ردیاب

پیدا کردن ردیاب خودرو | چگونه جی پی اس خودرو را پیدا کنیم؟

روش های پیدا کردن ردیاب خودرو
5
(1)

در این مقاله کاربردی در کنار شما عزیزان هستیم تا بیشتر شما را با ویژگی‌های ردیاب آشنا کنیم همچنین در خصوص پیدا کردن ردیاب خودرو یا جی پی اس ماشین شما را یاری کنیم.

جی پی اس یا ردیاب خودرو یکی از ابزارهایی است که امروزه در ابعاد بسیار گسترده‌ای در زندگی انسان‌ها به کار می‌رود. از کاکرد تاسیسات و سازمان‌های مختلف تا زندگی روزمره، ورزش، رانندگی، آدرس یابی و… .

از ردیاب خودرو برای موقعیت سنجی، امنیت، نظارت، مدیریت و… استفاده می‌شود و برنامه‌های زیادی هم برای آن موجود است. چندین سال است که دیگر ماشین‌های حرفه‌ای که تولید می‌شوند این سیستم را به صورت خودکار بر روی خود دارند تا شما برای افزایش امنیت خودرو از وسایل دیگر بی نیاز باشید.

حتی در صورت تمایل خودتان امکان نصب جی پی اس روی خودرو را دارید. نظرهای مختلفی درباره جی پی اس در خودرو وجود دارد و برخی افراد متاسفانه به آن دیدگاه منفی دارند و خب مانند هر وسیله‌ دیگری امکان استفاده منفی از آن وجود دارد مثلا می‌شود از آن برای جاسوسی و زیر نظر گرفتن شخص خاصی استفاده کرد که کار پسندیده‌ای نیست و باید دانست که این دستگاه استفاده‌های کاربردی بسیار مفید و زیادی دارد توصیه می‌کنیم صفحه راهنمای خرید ردیاب خودرو و خرید ردیاب خودرو را مطالعه فرمایید.

در این مقاله قصد داریم راجع به مسائل پیرامون جی پی اس و پیدا کردن ردیاب خودرو صحبت کنیم.

روش های پیدا کردن جی پی اس خودرو

جی پی اس چیست؟

GPS مخفف Global Positioning System و به معنای سیستم موقعیت یابی جهانی است. جهت یابی همیشه و در تمام دوران‌ها توسط انسان‌ها استفاده شده است و این سیستم کاربردهای بسیاری در تمام زمینه‌های زندگی انسان‌ها دارد. از کاکرد ارتش‌های نظامی، تاسیسات و سازمان‌های مختلف تا زندگی روزمره، ورزش، رانندگی و آدرس یابی. امروزه از آن برای مسیر یابی، تخمین فاصله، موقعیت سنجی و… استفاده می‌شود و برنامه‌های زیادی هم برای آن موجود است.

وسیایلی که می‌توانید از آن‌ها برای این قصد استفاده ‌کنید بسیار متفات هستند و بستگی به کارکرد شما دارند. مانند تمام ابزارها استفاده منفی از جی پی اس هم وجود دارد.

نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو خودرو

امروزه ردیاب‌های کوچک و دم دستی بسیار راحت قابل استفاده‌اند و هرکسی می‌تواند برای زیر نظر گرفتن شخص دیگری از آن‌ها استفاده کند. خب حالا اگر شخصی به دلایلی بخواهد شما را زیر نظر داشته باشد و روی خودرو شما ردیابی نصب کرده باشد پیدا کردن ردیاب خودرو چطور امکان پذیر است؟ در ادامه به توضیح درباره آن می‌پردازیم.

برای پیدا کردن جی پی اس خودرو خود به یک سری ابزار که بسیار دم دستی و ساده هم هستند احتیاج دارید که شامل چراغ قوه، آینه و در کل هر وسیله‌ای که برای گشتن زیر خودرو به آن احتیاج پیدا می‌کنید می‌شود. باید با این وسایل تمام سطح زیر ماشین و مکان‌هایی که ممکن است ردیاب به آن متصل باشد را جست و جو کنید.

یک روش که این کار را برای شما کمی راحت‌تر می‌کند این است که فکر کنید اگر خودتان می‌خواستید ردیابی را روی خودرو پنهان کنید، آن را کجا می‌گذاشتید. گاهی البته ممکن است پیدا کردن جی پی اس به این سادگی نباشد و نیاز به استفاده از یک متخصص برای یافتن آن داشته باشید. همچنین لازم است که آشنایی اولیه با جی‌ پی اس‌هایی که روی خودروها نصب می‌شوند و نحوه کارکرد آن‌ها هم داشته باشید که در ادامه به توضیح این مورد نیز می‌پردازیم.

کشف در ردیاب خودرو

مکان‌های معمول پیدا کردن ردیاب خودرو در خودرو کدامند؟

گفتیم که اولین قدم در مسیر پیدا کردن ردیاب خودرو، بازرسی چشمی و نگاه کردن قسمت‌هایی است که ممکن است این وسیله مخفی شده باشد. یکی از مکان‌های معمول برای نصب ردیاب، پشت فرمان خودرو ، کیلومتر یا پشت داشبورد است. با آینه و چراغ قوه قسمت‌های مختلف این محل را چک کنید و از دستتان هم استفاده کنید.

اگر احساس کردید که قسمت داخلی جعبه فرمان شل است، آن را در جای خود محکم کنید. ممکن است کسی آن را شل کرده باشد که ردیاب را در آن جا کار بگذارد. به دلیل این که بسیاری از ردیاب‌ها، ردیاب آهنربایی هستند به راحتی می‌توانند به زیر خودرو متصل شوند پس برای پیدا کردن جی پی اس یکی از محل‌های ضروری که باید حتما چک شود زیر خودرو است. مطمئن شوید که تمام نقاط زیر خودرو را با دقت بررسی کنید.

گاهی ممکن است که ردیاب در زمان طولانی باشد که نصب شده و گرد و خاک و یا گل‌ولای روی آن را گرفته باشد پس به این موضوع هم دقت داشته باشید. ردیاب ها در ضربه گیر‌ها هم می‌توانند به راحتی پنهان شوند.

شما می‌توانید بعد از چک کردن آن‌ها با آینه و چراغ قوه، با دست، تمام قسمت‌های داخلی ضربه گیرها را لمس کنید تا درصورت وجود ردیاب، آن را پیدا کنید. با این وجود که پنهان کردن ردیاب داخل کاپوت و نزدیک موتور غیر ممکن نیست اما کمی غیر محتمل است چرا که اگر کسی به این اندازه به خودرو شما دسترسی داشته باشد، احتمالا ردیاب را در همان کابینه خودرو نصب می‌کند.

پیدا کردن ردیاب آهنربایی خودرو

پیدا کردن ردیاب خودرو در قسمت‌های داخلی خودرو

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای مختلفی برای ردیابی وجود دارد و ردیاب‌های کوچک در بازار فراوان هستند که می‌توانند در هر محلی از خودرو نصب شوند و این موضوع پیدا کردن جی پی اس را سخت‌تر هم می‌کند. با وجود این که بیشتر دستگاه‌های ردیاب با باتری کار می‌کنند اما نسخه‌های ساده‌تری هم از آن‌ها وجود دارد که مستقیما به دیتا کانکتر خودرو وصل می‌شوند.

بنابراین حتما دیتا کانکتر خودرو خود را در نزدیکی داشبورد و کنار پای راننده چک کنید تا از عدم وجود ردیاب در آن جا مطمئن شوید. در مرحله بعد می‌توانید با چراغ قوه و آینه، زیر و بین صندلی‌ها، پشت داشبورد و داخل جعبه کنسول را چک کنید.

علاوه بر این ردیاب‌ها می‌توانند در جیب صندلی‌ها، روکش آینه و یا هرجای دیگری مخفی شوند پس هر نقطه‌ای که به فکرتان می‌رسد را چک کنید. درون تشک صندلی‌ها، پشت پنل درها، داخل قسمت‌های مختلف صندوق عقب، تایر زاپاس خودرو و زیر آن هم از محل‌هایی هستند که برای پیدا کردن جی پی اس حتما باید بررسی شوند.

تشخیص ردیاب از قطعات اصلی خودرو

یکی از سختی‌های پیدا کردن ردیاب خودرو اشتباه گرفتن آن با قطعات اصلی ماشین است. چون این وسیله بسیار کوچک است و اگر شخصی که آن را نصب می‌کند با تجربه هم باشد، آن را طوری پنهان می‌کند که تشخیصش از قطعات اصلی خودرو دشوار باشد و نتوانید آن را به راحتی پیدا کنید. پس از هر قطعه‌ای که می‌بینید به سادگی نگذرید و اطراف تمامی قطعات را به دقت بررسی کنید. اگر خیلی با خودرو و قطعات آن آشنایی ندارید می‌توانید آن را به مکانیک نشان دهید و یا به یک متخصص برای پیدا کردن جی پی اس مراجعه کنید.

مراحل پیدا کردن ردیاب خودرو

در این جا به‌طور مختصر اطلاعاتی که بالاتر راجع به پیدا کردن جی پی اس در خودرو به شما دادیم را دسته بندی و مرور می‌کنیم.

– مرحله اول این است که بدنه خودرو خود را بررسی کنید. به دلیل مغناطیسی بودن اکثر ردیاب‌ها و اینکه شخصی که قصد دارد شما را زیر نظر بگیرد معمولا فرصت کوتاهی برای نصب ردیاب روی خودرو شما دارد و اکثر افرادی که این کار را انجام می‌دهند تازه کار هستند، بدنه خودرو یکی از شایع‌ترین محل‌های یافتن ردیاب است. به خصوص کنار لاستیک و اطراف گلگیرها و در مرحله بعد، زیر خودرو.

– در مرحله بعد به سراغ داخل کابین و زیر داشبورد می‌رویم. به خصوص برای ردیاب‌هایی که نیاز به برق دارند و خودشان باتری ندارند، زیر فرمان و داشبورد یکی از مناسب‌ترین محل‌ها است.

– اگر در این دو محل موفق به پیدا کردن جی پی اس نشدید، داخل کابین خودرو را بگردید. زیر و داخل صندلی‌ها، بالشتک‌ها، داخل صندوق عقب حتی اطراف زاپاس خودرو و پس از آن قطعات داخلی خودرو، از محل‌هایی هستند که برای پیدا کردن ردیاب خودرو باید بررسی شوند.

– اگر باز هم چیزی پیدا نکردید و هنوز هم احتمال وجود ردیاب روی خودرو خود را می‌دهید، دو راه حل پیش روی خود دارید که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ردیاب نصب شده بر روی خودرو

استفاده از دستگاهی که محل جی پی اس را مشخص می‌کند:

دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند در پیدا کردن جی پی اس به شما کمک کنند یکی از این دستگاه‌ها آشکار کننده سیگنال است.

این دستگاه محل امواج الکترومغناطیسی را مشخص می‌کند و اگر ردیابی در خودرو شما وجود داشته باشد، با این وسیله می‌توانید آن را بیابید. یک مورد دیگر هم دستگاه‌های ضد ردیاب است که این دستگاه، با ایجاد پارازیت، عملکرد جی پی اس را دچار اخلال می‌کنند و در واقع به پیدا کردن آن کمکی نمی‌کنند.

کمک گرفتن از متخصصین جهت کشف ردیاب خودرو

گاهی اوقات هرچقدر هم که با مکان‌ها و قطعات خودرو خود آشنا باشید و هرچقدر هم که با دقت بگردید پیدا کردن جی پی اس ممکن نیست. ممکن است ردیاب بسیار کوچک باشد و یا طوری در بین قطعات خودرو پنهان شده باشد که به هیچ وجه تشخیص آن برای شما ممکن نباشد. در برخی از ردیاب‌های جدید و پیشرفته‌تر استفاده از دستگاه‌های آشکار کننده هم برای پیدا کردن آن‌ها ممکن نیست.

در این موارد یکی از راه‌ها مراجعه به متخصصینی است که با تجربه‌ای که دارند و با ابزارهایی که در اختیار دارند قسمت‌های مختلف را بررسی و ردیاب خودرو را پیدا می‌کنند.

پیدا کردن ردیاب خودرو توسط متخصص‌ها چگونه انجام می‌شود؟

متخصص‌های پیدا کردن جی پی اس در خودرو همانند متخصصین هرکار دیگری تجربه و دانش لازم و کافی را برای کار در این زمینه دارند. به عنوان مثال با تجربه‌ای که دارند، نقاط اصلی مخفی کردن ردیاب چه در افراد حرفه‌ای و چه در افراد مبتدی را می‌دانند و حتی در صورتی که ردیاب در بین قطعات اصلی خودرو پنهان شده باشد، می‌دانند که کدام قسمت‌ها را بگردند و شکل یک ردیاب را از قطعات خود خودرو تشخیص می‌دهند.

علاوه برا این‌ها، آن‌ها ابزارهایی در اختیار دارند که با استفاده از آن‌ها گشتن و پیدا کردن جی پی اس قطعا بسیار ساده‌تر خواهد شد.

حال که با روش‌ها و مراحل پیدا کردن جی پی اس در صورت مشکوک بودن به وجود آن روی خودرو خود آشنا شدید، کمی هم با انواع و روش‌های کارکرد آن آشنا شوید که هم بتوانید راحت‌تر آن را پیدا کنید و هم در صورت استفاده شخصی روی خودرو خود آگاهی بیشتر از آن داشته باشید.

انواع جی پی اس خودرو

جی پی اس‌هایی که در خودرو نصب می‌شوند دو نوع شارژی و سیمی دارند. جی پی اس‌های شارژی به راحتی قابل جابجایی و نصب هستند و مشکل آن‌ها فقط نیاز به شارژ است. جی پی اس‌های سیمی از برق خود ماشین استفاده می‌کنند و نیاز به شارژ ندارند اما نصب دشوارتری دارند.

برای پیدا کردن ردیاب خودرو بهتر است بدانید چطور کار می‌کند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جی پی اس خودرو با سیم کارت کار می‌کند. بله برای فعال کردن جی پی اس خودرو یک سیم کارت را شارژ می‌کنند و آن را درون دستگاه قرار می‌دهند و با استفاده از پیام دادن به آن شماره، اطلاعات و لوکیشن شئ مورد نظر برایتان ارسال می‌شود و می‌توانید آن را پیدا می‌کنید. پس شاید به فکرتان رسیده باشد که یکی از کاربردهای جی پی اس خودرو پیدا کردن ماشین خودتان در صورت مفقود شدن باشد.

جمع بندی

جی پی اس با کاربردهای زیادی که دارد مانند هر وسیله دیگری از آن استفاده منفی هم می‌شود. ممکن است کسی برای زیر نظر گرفتن شما روی خودروتان ردیاب نصب کرده باشد پس در صورت مشکوک بودن به این موضوع بهتر است با جی پی اس خودرو و نحوه کارکرد آن و روش‌ها و مراحل پیدا کردن جی پی اس در خودرو آشنا باشید.
جی پی اس‌ها انواع شارژی و انواع استفاده کننده از برق خود خودرو دارند که هر کدام می‌توانند در قسمت‌های مختلفی قرار بگیرند. بهتر است از مکان‌های دم دستی جست‌وجوی خود را آغاز کنید به عنوان مثال بدنه خودرو، زیر خودرو و قسمت پشت و زیر فرمان و سپس سراغ قسمت‌های سخت‌تر مثل داخل صندلی‌ها و بین قطعات اصلی خودرو بروید.

هر چقدر زمان بیشتری در اختیار شخص نصب کننده باشد می‌تواند ردیاب را در محل بهتری مخفی کند و پیدا کردن جی پی اس هم سخت‌تر می‌شود. اگر خودتان موفق به پیدا کردن ردیاب خودرو نشدید می‌توانید از ابزارهایی مانند آشکار کننده‌های سیگنال استفاده کنید و یا به متخصصان این زمینه مراجعه کنید که با تجربه و دانشی که در این زمینه دارند و همچنین با در اختیار داشتن ابزارهای تخصصی می‌توانند کمک بزرگی در این زمینه باشند و ردیاب را برای شما پیدا کنند.

متداول ترین محل برای پیدا کردن ردیاب خودرو کجاست؟

معمولا متداول ترین محل برای نصب ردیاب، پشت داشبورد خودرو است زیرا دسترسی سارقین به این محل سخت است و تا به ردیاب برسند، ردیاب صاحب خودرو را مطلع می‌کند.

بهترین روش برای پیدا کردن ردیاب خودرو چیست؟

بهترین کار این است که با متخصصین این کار در ارتباط باشید و از آنها در پیدا کردن ردیاب یاری بجویید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با متخصص برق و تعمیرات خودرویی مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *