مشکل شوند.

دقت پایین. از آنجا که اطلاع از موقعیت وسیله‌ی نقلیه در این نوع سیستم ردیاب به صورت زنده امکان‌پذیر نیست، امکان وقوع عوامل پیش‌بینی نشده‌ی زیادی وجود دارد که بر زمان دقیق تحویل بار اثر می‌گذارد و ممکن است مشتری را دچار سردرگمی کند.

عدم سازگاری. ممکن است برخی دستگاه‌های ردیاب با هر کامپیوتر و سیستم عاملی، سازگاری نداشته باشند.

سیستم‌های ردیاب کانتینر فعال

سیستم‌های ردیاب فعال در واقع همان اطلاعات سیستم‌های ردیاب غیرفعال را جمع‌آوری می‌کنند، اما داده‌ها را به صورت زنده یا تقریباً زنده از طریق شبکه‌ی تلفن همراه یا ماهواره برای بررسی به کامپیوتر یا مرکز داده ارسال می‌کنند. به طور قطع این سیستم پیچیده‌تر از سیستم‌های غیرفعال است، اما به واسطه‌ی نوع عملکردی که دارد تأثیر بسیار چشمگیری بر مشاغل خواهد گذاشت.
برای استفاده از این نوع سیستم باید آن را به وسیله‌ی نقلیه متصل کرد. به طور معمول کافی است که آن را به پورت وسیله‌ی نقلیه وصل کرد. سپس لازم است اشتراک سرویسی را تهیه کرد که به‌روز‌رسانی‌ها را به تلفن همراه یا کامپیوتر ارسال کند.

ردیابی از طریق تلفن همراه. این روش ردیابی وسایل نقلیه، در واقع به‌صرفه‌ترین سیستمی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این سیستم از شبکه‌ی تلفن همراه برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. با کمک یک برنامه و اتصال به اینترنت به راحتی می‌توان اطلاعات را مشاهده کرد یا تنظیمات آن را تغییر داد. هرچند این سیستم به طور کامل زنده نیست، اما می‌تواند موقعیت را هر 1 الی 10 دقیقه، بسته به نوع سرویس انتخابی، ارسال کند. در این نوع سیستم باید به صورت ماهانه هزینه پرداخت شود.

ردیابی از طریق شبکه‌ی ماهواره‌ای. دستگاه و اشتراک ماهیانه‌ی این نوع سیستم ردیاب کانتینر بسیار گران‌قیمت است، اما شرکت‌های حمل و نقل زیادی به استفاده از آن روی آورده‌اند. دلیل این ترجیح آن است که این نوع سیستم اطلاعات بسیار دقیق را در زمان واقعی رخدادها ارائه می‌دهد. همچنین این نوع سیستم ردیابی در مکان‌هایی که زیر پوشش شبکه‌ی تلفن همراه قرار ندارند، کاربرد دارد. از این رو می‌توان کالا را در هر نقطه‌ای از جهان به راحتی ردیابی کرد.

نقاط قوت

زمان واقعی. از مهم‌ترین نقاط قوت این نوع سیستم ردیاب کانتینر، دسترسی به زمان واقعی رخدادهاست که در شرایط خاص چون تصادفات یا سرقت، اهمیت زیادی دارد.
کاربرد راحت. از آنجا که بر خلاف سیستم غیرفعال، نیازی به جابه‌جایی فیزیکی دستگاه نیست، کاربرد و استفاده از آن ساده‌تر است.
عدم وجود مشکل سازگاری. چون اطلاعات از طریق شبکه منتقل می‌شوند، نگرانی از بابت هم‌خوان نبودن دستگاه با کامپیوتر وجود ندارد.
دسترسی به مدرک قانونی. در صورت به سرقت رفتن خودرو، با استفاده از این دستگاه ردیاب می‌توان موقعیت وسیله‌ی نقلیه را مشخص و با پلیس همکاری کرد.

نقاط ضعف

نیاز به اشتراک ماهیانه. با توجه به اینکه اطلاعات از یک سیستم ردیاب فعال دریافت می‌شوند، نیاز به پرداخت هزینه‌ی اشتراک ماهیانه برای سرویس است. هزینه‌ی پرداختی بر اساس مدل دستگاه مورد استفاده متغیر است. که این اشتراک با توجه به خدماتی که دریافت می‌کنید واقعا مفید است. برای اطلاعات بیشتر اپلیکیشن ردیابی و سامانه وب ردیاب من را بررسی کنید.

 

حساسیت سیگنال: بدون وجود سینگال قوی و واضح، دستگاه به طور دقیق نمی‌تواند موقعیت را مشخص کند. ساختمان‌های بلند، شاخ‌وبرگ متراکم درختان، کوه‌ها و حتی اجسامی که نور را انعکاس می‌دهند، می‌توانند این نوع سیستم‌ها را دچار اشکال سازند.

در خودروهای سنگین معمولا از ردیاب خودرو ماهواره‌ای و همچنین ردیاب‌ آهنربایی استفاده می‌شود.

ردیاب کانتینر

هنگام انتخاب ردیاب کانتینر برای وسایل نقلیه چه مواردی را باید در نظر داشت؟

با توجه به نقش قابل توجه سیستم‌های ردیاب کانتینر در ناوگان حمل‌ونقل و ترانزیت، باید هنگام انتخاب آن به چندین عامل مهم توجه داشت:

سیستم‌های ردیاب فعال یا غیرفعال: با توجه به کاربرد و نقاط قوت و ضعف هر یک از این دو سیستم در بخش قبل و با توجه به کاربرد مورد نظر، باید سیستم مناسب مورد انتخاب قرار گیرد.

قیمت: در حال حاضر شرکت‌های مختلف ارائه‌کننده‌ی ردیاب بنا به خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه‌های مختلفی را اعلام می‌کنند. بنابراین لازم است با توجه به کیفیت و امکاناتی ارائه شده و بودجه‌ی مورد نظر، بهترین گزینه را انتخاب کرد.

دقت در ارسال داده: با توجه به کاربرد مورد نیاز برای ردیاب انتخابی، لازم است به دقت ارسال داده توجه داشت. در برخی کسب‌وکارها اطلاع دقیق از زمان حمل یا موقعیت وسیله‌ی نقلیه‌ی مورد نظر، بسیار حیاتی است. بنابراین در انتخاب ردیاب مناسب این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد.

اعلان‌ها و هشدارها: ردیاب‌های مختلف طیف وسیعی از امکانات را پوشش می‌دهند. با توجه به کاربرد هر یک، لازم است گزینه‌ای مناسب جهت رفع نیازهای مورد نظر انتخاب کرد. گاه هزینه‌ای بسیار بالا برای قابلیت‌های غیرضروری پرداخت می‌شود و گاه دستگاه خریداری شده جوابگوی نیاز مصرف‌کننده نیست. بنابراین لازم است با مشخص کردن دقیق قابلیت‌های مورد نیاز، به انتخاب آن پرداخت.

پوشش‌دهی شبکه‌ای: در سیستم‌های ردیاب فعال با توجه به اینکه از پوشش شبکه‌ای استفاده می‌شود، لازم است شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ردیاب کانتینر این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و برای رفع مشکلات شبکه‌ای در نقاط مختلف راه‌حل ارائه کند. بنابراین هنگام انتخاب ردیاب مناسب باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

عمر باتری: توجه به عمر باتری در انتخاب سیستم ردیاب اهمیت زیادی دارد. در صورت بروز حادثه‌ و عدم امکان استفاده از برق وسیله‌ی نقلیه در شرایط خاص، لازم است باتری ردیاب وارد عمل شود و بر اساس کاربرد آن، عمر مورد نیاز برای باتری مورد توجه قرار گیرد.

 

چرا باید از ردیاب کانتینر استفاده کنیم؟

از آنجا که سیستم حمل‌ونقل از حساسیت بالایی برخوردار است، استفاد از ردیاب‌ها بسیار حیاتی و کاربردی است. به عنوان مثال با توجه به اینکه بسیاری از جاده‌ها خلوت هستند، امکان سرقت بسیار بالا است و ردیاب شیوه‌ای بسیار ایمن برای پیشگیری از سرقت است. همچنین در مسیرهای طولانی و تنها بودن راننده می‌توان از رخدادها و حوادث غیرمترقبه‌ی احتمالی برای راننده مطلع شد.

تاثیر خرید ردیاب خودرو سنگین بر روی کسب و کار مدیریت ناوگان چیست؟

با توجه به حساسیت زمان دقیق تحویل بار در برخی مشاغل جهت برنامه‌ریزی و جلوگیری از زیان‌های احتمالی در این خصوص، سیستم‌های ردیاب نقشی بسیار تأثیرگذار ایفا می‌کنند. ردیاب خودروهای سنگین، همچنین برای کلیه‌ی وسایل نقلیه‌ی سنگین از جمله تراکتورها و هر وسیله‌ای که افراد دیگری غیر از مالک اصلی از آن استفاده می‌کنند، اهمیت بالایی دارد.در انتخاب این نوع سیستم‌ها نکاتی باید مد نظر قرار گیرند که در این مطلب به طور خلاصه بر روی آن‌ها بحث شد. لازم است با توجه به نیازمندی‌ها و بودجه‌ی در اختیار، بهترین گزینه را انتخاب کرد. بحث سیستم‌های ردیاب کانتینر بسیار گسترده است که در اینجا تنها بخش مختصری از آن مطرح شد. لطفا با ارائه‌ی نظرات خود به ما در بهبود کیفیت مطالب کمک کنید.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *