ردیاب

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

5
(3)

نرم افزار مدیریت ناوگان موضوع اصلی این مقاله جذاب است که توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. معمولا مدیریت وسایل نقلیه و پیگیری تعمیر و نگهداری آن‌ها در هر کسب و کاری دشوار است. این در حالی است که هزینه‌های مربوط به وسایل نقلیه شما می‌تواند در تصمیمات خرید و فروش آینده شما تأثیرگذار باشد.

همچنین انتقال داده‌ها به طور مستقیم به سیستم حسابداری شما برای پردازش هزینه‌ها کار آسانی نیست. این فرایند با افزایش تعداد وسایل نقلیه در سازمان شما دشوارتر هم می‌شود. به راحتی می‌توان تصور کرد که در این صورت همه چیز از کنترل خارج خواهد شد.

شما به سادگی نمی‌توانید تمام ناوگان حمل و نقل خود را بدون یک کمک خارجی مدیریت کنید. اینجاست که نرم افزار مدیریت ناوگان به عنوان یک نرم افزار حمل و نقل وارد عمل می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با این نرم افزار کاربردی آشنا کنیم.

نرم افزار مدیریت ناوگان

نرم افزار مدیریت ناوگان چیست؟

به طور کلی، نرم افزار مدیریت ناوگان طراحی شده است تا مجموعه‌ای از وظایف متنوع را در مورد همه وسایل نقلیه‌ای که شرکت شما استفاده می‌کند، انجام دهد. این وظایف می‌تواند شامل مواردی از جمله کنترل هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری و پاسخگو نگه‌داشتن رانندگان باشد.

این نرم افزار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نحوه کنترل وسایل نقلیه خود برای انجام فعالیت‌های تجاری را درک کنند. از آن‌جا که صنایع مختلف برای تحویل کالاهای خود به اتومبیل، کامیون، ون و امثال آن متکی هستند، نرم افزار حمل و نقل توسط شرکت‌های مختلف در هر اندازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکثر نرم افزارهای مدیریت ناوگان در قالب ارائه نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه می‌شوند، بدین معنا که فروشنده برنامه را در فضای ابری میزبانی می‌کند و استقرار در کسب و کار شما فقط با ثبت‌نام تعداد لازم از حساب‌های کاربری صورت می‌گیرد.

سپس کاربران شما از طریق یک مرورگر وب استاندارد وارد سیستم می‌شوند. البته دستگاه‌های جایگزین مانند تلفن‌های هوشمند و رایانه لوحی می‌تواند استفاده از آن را آسان‌تر هم کند. برای آشنایی بیشتر با این سیستم می‌توانید اپلیکیشن ردیابی ردیاب من و سامانه وب ردیاب من را بررسی فرمایید.

مزایای نرم افزار مدیریت ناوگان

یک نرم افزار مدیریت ناوگان معمولی مزایای کلیدی زیر را ارائه می‌دهد:

حاشیه سود بیشتر: با ردیابی موقعیت فعلی ناوگان خود و زمان احتمالی برای اتمام وظایف آن، می توانید برای اعزام‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنید. این مورد به‌طور مستقیم منجر به افزایش حاشیه سود شما خواهد شد.

بهره‌وری بیشتر سوخت: یک نرم افزار حمل و نقل به شما کمک می‌کند تا الگوهای سوخت‌گیری، مصرف سوخت، زمان‌های آماده به کار، رفتار راننده، هزینه‌های سوخت و تعداد دفعات دریافت‌ سوخت را پیگیری کنید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید میزان سوخت مورد نیاز را تعیین کرده و هزینه‌های مربوطه را برای بهینه‌سازی هزینه‌ها محاسبه نمایید.

افزایش رضایت مشتری: با استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان، می‌توانید اطلاعات حمل و نقل را در زمان واقعی به مشتریان ارائه دهید. همچنین می‌توانید زمان تحویل را از طریق بهبود هماهنگی و برنامه‌ریزی بهتر بهینه کنید و در نتیجه خدمات سریع‌تری را به مشتریان ارائه دهید. با این اوصاف مشتریان رضایت خاطر بیشتری از شما دارند.

نکته: در نظر داشته باشید مدیران ناوگان باید اطلاعات دقیقی در خصوص خرید ردیاب خودرو و خرید ردیاب آهنربایی و ردیاب شخصی داشته باشند تا بتوانند به نحو احسنت از این دستگاه‌ها در نرم افزار مدیریت ناوگان خود استفاده کنند.

مدیریت وظایف مهم‌ترین ویژگی نرم افزار مدیریت ناوگان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نرم افزار مدیریت ناوگان مدیریت وظایف است. شما بسته به نوع کسب و کارتان، ممکن است ده‌ها یا حتی صدها وسیله نقلیه داشته باشید. اگر فقط از Microsoft Excel استفاده کنید، پیگیری این‌که کارکنان چه کارهایی را با این وسایل نقلیه انجام می‌دهند می‌تواند یک سردرد بزرگ باشد.

در نتیجه، امروزه اکثر ابزارهای مدیریت ناوگان موجود در بازار قابلیت مدیریت وظایف را ارائه می‌دهند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد وظایف را تعریف کنید، رانندگان و سایر کارکنان را به وظایف اختصاص دهید و همچنین سررسید برای انجام هر وظیفه را تعیین نمایید. این ویژگی شبیه به یک ابزار اختصاصی همکاری مانند Asana عمل می‌کند.

برخی از نرم افزارهای مدیریت حمل و نقل به شما امکان می‌دهند کارهای دقیق‌تری نسبت به سایرین انجام دهید. به عنوان مثال، نرم افزار ردیاب من به شما امکان می‌دهد بعد از تعریف وظیفه، مهلت آن را تعیین کنید و وسیله‌ نقلیه مناسبی را به آن اختصاص دهید. از سوی دیگر، مدیریت وظیفه یکی از اصلی‌ترین اهداف طراحی ابزار مدیریت ناوگان است.

این نرم افزار به شما امکان می‌دهد مشخص کنید که وظیفه مورد نظر چیست چه اهمیتی دارد و زمان تخمینی برای انجام آن چه قدر است. بسته به اینکه چه کسی از این ابزار استفاده می‌کند، تمایلات برای تعیین وظایف با جزئیات مختلف متفاوت است. بنابراین بهتر است در مورد همه گزینه‌های موجود در نرم افزار آگاهی داشته باشید.

جالب اینجاست که با نصب و اتصال سنسور دما و سنسور وزن به ردیاب خودرو اطلاعات دقیق تری را نیز در صورت نیاز به دست می‌آورید.

بهترین نرم افزار مدیریت ناوگان

ردیابی وسیله نقلیه به کمک نرم افزار مدیریت ناوگان

اگر وسایل نقلیه و رانندگان زیادی دارید، این بدان معناست که دارای هزاران یا میلیون‌ها دلار دارایی هستید و مستعد رخداد انواع مشکلات خواهید بود. اگر می‌خواهید در یک لحظه بتوانید وسایل نقلیه و رانندگان را بررسی کنید، باید حتما از یک ابزار مناسب بهره ببرید. اکثر نرم افزارهای مدیریت ناوگان نقشه‌ای از ناوگان شما را ارائه می‌دهند. در این نقشه می‌توانید حرکت خودرو را در زمان واقعی ردیابی کنید. همچنین در مقاله‌ای کاربردی به تفاوت ردیاب خودرو شخصی با ردیاب‌های سازمانی پرداختیم که به شما توصیه می‌کنیم.

ردیابی خودرو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اکثر نرم افزارهای مدیریت حمل و نقل، مانند ردیاب من ، فعالیت‌های خودرو را از طریق یک برنامه تلفن همراه پیگیری می‌کنند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که مشخصات خودروها و رانندگان آن‌ها را در نرم افزار لحاظ کنید.

در حالی که این امکان ردیابی مواردی مانند موقعیت، سرعت و جهت خودرو را می‌دهد، نمی‌تواند به طور خودکار اطلاعات دقیقی مانند وضعیت موتور، کیلومتر شمار و وضعیت باتری را ردیابی کند. برای این موارد، به یک ردیاب نیاز دارید که به پورت تشخیص خودرو متصل می‌شود.

برخی از نرم افزارها، مانند ردیاب من ، امکان ادغام شدن با این ردیاب‌ها را دارند. هر چند این گزینه‌ها ممکن است گران باشد اما مدیرانی که می‌خواهند اطلاعات جامعی در مورد سلامت خودروهای خود داشته باشند، می‌توانند از آن بهره ببرند.

علاوه بر بررسی میدانی، یک ویژگی جدید در چندین نرم افزار مدیریت ناوگان تعبیه شده است. این ویژگی یک ماژول Driver Leaderboard است که عملکرد رانندگان را بر اساس مواردی مانند کل زمان کار، تعداد دفعاتی که راننده به طور تهاجمی ‌به خودرو شتاب می‌دهد و تعداد دفعاتی که بیش از حد به ترمز ضربه می‌زند را نشان خواهد داد. مقاله راهنمای خرید ردیاب خودرو را به شما توصیه می‌کنیم.

یادآوری برای بررسی وضعیت سلامت وسایل نقلیه توسط نرم افزار حمل و نقل

نظارت بر سلامت کلی وسایل نقلیه یکی دیگر از بخش‌های مهم نرم افزار حمل و نقل است. این مورد شامل پیگیری مراقبت‌های معمول، آگاهی از سایش و پارگی قطعات و رفع مشکلات مربوط به موتور است. همانطور که قبلاً ذکر شد، داشتن دستگاه ردیاب تشخیصی می‌تواند این داده‌ها را به طور خودکار برای شما ثبت کند.

اگر مایل هستید که پرسنل، داده‌ها را به صورت دستی وارد کنند تا متحمل هزینه اضافی نشوید، می توانید از ابزارهای مدیریت ناوگان استفاده نمایید. این نرم افزارها به شما اجازه می‌دهند یادآوری‌هایی برای بررسی موارد مورد نظر ایجاد کنید و نتایج را در سیستم مدیریت ناوگان وارد نمایید.

کنترل هزینه و ارائه گزارشات توسط نرم افزار مدیریت ناوگان

تهیه وسایل نقلیه و استخدام رانندگان، عملی هزینه‌بر است. مشاهده ناکارآمدی‌ها در ناوگان و رفع این مشکلات برای اطمینان از سودآوری کسب و کار شما کلیدی است. اکثر نرم افزارهای مدیریت ناوگان  شامل نوعی عملکرد گزارش هستند. در واقع یک نمای کلی از تمام هزینه‌های مربوط به ناوگان شما را در اختیارتان قرار می‌دهند.

تنها با استفاده از یک ردیاب و نرم افزار می‌توانید اطلاعت بسیار دقیقی را در اختیار داشته باشید.

مقاله خرید ردیاب تاکسی نیز به مدیران ناوگان توصیه می‌‍شود.

بهترین نرم افزارهای مدیریت ناوگان

کسانی که به دنبال نرم افزار مدیریت ناوگان هستند انتخاب‌های بسیار زیادی پیش روی دارند. حقیقت امر این است که هر ابزار برای یک مخاطب خاص ایده‌آل است. در نهایت، ما شما را تشویق می‌کنیم که به هر یک از ابزارهای موجود در این بخش نگاهی بیندازید و بر اساس نیاز خود تصمیم به خرید بگیرید.

برخی از نرم افزارهای مدیریت ناوگان برای مشاغل کوچک و متوسط مناسب‌تر هستند. به طور مثال Avrios دارای ویژگی‌های مدیریت وظیفه و قابلیت استفاده است، اما فاقد ویژگی‌های ردیابی خودرو است. Zubie ویژگی‌های بسیار قوی دارد به طوری که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما قابلیت ردیابی تنها با صرف هزینه اضافی امکان‌پذیر است که برخی از شرکت‌ها حاضر به پرداخت آن نیستند.

Onfleet با قیمتی حدود ۱۵۰ دلار در ماه برای 1000 وظیفه شروع می‌شود و برای دریافت مجموعه کاملی از ویژگی‌ها، باید مبلغ هنگفتی حدود ۲۰۰۰ دلار برای برخورداری از برنامه‌های سطح بالا بپردازید. از طرف دیگر، Avrios فقط با 1 دلار در ماه برای هر خودرو شروع می‌کند و بسته به تعداد ویژگی‌هایی که می‌خواهید، تا 9 دلار در ماه برای هر خودرو افزایش می‌یابد. شرکت‌هایی هستند که ممکن است ساختار قیمت‌گذاری Onfleet را مناسب بدانند.

Fleetio انواع مختلفی از ویژگی‌ها و ردیابی خودرو را ارائه می‌دهد، علاوه بر این فقط با 3 دلار در ماه برای هر وسیله نقلیه شروع می‌شود. این تعادل بین عملکرد و قیمت باعث می‌شود Fleetio بهترین انتخاب برای اکثر مشاغل محسوب شود.

البته نرم افزارهای مدیریت ناوگان داخلی با امکاناتی بومی سازی شده با هزینه بسیار کم تر امکانات کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

خرید نرم افزار مدیریت ناوگان

انواع خریداران نرم افزار مدریت ناوگان

انواع مختلفی از خریداران وجود دارند که به دنبال نرم افزار حمل و نقل هستند. از جمله این‌ها می‌توان به حمل‌کننده‌های طولانی‌مدت تا ناوگان‌های تحویل محلی اشاره کرد. در ادامه می‌توانید با انواع مختلفی از خریدارن آشنا شوید.

شرکت‌های تدارکات شخص ثالث: این‌ها شرکت‌هایی هستند که بر عملیات لجستیک، از حمل و نقل گرفته تا نگهداری در انبار و برون‌سپاری نظارت می‌کنند. این شرکت‌ها به طور معمول به یک نرم افزار مدیریت ناوگان کامل نیاز دارند؛ نرم افزاری که برنامه‌های حمل بار، انبارداری و کنترل موجودی را پوشش دهد.

حامل‌های اجاره‌ای: حامل‌هایی که بار را برای سایر مشاغل حمل می‌کنند نیز از ابزارهای مدیریت ناوگان برای ردیابی ناوگان خود بهره می‌برند. این خریداران همچنین به قابلیت حسابداری و کنترل موجودی نیاز دارند. به ویژه اگر تا حد زیادی با حمل و نقل خودروهایی کوچکتر از کامیون سر و کار داشته باشند.

ناوگان خصوصی: این خریداران، نماینده حمل و نقل سازمانی هستند که فعالیت اصلی آن چیزی غیر از حمل و نقل است. آن‌ها باید مجموعه‌ای از برنامه‌ها را در نظر بگیرند که بیش از حمل و نقل و اعزام، مربوط به حوزه کاری شرکت مورد نظر است. آن‌ها باید از کنترل موجودی و عملکرد حسابداری با سایر سیستم‌های شرکت اطمینان حاصل کنند.

دلالان حمل و نقل: دلالان حمل و نقل واسطه‌هایی هستند که حمل‌کننده‌ها را با حامل‌ها مطابقت می‌دهند. آن‌ها به ابزارهای تخصصی نیاز دارند که دارای برنامه‌ریزی قوی، مدیریت نقل قول و قابلیت CRM هستند. دلالان حمل و نقل کالا مشابه کارگزاران حمل و نقل هستند، با این تفاوت که حمل و نقل محموله‌ها را به منظور استفاده بهینه از فضای باربری حاملان در اختیار دارند. نیازهای نرم افزاری دلالان حمل و نقل کالا مشابه نیازهای کارگزاران حمل و نقل است، اما آن‌ها همچنین به ویژگی‌هایی برای بهینه‌سازی بار و انبار نیز احتیاج دارند.

به طور کلی نرم افزار مدیریت ناوگان چه کاری انجام می‌دهد؟

نرم افزار مدیریت ناوگان وظایف مختلفی را انجام می‌دهد و استفاده شما از آن به آنچه برایتان مهم است بستگی دارد. این نرم افزار می تواند میزان سودآوری شما را افزایش دهد و هزینه‌های شما را مدیریت کند. از طرفی می‌تواند رضایت مشتریان شما را به دست آورد.

بهترین نرم افزار مدیریت ناوگان جهت انتخاب چیست؟

اگر به دنبال ایجاد و پیگیری وظایف برای حفظ بهره‌وری هستید. اگر هدف اصلی شما بررسی وضعیت خودرو است،می توانید از نرم افزار ردیاب من استفاده کنید، اما نرم افزار حمل و نقل مجموعه وسیعی از عملکردها و اهداف را ارائه می‌دهد. بنابراین قبل از تصمیم نهایی خرید، حتما بررسی عمیقی انجام دهید تا بتوانید گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *