خودرو

دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست؟ بررسی دقیق در خودروها

4
(2)

برای اینکه بدانید دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست با ما همراه باشید. مگر اینکه با خودروی برقی یا هیدروژنی رانندگی کنید، مطمئناً اتومبیل شما دارای موتور بنزینی یا دیزلی در زیر کاپوت است. این موتورها از طریق احتراق داخلی نیرو تولید می‌کنند که باعث تولید گازهای خروجی اگزوز و مقدار کمی دود می‌شود.

رنگ‌های مختلف دود (معمولاً سیاه، آبی، خاکستری یا سفید) گاه‌به‌گاه می‌توانند از اگزوز خارج شوند، اما همه این‌ موارد لزوماً دلیلی برای زنگ خطر نیستند. همه گازهایی که در موتور داغ جمع می‌شوند باید سریع خارج شوند و سیستم اگزوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با خیال راحت و کنترل‌شده خارج شوند. دفعات دود خروجی از اگزوز هنگام افزایش سرعت احتمالاً نگران‌کننده نیست. بااین‌حال، اگر به‌طور مکرر متوجه دود ناشی از موتور بنزینی یا دیزلی می‌شوید می‌تواند نشانه چیز جدی‌تری باشد.

 دلایل متعددی برای ایجاد آلاینده‌ها از قسمت عقب خودرو وجود دارد و این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید بر خودروی شما چه می‌گذرد.

دود اگزوز خودرو و رنگ دودها نشانه چیست؟

برای این‌که متوجه شوید دود اگزوز خودرو و رنگ دودها نشانه چیست، اولین قدم این است که دقیقاً مشخص کنید چه زمانی دود از اگزوز خودروی شما خارج می‌شود. اگر فقط در هنگام شتاب گیری ظاهر می‌شود، ممکن است نشان‌دهنده مشکل متفاوتی نسبت به زمانی باشد که فقط در حالت ثابت ظاهر می‌شود یا وقتی موتور در حال کار است ثابت است.

هنگامی‌که زمان شروع دود را بررسی کردید، در مرحله بعد باید سعی کنید نوع دود را مشخص کنید. آیا رنگ آن سفید، خاکستری یا مایل به رنگ آبی است؟ آیا متراکم و سیاه است؟ آیا به‌محض قرار گرفتن در هوا تبخیر می‌شود؟ یا دود آنجا می‌ماند و با بوی تند می‌آید؟ اگر دود سیاه است، آیا وقتی ماشین ثابت است دوده‌ای در جاده زیر نوک اگزوز باقی می‌گذارد؟

دلایل اصلی دود ناشی از اگزوز بسته به ماشین شما و وضعیت آن متفاوت است. اگر خودروی شما به‌خوبی نگهداری می‌شود و به‌طور منظم سرویس می‌شود، بعید است هرگونه آلایندگی قابل‌مشاهده از اگزوز شما نگران‌کننده باشد، اما به‌هرحال ارزش بررسی این مسئله را دارد.

مسئله واقعی مربوط به خودروهایی است که از نگهداری خوبی برخوردار نیستند، زیرا دود خروجی از اگزوز می‌تواند نشانه بارز بی‌توجهی باشد. این موضوع می‌تواند سرنخ مفیدی در هنگام خرید یک ماشین دست‌دوم باشد، زیرا اگر سابقه سرویس ناقص باشد، دود اگزوز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات اساسی باشد.

دودی که می‌بینید بسته به اینکه موتور شما بنزینی است یا دیزلی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. اگر از خودروی هیبریدی استفاده می‌کنید، احتمال این‌که اگزوز خود را در حال خروج چیزی ببینید که ممکن است برای آن آماده نباشید، بسیار زیاد است. برای بررسی این موضوع که دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست در بخش بعدی انواع مختلف دود اگزوز خودرو بررسی ‌شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله بررسی چراغ چک خودرو را حتما مطالعه فرمایید.

بررسی انواع مختلف دود اگزوز به شما کمک کند به‌سرعت تشخیص دهید که چه مشکلی باعث ایجاد این دود می‌شود. همچنین می‌توان به این موضوع پی برد که آیا مشکل باید برطرف شود و آیا تعمیر پرهزینه‌ای است یا خیر.

آیا خروج دود سیاه از اگزوز خودرو مسئله­ای نگران کننده است؟

ممکن است این موضوع برخلاف تصور شما باشد، اما دود اگزوز سیاه احتمالاً از آن دسته دودهایی است که خروج آن از اگزوز خودرو برای شما نگران‌کننده نیست، به‌ویژه اگر با ماشین دیزلی رانندگی می‌کنید. بااین‌حال، با موتورهای مدرن و سیستم‌های کنترل آلایندگی، دود سیاه باید یک اتفاق بسیار نادر باشد، بنابراین دود سیاه مکرر می‌تواند به خرابی یا موتور فرسوده اشاره کند.

بیشترین زمان برای گرفتن دود سیاه از اگزوز دیزل از اولین لحظه‌ای است که موتور روشن می‌شود، به‌ویژه از سرما، یا هنگامی‌که ناگهان شتاب سختی صورت می‌گیرد. در این موارد، دود سیاه در ابرهای بسیار غلیظ ظاهر می‌شود که این موضوع ناشی از دیزلی است که بدون سوختن کامل از موتور عبور کرده است.

دلیل اینکه این سوخت نسوز بیشتر در موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی متداول است این است که به‌جای اینکه سوخت با جرقه‌ای از شمع روشن شود، سوخت فشرده می‌شود. ترکیبی از فشار و حرارت برای احتراق دیزل موردنیاز است. چراغ‌های شمعی شما برای این موضوع به کار می‌روند و احتمال اینکه دود قبل از این‌که موتور شما به دمای عملیاتی معمولی خود برسد، بیشتر وجود دارد.

اگر حین بررسی این مسئله دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست، متوجه شدید دود سیاه به‌طور مداوم از اگزوز خودروی دیزلی شما بیرون می‌ریزد، به‌احتمال‌زیاد مشکلی پیش‌آمده است. به‌احتمال‌زیاد مقصر انژکتورهای فرسوده سوخت است. یک انژکتور سوخت دیزل را از طریق یک نازل بسیار خوب اسپری می‌کند و ازآنجاکه کامپیوتر روی صفحه می‌داند سوخت چگونه می‌تواند به‌سرعت از آن عبور کند، می‌داند که چقدر سوخت باید تأمین کند. اگر این نازل با گذشت زمان ساییده شود و بزرگ شود، کامپیوتر می‌تواند سوخت زیادی را تأمین کند و ممکن است بدون احتراق کامل از موتور عبور کرده و ابرهای دود سیاه ایجاد شود.

فیلتر ذرات دیزلی (DPF)

اکثر خودروهای مدرن چیزی به نام فیلتر ذرات دیزلی (DPF) دارند که هدف آن جلوگیری از خروج دود سیاه یا دوده از اگزوز است. این دستگاه از یک توری فلزی مخصوص برای جذب و ذخیره دوده استفاده می‌کند و حس‌گرها به کامپیوتر می‌گویند که آن پر است. سپس، کامپیوتر زمانی را انتخاب می‌کند که موتور در دمای کامل کار می‌کند (به‌عنوان‌مثال در طول یک اتوبان سریع) برای افزایش دمای DPF و سوزاندن دوده.

ازآنجاکه درجه حرارت بسیار بالا است، دوده با دود بسیار کمی سوزانده می‌شود و این فرآیند فقط چند لحظه طول می‌کشد. پس از کامل شدن، فیلتر شفاف است و می‌تواند ذرات سرطان‌زا را به دام بیندازد تا دوباره پر شود. اگر فیلتر مسدود یا شکسته شود، معمولاً با یک چراغ هشدار روی داشبورد و از دست دادن قدرت قابل‌توجه مواجه می‌شوید.

خودروهای بنزینی فاقد DPF هستند، اما هرگونه دود سیاه از اگزوز به‌احتمال‌زیاد به سوخت بیش‌ازحد مانند دیزل اشاره می‌کند. اگر خودروی شما توربوشارژ باشد، حین بررسی این موضوع که دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست، احتمالاً این اتفاق را تجربه خواهید کرد. در اینجا، توربوشارژر به‌عنوان یک پمپ خروجی عمل می‌کند که هوای اضافی را وارد موتور می‌کند، جایی که با سوخت اضافی به آن متصل می‌شود تا قدرت بیشتری را ایجاد کند. بااین‌حال، این سوخت اضافی تنها در صورت سوختن کافی هوا به‌طور کافی می‌سوزد. اگر توربوشارژر شما فرسوده باشد یا از لوله‌های آن نشتی افزایش پیدا کند، ممکن است توربوشارژر هوای کافی برای سوختن مناسب این سوخت اضافی را تأمین نکند، در این صورت از طریق اگزوز دفع می‌شود.

اگر دود سیاه به‌صورت مکرر یا دائماً از اگزوز خودرو شما خارج شود، چه در خودروهای بنزینی و چه در خودروهای دیزلی، ضروری است که خودرو خود را برای تعمیر فوری ارجاع دهید. مصرف سوخت شما نه ‌تنها افزایش می‌یابد، بلکه ممکن است به حس‌گرها و قطعات موجود در سیستم اگزوز و همچنین مبدل کاتالیزور موتورهای بنزینی آسیب برساند که تعمیر همه آن‌ها هزینه‌بر است.

خارج شدن دود آبی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

دود اگزوز آبی که بسته به ضخامت در سایه‌های مختلف وجود دارد، نشانه‌ای از سوختن روغن موتور است. همه موتورها مقدار کمی روغن می‌سوزانند – سیلندرها توسط یک صفحه نازک از روغن روی سطوحی که پیستون‌ها به بالا و پایین آن‌ها چرب می‌کنند، روان می‌شوند و برخی از آن‌ها به‌طور طبیعی وارد محفظه احتراق می‌شوند، به‌ویژه در مدل‌های جدید. یا موتورهای با کارایی بالا به همین دلیل است که سطح روغن‌موتور شما به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد و یکی از دلایل تغییر رنگ آن است.

بااین‌حال، حین بررسی این موضوع که دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست، در موتور سالم، نباید روغن کافی بسوزد تا دود قابل‌مشاهده ایجاد شود. اگر می‌توانید دود آبی را ببینید و یا بوی مشخص آن را استشمام کنید، به‌احتمال‌زیاد تعمیر لازم است. شدت مشکل می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین ممکن است تعمیر هزینه‌بر نباشد، اما مانند هر تعمیری، اگر هرچه زودتر این مشکل را تشخیص داده و برطرف کنید، احتمالاً هزینه آن کمتر خواهد بود.

اولین چیزی که باید بررسی شود این است که روغن‌سوخته از کجا می‌آید. یک عامل متداول می‌تواند توربوشارژر باشد. قطعات متحرک توربوشارژر اتومبیل به‌منظور کاهش اصطکاک و حفظ کارایی، با تغذیه روغن از مخزن خودرو روغن‌کاری می‌شوند. هرچند احتمال نشت این ماده وجود دارد و اگر روغن به جریان هوای پمپ شده به داخل موتور بپیوندد، وارد سیلندرها شده و می‌سوزد. اگر ایراد از خود تغذیه باشد، تعمیر می‌تواند ارزان باشد. اگر توربوشارژر خود ایراد داشته باشد، نیاز به بازسازی یا تعویض دارد و این می‌تواند هزینه‌بر باشد.

خودروهای قدیمی‌تر یا خودروهایی که مسافت پیموده شده زیادی را طی می‌کنند، به دلیل فرسودگی طبیعی می‌توانند به‌مرورزمان دودی شوند. دیواره‌های سیلندر، پیستون‌ها و دریچه‌های آن‌ها درنهایت فرسوده می‌شوند و اجازه می‌دهند روغن از جایی که نباید عبور کند. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، موتور یا نیاز به تعمیر، بازسازی یا تعویض دارد. این احتمال وجود دارد که روغن وارد سیلندر نشانه خرابی واشر سر نیز باشد. مقاله‌ای در خصوص عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو نیز برای شما علاقمندان به خودرو آماده شده است.

چرا دود سفید از اگزوز خودرو خارج می­شود؟

وقتی یک ابر سفید از اگزوز شما بیرون می‌آید، بسیار مهم است که بدانید آنچه شما به آن نگاه می‌کنید درواقع دود است یا فقط بخار که در مقادیر کمتر کاملاً طبیعی است. هنگامی در حال بررسی این موضوع هستید که دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست، برخی از مواقع سال، به‌ویژه هنگامی‌که بیرون هوا بسیار سرد است، رطوبت هنگام خروج خودرو در اگزوز خودرو شما جمع می‌شود و با گرم شدن خودرو ابرهای سفید قابل‌توجهی از اگزوز بیرون می‌آید، اما لزوماً هیچ مشکلی وجود ندارد.

اکثر خودروها هنگام شروع به کار، از اگزوز بخار تولید می‌کنند که با رسیدن دمای طبیعی موتور و اگزوز به‌تدریج محو می‌شود. بااین‌حال، مانند سایر رنگ‌هایی که قبلاً موردبحث قرار گرفت، اگر اتومبیل شما کاملاً گرم شده باشد و اگزوز از هر نوع دود ساطع کند، ممکن است ایرادی وجود داشته باشد.

دود سفید درواقع می‌تواند یک رنگ آبی بسیار روشن باشد که نشان می‌دهد روغن وارد سیلندر می‌شود و می‌سوزد. بااین‌حال دود غلیظ سفید معمولاً علامت سوختن مایع خنک‌کننده است و شما قطعاً نمی‌خواهید چنین اتفاقی بیفتد.

سنتی‌ترین علت این امر خرابی واشر سر است. واشر سر یک ورق فلزی نازک و شکل است که بین سر سیلندر و بلوک در قسمت‌های بالا و پایین اکثر موتورها قرار دارد. این دستگاه برای ایجاد مهروموم بین دو قسمت و جلوگیری از نشت مایع خنک‌کننده از ژاکت اطراف موتور است.

گاهی اوقات سایش و پارگی باعث خرابی این واشر می‌شود و مایع خنک‌کننده دیگری در کانال‌های خنک‌کننده که در سراسر موتور کار می‌کنند وجود ندارد؛ و اگر در اطراف یک سیلندر خراب شود، اجازه می‌دهد تا مایع خنک‌کننده وارد سیلندر شود، در آنجا می‌سوزد و بخار از فشار خروجی از اگزوز خارج می‌شود. با افزایش سایش، مایع خنک‌کننده بیشتری وارد سیلندر می‌شود و بخار افزایش می‌یابد که این می‌تواند به‌طور ناگهانی اتفاق بیفتد.

اگر در حین بررسی این موضوع که دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست، بخار به‌طور ناگهانی افزایش یابد، بسیار مهم است که موتور را در اسرع وقت خاموش‌کنید. اگر قطرات مایع خنک‌کننده به سیل تبدیل شود، می‌تواند باعث آسیب جدی به موتور داخلی شود که همیشه قابل تعمیر نیست. علاوه بر این، اگر موتور مایع خنک‌کننده تمام شود، می‌تواند بیش‌ازحد گرم شود و منجر به آسیب بیشتر شود. شما را به خواندن آشنایی ابتدایی با برق خودرو توصیه می‌کنیم.

جمع بندی دود اگزوز و رنگ دودها نشانه چیست

اگر تابه‌حال دودهای مختلفی از اگزوز خودروی خود مشاهده کرده‌اید، مهم است که رنگی که در حال خروج است، تشخیص دهید. هنگامی‌که دودهای غیرمعمول از اگزوز شما خارج می‌شوند، معمولاً نشانگر این است که مشکلی رو به افزایش است یا در حال حاضر در حال رخ دادن است.

از سوختن بیش‌ازحد گرفته تا روغن، مشکل سیستم اگزوز می‌تواند درصورتی‌که در زمان مناسب برطرف نشود، کیف پول شما را به‌سرعت تخلیه کند. توصیه می‌شود با برنامه‌ریزی بازرسی منظم سیستم اگزوز در زمان‌های مناسب، از عملکرد ماشین خود اطمینان حاصل کنید.

همچنین دستگاه‌هایی همانند ردیاب خودرو شما را در شرایط مهم در راستای بررسی دوره ای خودرو یادآوری می‌کنند تا خسارات ناشی از این موارد به حداقل برسد.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. شمارش آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *