خودرو

عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو و جلوگیری از آنها

عواملی که منجر به آسیب زدن به رنگ خودرو می‌شوند
5
(3)

عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو و به طور کلی موضوع رنگ خودرو مبحثی است که علاوه بر زیبایی از نظر ارزش مالی خودرو هم قابل اهمیت است. به طوری که در هنگام خرید و فروش خودرو یکی از اولین مواردی که بررسی و پرسیده می‌شود رنگ داشتن خودرو است.

همچنین از نظر زیبایی هم خودرویی که رنگ آن یکدست و سالم نباشد زیبایی اولیه را ندارد و حس کهنگی و فرسودگی می‌دهد. بسیاری از صاحبان خودرو در مورد مراقبت از رنگ تردیدها و سوالات زیادی دارند به عنوان مثال این که نور آفتاب برای رنگ ضرر دارد یا نه و اینکه شست و شوی خودرو چطور انجام شود که به رنگ آن کمترین آسیب برسد. بنابراین امروز در این مقاله قصد داریم به عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو بپردازیم.

رنگ خودرو و آسیب به آن

رنگ فابریک خودرو که درواقع همان چیزی است که در کارت ماشین ذکر شده است. این رنگ به‌ مرور زمان و بر اثر عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو مانند تصادف، برخورد با اشیا نوک تیز و… دچار آسیب و خط و خش می‌شود.

اما تنها عواملی که روی رنگ خودرو اثر می‌گذارند و باعث خرابی آن می‌شوند تصادف و یا برخورد اشیا نیست. عوامل مختلفی در محیط وجود دارند که می‌توانند به مرور زمان و با برخورد آن‌ها با خودرو و تکرار آن، رنگ خودرو را از بین ببرند. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره کرده و تاثیر آن‌ها را روی رنگ خودرو بررسی می‌کنیم و در صورت امکان، راهکارهایی برای جلوگیری از آن‌ها و محافظت بیشتر از رنگ خودرو ارائه می‌دهیم.

عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو

همان طور که گفتیم موارد بسیاری قادر به تاثیر گذاشتن روی رنگ خودرو هستند مواردی که در ادامه مقاله می‌آوریم تعدادی از این موارد هستند که در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو؛ نور آفتاب

در مناطق آفتابی مانند اکثر مناطق کشور ما، نور آفتاب در طولانی مدت آسیب زیادی به رنگ خودروها وارد می‌کند. به خصوص اگر رنگ خودرو شما تیره باشد. اشعه فرا بنفش سبب فرسودگی رنگ بدنه خودرو خواهد شد.

تاثیر نور آفتاب بر رنگ خودرو

فضولات پرندگان

شاید از افراد با تجربه‌تر راجع به تاثیر بسیار منفی فضولات پرندگان روی رنگ خودرو شنیده باشید. این مسئله کاملا درست است به خصوص اگر این فضولات برای مدتی روی بدنه خودرو باقی مانده و خشک شود، یکی از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو است که متاسفانه صاحبان خودرو بسیار با آن درگیر هستند و مسئله رایجی است. اگر ماشین شنا به فضولات پرندگان آغشته شد هر چه سریع‌تر سعی کنید آن را پاک کرده و اگر خشک شده بود می‌توانید قبل از پاک کردن کمی آن را مرطوب کنید.

روغن ترمز، یکی از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو

برخی روغن ترمزهای موجود در بازار در صورت برخورد با رنگ خودرو می‌توانند سبب پوسته پوسته شدن آن شوند. اغلب این موارد روغن ترمزهایی هستند که فاقد سیلیکون‌اند. پس بهتر است هنگام تعویض و استفاده از این ماده بسیار مراقب باشید و اگر خودرو شما به آن آغشته شد، آن را با یک پارچه از روی خودرو پاک کنید و سعی کنید آن را بیشتر پخش نکنید. پس از پاک کردن با پارچه محل آن را با آب و صابون شست و شو دهید. در نهایت باید به یک متخصص مراجعه کنید زیرا گاهی آسیب وارده ممکن است نیاز به لکه گیری داشته باشد. مقاله بهترین رمان تعویض روغن خودرو را به شما توصیه می‌کنیم.

رنگ خودروها

حشرات 

حتما برایتان پیش آمده است که پس از رانندگی با سرعت بالا، متوجه لاشه بدن حشرات روی بدنه خودرو شده باشید. اتفاقی که مخصوصا در فصول گرم سال می‌افتد. شاید فکر نمی‌کردید این مورد از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو باشد اما محتویات بدن این موجودات خاصیت اسیدی دارد و در صورت باقی ماندن روی بدنه خودرو، می‌تواند به رنگ آن آسیب بزند. اگر با این مورد مواجه شدید، از محلول‌های تمیز کننده و سپس پارچه برای تمیز کردن جای آن استفاده کنید.

ادامه عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو

شیره درخت: به احتمال زیاد هنگام پارک کردن خودرو زیر سایه یک درخت به خصوص در فصول گرم سال هنگام برگشت متوجه یک لایه روی سطح آن شده‌اید. این لایه همان شیره درخت است که می‌تواند لایه براق رنگ خودرو را از بین برده و آن را فرسوده کند. این ماده چسبندگی زیادی دارد و پاک کردن آن از موارد دشوار است و بهتر است تا حد ممکن برای آن عجله کنید. استفاده از محلول‌های شست و شو در این مورد هم به کار می‌آید. گاهی ممکن است چند بار مجبور به شستن جای شیره درخت بر روی بدنه خودرو خود باشید، این کار را تا برطرف شدن کامل آن تکرار کنید.

چادر خودرو: چادر خودرو می‌تواند وسیله‌ای برای جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو باشد به این صورت که خودرو را از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو دور نگه می‌دارید. مثلا باعث محافظت در برابر نور آفتاب، فضولات پرندگان و بسیاری از مواد آسیب زننده می‌شود. اما استفاده از چادرهای ارزان قیمت و بی کیفیت که متاسفانه بسیاری از صاحبان خودرو به علت ناآگاهی از آن‌ها استفاده می‌کنند، سبب آسیب به رنگ خودرو می‌شود. همچنین مواد پلاستیکی و بی‌کیفتی آن‌ها در معرض گرما و نور خورشید، آسیب وارد شده به بدنه خودرو را بیشتر می‌کند.

بنزین: یکی دیگر از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو، بنزین است. ممکن است هنگام پر کردن باک خودرو در پمپ بنزین، بدنه خودرو به آن آغشته شود. موردی که بسیاری از افراد از آن چشم پوشی می‌کنند. اما با تبخیر سریعی که این ماده انجام می‌دهد، سبب آسیب زدن به رنگ خودرو می‌شود. شست و شوی ساده قسمت تماس داشته با بنزین، از اثر آن جلوگیری می‌کند.

استفاده نامناسب از شوینده‌ها از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو است
گاهی اوقات برای تمیز کردن خودرو از مقدار زیادی شوینده و یا شوینده‌های غیر استاندارد استفاده می‌شود. درست است که از اهمیت تمیزی خودرو در محافظت از رنگ آن گفتیم اما این مواد شیمیایی در صورت غیراستاندارد بودن و یا بیش از اندازه استفاده شدن، می‌توانند به رنگ خودرو آسیب بزنند. گاهی در برخی از کارواش‌ها برای رضایت بیشتر مشتری به مقدار زیادی از مواد شونیده استفاده می‌شود و یا اینکه از شوینده‌های بی‌کیفیت استفاده می‌شود. بنابراین اگر خودرو را به کارواش می‌برید همیشه بر شست و شوی آن نظارت داشته باشید زیرا یکی از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو، شست و شوی نامناسب آن است.

باران اسیدی جز مهمی از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو

در صورت بارش باران اسیدی روی خودرو، با تبخیر آب باران مواد اسیدی موجود در آن روی سطح خودرو باقی مانده و تاثیرات مخربی روی آن می‌گذارند. از روش‌های از بین برنده تاثیر باران اسیدی و جلوگیری از آسیب، استفاده از پولیش خمیری است. همچنین برای پاک کردن اثر باران اسیدی از روی خودرو هم می‌توان از پولیش‌ها کمک گرفت.

عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو که شاید نمی‌دانستید

قهوه و نوشابه: این موارد هم جز آسیب زننده‌ها به رنگ خودرو هستند که بهتر است در صورت ریختن آن‌ها روی خودرو، هر چه زودتر محل آن را تمیز کنید.

واکس کفش: شاید برایتان عجیب باشد اما یکی از آسیب زننده‌ترین مواد به رنگ خودرو، واکس کفش است. این ماده می‌تواند سبب به وجود آمدن لکه‌های عمیق و دائمی شود و پاک کردن آن هم بسیار دشوار است. در صورتی که قسمتی از خودرو شما به آن آغشته شد، اگر رنگ خودرو برایتان مهم است به یک فرد حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید.

کثیف بودن خودرو: از مواردی که صاحبان خودرویی که قصد دارند رنگ و بدنه خودرو آن‌ها کمترین آسیب را ببیند و آن را از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو محافظت کنند باید انجام دهند، تمیز کردن مرتب بدنه خودرو است. جمع شدن گرد و غبار و آلودگی‌ها روی رنگ خودرو اگر با باران ترکیب شود به رنگ خودرو آسیب می‌زند.

استفاده از پارچه کثیف: یکی از مواردی که به طور معمول به دلیل عدم آگاهی و سهل انگاری رانندگان سبب آسیب به رنگ خودرو می‌شود، استفاده از مواردی مثل پارچه، دستمال و یا حوله کثیف برای تمیز کردن خودرو است. آلودگی‌ها و ذرات موجود روی دستمال هر چند بسیار ریز هستند اما لبه‌های تیزی دارند که در صروت استفاده روی بدنه خودرو موجب خط افتادن روی آن می‌شوند. بهتر است تا حد ممکن از دستمال تمیز و دستمال مخصوص پاک کردن بدنه خودرو استفاده کنید. همچنین در صورت وجود گرد و خاک روی بدنه خودرو و اقدام به پاک کردن آن با دستمال زبر و ضخیم، این گرد و خاک مانند سمباده عمل کرده و رنگ خودرو را فرسوده می‌کند. مقاله دود اگزوز و عوامل آنها به شما توصیه می‌شود.

نکاتی برای محافظت در برابر عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو

حال در این قسمت به صورت مستقیم توصیه‌هایی را خواهیم آورد که استفاده از آن‌ها برای مراقبت از رنگ خودرو و جلوگیری از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو به کمک خواهد آمد.
– تا حد ممکن به خصوص در فصول گرم خودرو را در مکان‌های دارای سایه پارک کنید. نور آفتاب به صورت طولانی مدت روی رنگ خودرو شما اثر منفی بر جا می‌گذارد مخصوصا اگر خودرو شما به رنگ تیره باشد. از چادرهای خودرو هم می‌توانید استفاده کنید.

– در شست و شوی ماشین توسط خودتان مواردی از قبیل استفاده از محلول‌های شست و شوی مناسب و خشک کردن خودرو با دستمال تمیز و مخصوص پس از انجام شست و شو، را رعایت کنید و در صورتی که ماشینتان در کارواش شسته می‌شود دقت کنید که پرسنل آن جا این موارد را رعایت کنند.

– دستمالی که برای پاک کردن و تمیز کردن خودرو از آن استفاده می‌کنید را پس از هر بار استفاده به دقت بشویید.

– از مواد مخرب رنگ خودرو اگر ماده‌ای روی خودرو شما ریخته شد در اسرع وقت اقدام به پاک کردن آن کنید و در صورتی که امکان پاک کردن کامل و مناسب آن را ندارید، به یک فرد حرفه‌ای مراجعه کنید.

– استفاده از واکس مخصوص به صورت روتین و منظم، لایه‌ای برای محافظت از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو از قبیل نور آفتاب، مواد شیمیایی و… ایجاد کرده و از ایجاد خط و خش جلوگیری می‌کند.

– اگر برای خودرو قصد استفاده از واکس و یا پولیش را دارید، حتما از مواد مرغوب و استاندارد استفاده کنید زیرا در صورت استاندارد نبودن، خود این مواد که برای جلوگیری از آسیب استفاده می‌شوند، به رنگ خودرو آسیب می‌زنند.

– به دلیل اثرات تخریبی آلاینده‌ها و مواد اسیدی موجود در باران، توصیه می‌شود پس از بارش باران و برف حتما خودرو خود را بشویید تا این آلاینده‌ها بر روی سطح خودرو باقی نمانند.

از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو عوام انسانی را حذف کنید

سعی کنید همیشه خودرو خود را در محل امن و یا پارکینگ‌هایی که نگهبان دارند پارک کنید. آسیب‌های انسانی بخش زیادی از آسیب‌های عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو را شامل می‌شوند! در صورت خط افتادن ماشینتان هم در اسرع وقت به افراد حرفه‌ای جهت قلم گیری و رفع خط و خش مراجعه کنید.

 

جمع بندی

گفتیم که رنگ خودرو یکی از عوامل مهم و از ابتدایی‌ترین موارد تاثیرگذار روی قیمت آن است. همچنین زیبایی خودرو به مقدار زیادی به رنگ آن وابسته است و در صورت فرسودگی رنگ خودرو، کهنه به نظر می‌آید. عوامل مختلفی در محیط و همچنین عادت‌های غلطی که ممکن است از آن‌ها بی خبر باشید و آن‌ها را انجام بدهید، می‌توانند از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو باشند. پس بهتر است این موارد را بشناسید و در مراقبت از خودرو خود و رنگ آن، آن‌ها را مدنظر قرار داده و رعایت کنید. شست و شوی مرتب و استفاده از مواد محافظتی هم روش‌های مناسبی برای نگهداری از خودرو هستند اما دقت کنید که حتما باید از مواد مرغوب استفاده کنید.

 

آیا نوع رنگ خودرو در مقاومت آن در برابر عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو تاثیر دارد؟

بله عموما رنگ‌های روغنی استفاده شده در خودروها زودتر از رنگ‌های متالیک آسیب دیده و فرسوده می‌شوند. دلیل این مورد، استفاده از یک لایه کیلر در رنگ‌های متالیک و در نتیجه افزایش مقاومت و دوام رنگ در برابر عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو است. همچنین در قسمت‌های قبلی توضیح داده شد که رنگ تیره سبب جذب بیشتر نور آفتاب و آسیب بیشتر آن به رنگ خودرو می‌شود.

چطور تشخیص بدهیم خط و خش روی خودرو به رنگ آن آسیب زده است؟

این کار نیاز به بررسی دقیق محل خش افتادگی دارد. اگر در هنگام مشاهده عمق خط به صورتی است که به قسمت فلزی زیر رنگ رسیده است، اگر با لمس برای شما قابل تشخیص است و اگر احساس فرورفتگی در لمس دارد، آسیب وارده به رنگ خودرو شما جدی است. در صورتی که خط خوردگی خودرو ویژگی‌های بالا را نداشته باشد مسئله مهمی نیست و به راحتی نیز قابل برطرف شدن است.

 

منابع:
badellscollision
uti
ulmersautocare
ziebartworld

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *