ردیاب

راه های افزایش امنیت موتور سیکلت جهت جلوگیری از سرقت

روش ‌های افزایش امنیت موتور سیکلت
5
(4)

افزایش امنیت موتور سیکلت از جمله مواردی است که باید به طور دقیق به آن پرداخته شود. با توجه به وقوع تعداد زیاد سرقت موتور سیکلت، لازم است در این خصوص تدابیر مناسبی اندیشیده شود.

در اینجا بهترین شیوه‌ها‌ را برای جلوگیری از به سرقت رفتن موتور سیکلت بررسی خواهیم کرد. توجه به این نکته ضروری است که برای پیشگیری از سرقت موتور سیکلت هم انجام یک سری استراتژی‌ها لازم است و هم باید تجهیزات مناسب و ضد سرقت را تهیه کرد و به شیوه‌ای صحیح مورد استفاده قرار داد. در صورت اهمیت به امنیت موتور سیکلت خود، این مطلب را از دست ندهید. همچنین توصیه می‌کنیم به مقاله‌ای که قبل تر در خصوص افزایش امنیت خودرو پرداختیم نیز مراجعه فرمایید.

چطور امنیت موتور سیکلت را افزایش دهیم

روش‌های افزایش امنیت موتور سیکلت

روش‌های جلوگیری از سرقت موتور سیکلت را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی کرد. دسته‌ی اول استراتژی‌هایی است که با آگاهی از آن‌ها و رعایتشان تا حد زیادی می‌توان خطر سرقت را کاهش داد. دسته‌ی دوم تجهیزات و وسایل ضد سرقت است که باید بر اساس نیاز و در نظر گرفتن نکاتی خاص آن‌ها را تهیه کرد.

دسته‌ی اول: استرتژی‌های ضد سرقت در افزایش امنیت موتور سیکلت

برای افزایش امنیت موتور سیکلت، همیشه از وضعیت محیطی که در آن قرار دارید آگاه باشید. هرگز از ون‌ها و وسایل فاقد دید به درون خودرو، در اطراف خود غافل نشوید. همچنین افرادی که شما را زیر نظر گرفته و سوار یا پیاده شدن از موتور سیکلت را کنترل می‌کنند، نیز نباید از نظر پنهان بمانند.

دزدها هرگز دوست ندارند که در تجمع افراد و در دید ناظران باشند. بنابراین پارک کردن موتور سیکلت در محیط‌های شلوغ و پر رفت‌وآمدی چون کافه و رستوران‌هایی که موقعیت نشستن در فضای باز دارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین پارک کردن آن در محیط‌های سنگفرش، راه‌حل هوشمندانه‌ای است زیرا باعث می‌شود که سارقان موتور سیکلت را به صورت فیزیکی بلند کرده و در وانت یا وسیله‌ی نقلیه‌ی خود بگذارند که این عمل باعث ایجاد دردسر و همچنین جلب نظر افراد رهگذر خواهد شد و احتمال به سرقت رفتن آن را پایین می‌آورد.

در محیط‌های شهری، اغلب بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دارای دوربین‌های مداربسته هستند. بنابراین می‌توان با یافتن موقعیت‌های تحت پوشش این دوربین‌ها، باعث افزایش امنیت موتور سیکلت شد. در صورت عدم یافتن چنین موقعیت‌هایی، می‌توان به دنبال پارکینگ‌های مناسب موتور سیکلت بود. لازم است توجه شود که این پارکینگ‌ها دارای پایه‌های فولادی یا حلقه‌های فولادی فرورفته در بتن هستند. در صورت وجود چنین پارکینگ‌هایی، می‌توان موتور سیکلت را با قفل و زنجیر به آن‌ها متصل کرد که باعث جلوگیری از سرقت آن می‌شود.

پارک کردن موتور سیکلت در کوچه‌ی خلوت و یا نقاط دورافتاده‌ی پارکینگ که تحت پوشش دوربین مداربسته قرار ندارند، باعث می‌شود که امنیت آن به خطر افتاده و سرقت موتور سیکلت بسیار آسان شود. در چنین شرایطی حتی استفاده از وسایل ضد سرقت نیز راهگشا نخواهد بود و احتمال دزدیده شدن موتور سیکلت بسیار بالا خواهد رفت.

چطور امنیت موتور را بالا ببریم

ممکن است شما به طور معمول از محیط یا پارکینگ خاصی برای پارک کردن موتور سیکلت خود استفاده کنید. در چنین مواقعی اگر سارقی موتور سیکلت شما را هدف‌گیری کند به دو عامل مهم توجه خواهد داشت. یکی تجهیزات امنیتی و ضدسرقتی است که شما مورد استفاده قرار داده‌اید و دیگری بررسی استراتژی خروج خود از محیط است. بنابراین در صورتی که هر بار موتور سیکلت خود را در محیط‌ متفاوتی پارک کنید، در واقع کار را برای سارقان دشوار کرده و باعث می‌شود که نتوانند به راحتی در مورد روش سرقت خود برنامه‌ریزی کنند.

نکته‌ی بسیار مهم دیگر اطلاع از شرایط و موقعیت‌های سرقت بر اساس آمار موجود است. به طور معمول اداره‌ی پلیس در مورد زمان‌هایی که بیشترین امکان سرقت وجود دارد، اطلاع‌رسانی می‌کند. همچنین شهرها یا موقعیت‌هایی خاص، به دلایل مختلف سرقت‌های بالایی را تجربه می‌کنند. با توجه به این موضوع می‌توان از شرایط آگاه شد و از زمان‌ها و مکان‌های با پتانسیل بالای سرقت دوری کرد.

روش های جلوگیری از به سرقت رفتن موتور سیکلت
دسته‌ی دوم: تجهیزات ضدسرقت در افزایش امنیت موتور سیکلت

قفل و زنجیر

قفل و زنجیری که به طور اصولی و دقیق انتخاب شده باشد، یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که باعث افزایش امنیت موتور سیکلت خواهد شد. این تجهیزات کاملاً انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را به تجهیزات مربوط به مبلمان خیابانی متصل کرد.

برای دستیابی به بهترین نتیجه هنگام استفاده از این وسایل ضد سرقت، باید چندین قاعده را رعایت کرد:

حتماً بهترین قفل و زنجیری را که از نظر مالی توان خرید آن را دارید، تهیه کنید. هرچه بیشتر هزینه کنید، نه تنها قفل و زنجیر شما از نظر جنس قوی‌تر خواهد بود، بلکه همچنین شیوه‌ی حفظ امنیت آن نیز هوشمندانه‌تر است.

قفل و زنجیر در افزایش امنیت

به هیچ عنوان نباید تنها به قفل و زنجیر اکتفا کرد. قفل‌ها به راحتی امکان خرد شدن دارند و زنجیرها را می‌توان به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوص به آسانی برید. همچنین در صورت بستن قفل و زنجیر به چرخ جلو، می‌توان آن را خارج کرده و موتور سیکلت را جابه‌جا کرد. بنابراین نحوه‌ی استفاده از قفل و زنجیر نیازمند دقت بالایی است.

برای جلوگیری از شکستن قفل و زنجیر به وسیله‌ی سارقان، در قدم اول لازم است که بهترین جنس دارای بالاترین کیفیت خریداری شود. قفل‌های درجه یک به راحتی خرد نمی‌شوند. زنجیرهای ساخته شده از سخت‌ترین فولاد را به راحتی نمی‌توان برید.

زنجیر را همیشه از چرخ عقب و به ویژه از دوشاخ عقب موتور سیکلت یا اهرم عمود چرخان آن عبور دهید. از همه مهم‌تر آنکه سعی کنید تا حد امکان قفل و زنجیر را به زمین متصل نکنید و در عوض آن را به ستون یا حصار محکم و قابل اعتماد وصل کنید.

مهارهای زمینی

گاه هیچ ستون و تکیه‌گاه محکم و مناسبی برای استفاده از قفل و زنجیر یافت نمی‌شود. در چنین موقعیت‌هایی برای افزایش امنیت موتور سیکلت می‌توان از مهارهای زمینی استفاده کرد. انواع مختلفی از مهارهای زمینی وجود دارد که بنا به موقعیت و جنس زمین می‌توان بهترین نوع آن را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کرد. مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت فولاد به‌کار رفته است که اساسی‌ترین نقش را در این نوع قفل‌ها بازی می‌کند.

برای استفاده از مهارهای زمینی باید نکات زیر را رعایت کرد:
اگر این مهارها را بر روی زمین‌های ناهموار یا دارای جنس خاک ضعیف ثابت کنید، سارقان به راحتی می‌توانند با استفاده از یک اهرم بسیار ساده آن مهارها را جا از در آورند. همچنین ثابت کردن مهار بر روی دیوار به هیچ وجه ایمن نیست، زیرا با اینکه در ظاهر کاملاً محکم به نظر می‌رسد، اما پیچ‌های این مهار مقاومت بالایی نداشته و سارقان به راحتی می‌توانند آن‌ها را از جای درآورند.

بهترین شیوه، ثابت کردن مهار بر روی زمین بتنی است. باید از جای رفتن صحیح پیچ‌ها اطمینان حاصل کرد و به شیوه‌ی صحیح آن را انجام داد. در پارکینگ‌ها و گاراژها و مکان‌های مسقف بهتر است این مهارها نزدیک به دیوار و در زیر موتور سیکلت قرار گیرند تا امکان شکستن و دسترسی به آن را به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

قفل‌های دیسکی در افزایش امنیت موتور سیکلت

قفل‌های دیسکی در افزایش امنیت موتور سیکلت کارایی بسیار بالایی دارند و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها تا حد زیادی باعث جلوگیری از سرقت موتور سیکلت خواهد شد. با این وجود نباید تنها با استفاده از آن‌ها احساس اطمینان کاذب یافت، زیرا این نوع قفل‌ها در واقع دفاع دوم محسوب می‌شوند.

قفل دیسکی برای موتور سیکلت

برای دستیابی به بالاترین کارایی قفل‌های دیسکی باید نکاتی را رعایت کرد:

درست مانند دیگر تجهیزات امنیتی موتور سیکلت، قفل‌های دیسکی نیز به طور معمول هرچه گران‌تر باشند کارایی بالاتری خواهند داشت. همچنین بهتر است به جای یکی از دو تا از آن‌ها به شیوه‌ای مناسب استفاده کرد.

قفل‌های دیسکی به راحتی با استفاده از کلید قابل باز شدن هستند. همچنین در قفل‌های با کیفیت پایین، سارقان می‌دانند که دقیقاً در چه نقطه‌ای ضربه بزنند تا تنها با یک حرکت آن را بشکنند. اگر این قفل به خوبی جا نرفته باشد، به راحتی قابل باز شدن است.

لازم است هنگام تهیه این نوع قفل به کیفیت آن توجه کامل داشت. این قفل‌ها باید از جنس فولاد ضدزنگ یا نوعی فولاد سخت درجه یک باشند. همچنین قفل آن باید دارای قطر مناسبی باشد تا باعث افزایش امنیت موتور سکیلت شود.

باید توجه کامل داشت که اندازه‌ی قفل برای کلید مناسب باشد. در صورت امکان باید دو عدد از این نوع قفل را تهیه کرد تا باعث بالا رفتن ضریب امنیت شود. توجه به این نکته ضروری است که چرخ جلو را به راحتی می‌توان خارج کرد و بنابراین بستن این قفل روی چرخ جلو چندان مفید به نظر نمی‌رسد. بهترین نوع قفل دیسکی، انواعی هستند که هنگام حرکت موتور سیکلت فعال می‌شوند و این امر باعث افزایش امنیت موتور سیکلت خواهد شد.

دزدگیرها و سیتم‌های ضد سرقت در افزایش امنیت موتور سیکلت

این نوع تجهیزات شامل سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که می‌توانند نقش قابل توجهی جهت جلوگیری از سرقت موتورسیکت داشته باشند. اما لازم است کلیه‌ی جوانب برای تهیه این تجهیزات اندیشیده شود. به عنوان مثال در محیط‌های پررفت‌وآمد، زنگ هشدار و دزدگیر موتورسیکت جلب توجه نکرده و مانع از به سرقت رفتن آن نمی‌شود. در چنین شرایطی بهترین گزینه هشدارهایی هستند که از طریق تلفن همراه، اطلاع رسانی می‌شوند. البته سارقان چیره‌دست به راحتی می‌توانند این زنگ‌ها را از کار انداخته یا خرد کنند. مطالبی همچون راهنمای نصب دزدگیر خودرو و دزدگیر تصویری خودرو چیست نیز برای شما مفید خواهد بود.

صفحات پیشنهادی

خرید دزدگیر ماشین ساده

خرید دزدگیر تصویری ماشین

جلوگیری از سرقت موتور با دزدگیر

برای استفاده از سیستم‌های ضدسرقت باید نکات زیر را رعایت کرد:
سارقان برای از کار انداختن زنگ هشدار ابتدا باید آن را پیدا کنند. بنابراین مهم‌ترین نکته در رابطه با این تجهیزات این است که تا حد امکان در دیدرس نباشند تا به راحتی امکان غیرفعال ساختن آن‌ها وجود نداشته باشد.

هرچند تجهیزاتی چون قفل و زنجیر، مهارهای زمینی و قفل‌های دیسکی می‌توانند تا حد زیادی در افزایش امنیت موتور سیکلت نقش داشته باشند، اما در صورتی که در مناطقی تردد داشته باشید که سرقت موتور سیکلت بالا است، دزدگیرها و زنگ‌های هشدار می‌توانند تأثیر جدی در جلوگیری از سرقت داشته باشند. بنابراین با توجه به شرایط و موقعیت می‌توان در صورت نیاز از این تجهیزات ضد سرقت نیز استفاده کرد.

خرید ردیاب موتور سیکلت

خرید ردیاب موتور سیکلت ، فناوری‌های پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند شما را از موقعیت موتور سیکلت خود در ابتدایی ترین مرحله آگاه سازند اما امکانات ردیاب به همین مورد ختم نمی‌شود بلکه این دستگاه ویژگی‌های کاربردی بسیار زیادی هم در زمینه امنیتی هم در زمینه مدیریتی و نظارتی در اختیار صاحبین موتور سیکلت ها قرار می‌‍دهد که جذابیت استفاده از دستگاه را چند برابر می‌کند.

برای استفاده از ردیاب‌ها باید موارد زیر را به خاطر داشت:

ردیاب‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای و GPS برای ارسال سیگنال استفاده می‌کنند و به این طریق موقعیت خود را مشخص می‌کنند به همین ترتیب حتی پس از سرقت می‌توانیم به خودرو خودمان برسیم.

ردیاب‎‌ موتور سیکلت امکانی دارد که اگر سارق اقدام به مواردی همچون:

  • جداسازی ردیاب از باطری موتور سیکلت
  • حرکت دادن موتور سیکلت
  • بکسل شدن یا حمل با جرثقیل موتور سیکلت
  • روشن شدن موتور سیکلت

پیش بیاید بلافاصله ما را با استفاده از اپلیکیشن ردیابی و پیامک آگاه می‌کند.

همچنین شما می‌توانید برق موتور سیکلت را از راه دور در هر فاصله‌ای قطع کنید و خودتان را به موتور سیکلت برسانید. با این کار می‌توانید موتور را از راه دور خاموش کنید.

برای آنکه نتوان دستگاه ردیاب را از کار انداخت لازم است اطمینان حاصل کنید که ردیاب شما علاوه بر GPS پوشش مخابراتی در خصوص ارتباط با سیم کارت را نیز دارد. این سیستم ثانویه شما را قادر می‌سازد تا در صورت به سرقت رفتن موتور سیکلت، ردیاب با استفاده از دکل‌های مخابراتی به جای ماهواره‌ای، سیگنال‌ها را برای شما ارسال کند. همچنین بهتر است که دستگاه ردیاب شما به صورت بی‌سیم کار کند و نیازی به دسترسی فیزیکی به آن نباشد.

ردیاب خودرو و ردیاب موتور سیکلت معمولا شبیه به همدیگر هستند یا اینکه از همان ردیاب خودرو برای موتور سیکلت نیز استفاده می‌شود. برای آگاهی بیشتر در خصوص ردیاب موتور سیکلت توصیه می‌‍کنیم صفحه پک حرفه ای ردیاب من و پک پایه ردیاب من را مطالعه فرمایید.

نکته‌ی قابل توجه دیگر اینکه ممکن است موتور سیکلت در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و پارک شود، بنابراین لازم است با توجه به هر موقعیت و شرایط و امکانات موجود، بهترین تمهیدات را برای پیشگیری از به سرقت رفتن آن اندیشید. راه‌های افزایش امنیت موتور سیکلت می‌تواند شامل موارد بسیار گسترده‌ای باشد که در اینجا تنها به طور خلاصه به آن‌ها پرداختیم. با ارائه‌ی نظرات خود، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری کنید.

 

به طور کلی روش‌های افزایش امنیت موتور سیکلت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

می‌توان این روش‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. اولی شامل استراتژی‌ها است؛ برای جلوگیری از سرقت ابتدا لازم است که با توجه به موقعیت و شرایط به طور عمومی تمهیداتی اندیشید. تجربه نشان داده که استفاده از این استراتژی‌ها تا حد زیادی مانع از سارقان در دزدیدن موتور سیکلت خواهد شد. دسته‌ی دوم استفاده از تجهیزات امنیتی جهت جلوگیری از سرقت است.

آیا در زمان تجهیزات امنیتی موتور سیکلت باید نکاتی را مد نظر قرار داد؟

بله، در تهیه تجهیزات امنیتی باید نکات خاصی را مد نظر قرار داد زیرا در صورت عدم رعایت این مسائل، استفاده از این تجهیزات عملاً بدون فایده خواهد بود. با توجه به تنوع گسترده‌ای که این سیستم‌ها و تجهیزات دارند لازم است با توجه به نیاز و بودجه، بهترین تجهیزات ممکن را تهیه کرد. همچنین به شیوه‌ی کاربرد این وسایل باید توجه کافی داشت.

 

منابع

How To Prevent Motorcycle Theft (AND Keep Your Ride In 2021)

How To Prevent Motorcycle Theft | Motorcycle Cruiser

The Best Motorcycle Security Systems – Monimoto US

 

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 4

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

2 نظر در “راه های افزایش امنیت موتور سیکلت جهت جلوگیری از سرقت

  1. امیر نظری گفت:

    سلام ممنونم از محتوای ارزشمندتون
    قیمت ردیاب موتور سیکلت چند است؟

    1. تیم فنی گفت:

      سلام و درود بر شما.
      معمولا از برخی ردیاب‌های خودرویی برای ردیابی موتور سیکلت نیز استفاده می‌شود. شما از پک حرفه ای ردیاب من و پک پایه ردیاب من که در آدرس زیر برای شما قرار داده ایم می‌توانید برای ردیابی موتور خود نیز استفاده فرمایید.(قیمت ها در صفحات موجود است.)

      https://radyabeman.com/product/complete-radyabeman/

      https://radyabeman.com/product/basic-radyabeman/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *