خودرو

نکات کلیدی در هنگام خرید خودرو | راهنمای خرید خودرو

بررسی راهنمای خرید خودرو در ایران
5
(1)

در این مقاله در کنار شما عزیزان هستیم با راهنمای خرید خودرو تا نکاتی مهم و کلیدی را در این زمینه تقدیم حضورتان کنیم.

وجود صدها مدل مختلف ماشین موجود در بازار، انتخاب از میان آن‌ها را برای خریداران سخت می‌کند. طبیعتاً بررسی قیمت اولین قدم است، اما برای آنکه بتوانید انتخاب‌های خود را محدودتر کنید، باید بر عواملی چون کیفیت، قابلیت اطمینان، هزینه مالکیت و برخی عوامل مهم دیگر تمرکز کنید.

اگر بدون تحقیق و بررسی کافی به هوای خرید وارد یک نمایشگاه ماشین شوید، احتمالاً با یک خودروی بسیار گران‌تر که حتی مطابق نیازهایتان هم نیست، نمایشگاه را ترک می‌کنید. در این راهنمای خرید خودرو به بررسی نکات مهمی که در هنگام خرید خودرو باید بررسی شود می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

حواستان به بودجه‌ای که دارید باشد

قبل از اینکه به سراغ جدیدترین مدل‌ها و تست کردن آن‌ها بروید، ابتدا باید بودجه خود را تعیین کنید و ببینید که چطور می‌خواهید هزینه آن را بپردازید. بهترین نرخ بهره‌ای که می‌توانید پیدا کنید، چقدر است؟ آیا مبلغی برای پیش پرداخت پس انداز کرده‌اید؟ با نگاهی به صورت‌های اخیر بانکی و صورت‌حساب‌های ماهانه، متوجه می‌شوید که چقدر می‌توانید هزینه کنید.

فراموش نکنید که در حساب و کتاب‌های خود، هزینه‌های جاری مالکیت خودرو شامل هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه سوخت، استهلاک و بیمه را در نظر بگیرید. اگر خودرویی انتخاب می‌کنید که قطعات آن گران است، طبیعتاً تعمیر آن در آینده هزینه بیشتری خواهد داشت.

با بررسی همه این نکات خودرویی انتخاب کنید که بتوانید از پس هزینه‌های آن برآیید. در کنار قیمت خرید خودرو، مبلغی برای هزینه ثبت‌نام، مالیات، کمیسیون نمایشگاه و هزینه‌های اولیه بررسی خودرو کنار بگذارید. توجه داشته باشید که هزینه نگهداری یک ماشین در بلندمدت، به مقدار قابل توجهی بیشتر از قیمتی است که به هنگام خرید برای آن پرداخت می‌کنید.

تعیین بودجه در خرید خودرو

خودروی موردنظر باید مطابق با نیاز شما باشد

دومین قدم در این راهنمای خرید خودرو صحبت و مصالحه با خودتان است. بنشینید و با خود خوب فکر کنید، دنبال چه نوع ماشینی هستید؟ ماشین اسپرت می‌خواهید؟ یا صرفاً برای راحتی خانواده به ماشین بزرگ‌تری نیاز دارید؟ پس از آنکه نوع خودرو را انتخاب کردید، حال بنشینید و فهرستی از فاکتورهای یک خودرو که برای «شما» مهم‌تر است تهیه کنید، مانند ایمنی خوب، هندلینگ قابل قبول، مصرف سوخت پایین و … .

در مرحله بعد به این فکر کنید که از ماشین خود چه استفاده‌ای خواهید داشت. برای خانواده است یا برای کار؟ قرار است فقط شما را تا سوپر مارکت محل ببرد و بازگرداند یا قرار است کاروان حمل کند؟ نگهداری آن ارزان است؟ و … . می‌توانید امکانات مورد نظر خود را از لیست زیر انتخاب کنید:

• صندلی: صندلی باکت (Bucket)یا بنچ (Bench)، صندلی عقب تاشو، 4، 5 یا 7 سرنشین، تریم داخلی چرم، صندلی‌های حرارتی، تنظیمات الکترونیکی، جای آرنج دست

• موتور و کارایی: موتور، گیربکس، اسب بخار، یدک کشی، مصرف سوخت

• ویژگی‌های ایمنی: کیسه هوا، کنترل اصطکاک، هشدار خروج از لاین، دوربین پشتیبان، ECU خودرو ، امنیت خودرو

• ویژگی‌های مربوط به سرگرمی: USB، بلوتوث، Wi-Fi، اسکرین لمسی، سازگاری با IOS و Android، سیستم صوتی Surround، پخش CD، سیستم ناوبری

• راحتی: کروز کنترل، پنجره برقی، صندلی برقی، آینه برقی، خروجی شارژ تلفن همراه، جا لیوانی

برخی از خودروهای پیشرفته به صورت پیش فرض دارای ردیاب خودرو با قابلیت‌های محدود هستند که توصیه می‌کنیم حتما راهنمای خرید ردیاب خودرو را در وب سایت ردیاب من مورد بررسی قرار دهید.

پس از آنکه در مورد همه این‌ها خوب فکر کردید، حالا می‌توانید به سراغ برندها و مدل‌هایی بروید که «نیاز» شما را برآورده می‌کنند. بعد از انتخاب خودرو، پیشنهاد می‌کنیم به نظرات و بررسی‌هایی که تاکنون در مورد آن مدل نوشته شده، نگاهی بیندازید.

در خصوص راهنمای خرید خودرو ، در مورد بهترین برندها و مدل‌ها تحقیق کنید

حال که دقیقاً می‌دانید چه چیزی می‌خواهید، می‌توانید بهترین برند و مدل را دقیقا مطابق نیازهایی که در بالا تعیین کردید، انتخاب کنید. در میان فهرست‌های آنلاین بگردید و چشمتان به نظرات خوب مدل، میانگین طول عمر بالای آن و ایمنی قابل قبول آن باشد. البته این تحقیقات آنلاین صرفاً قدم‌های اولیه است و پس از آنکه از انتخاب خود کمی مطمئن شدید، لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر با یک کارشناس مشورت کرده و خودرو را از نزدیک ببینید.

به یک نمایشگاه مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید تا خودروی انتخابی شما را برای تست در اختیارتان قرار دهند. به شتاب، راحتی و هندلینگ خودرو توجه کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

کیفیت، مهم‌ترین عامل انتخاب یک خودرو

مسئله مهم بعدی در این راهنمای خرید خودرو، توجه به کیفیت خودرو است. کیفیت خودرو به کارکرد و دوام خودرو، قطعات و لوازم جانبی آن در طول زمان اشاره دارد. خودروهایی که کیفیت بالایی دارند، کمتر با مسائلی چون ریختن رنگ بدنه، سروصدای عجیب و غریب و … مواجه می‌شوند. توجه به این مسئله مخصوصاً زمانی که بیش از پیش با مشکلات مربوط به کیفیت در بخش تکنولوژی وسایل نقلیه (ناوبری، کروز کنترل تطبیقی، پارک در جهت معکوس و سیستم‌های تله ماتیک) مواجه هستیم، حائز اهمیت فراوان است.

دقت کنید که خودروهایی که طراحی آن‌ها به تازگی تغییر کرده یا برای اولین بار روانه بازار می‌شوند، در اولین سال تولید مشکلات کیفی بیشتری نسبت به سال‌های بعد خواهند داشت. از این رو توصیه می‌شود برای خرید یک ماشین جدید حداقل تا سال دوم تولید منتظر بمانید تا هرگونه خطا و نقص آن عیب‌یابی شود.

خودروی اتومات یا دستی؟

روز به روز محبوبیت خودروهای اتومات بیشتر می‌شود. این خودروها برای مسیرهای طولانی و پرترافیک گزینه خوبی هستند. با این حال، هزینه بیشتری دارند و مصرف سوخت آن‌ها نیز به نسبت بیشتر است.

بنزین، گازوئیل یا CNG؟

به طور کلی ماشین‌های بنزینی ارزان‌تر و سریع‌تر از خودروهای دیزلی هستند، البته ناگفته نماند که بنزین از گازوئیل گران‌تر است. توجه داشته باشید که هزینه تعمیر و نگهداری ماشین‌های دیزلی به نسبت بیشتر است.

CNG نسبت به بنزین و گازوئیل، بیشتر دوستدار محیط زیست است، اما قبل از انتخاب یک خودروی گازسوز، باید ببینید جایی که زندگی می‌کنید به تعداد کافی جایگاه ارائه CNG دارد یا خیر. چراکه در این صورت سوخت‌رسانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته حتی اگر خودروی بنزینی هم خریداری کنید، می‌توانید بعدها آن را گازسوز کنید و هر دو را در کنار هم داشته باشید. البته این کار باید با هماهنگی‌های لازم انجام شود تا از هرگونه آسیب به موتور خودرو جلوگیری شود.

به هنگام تعویض خودرو، فریب فروشنده را نخورید

لازم است در این راهنمای خرید خودرو هشدار دهیم که اگر در حال حاضر خودرویی دارید که قصد خرید آن را با یک خودروی جدید معاوضه کنید، منتظر نمانید که فروشنده ارزش خودروی قدیمی‌تان را برای شما تعیین کند، قبل از مراجعه به نمایشگاه خودتان بر اساس جزئیات وسیله نقلیه خود از جمله سال تولید، برند و مدل، مسافت پیموده شده و سایر شرایط تحقیق کنید.

حتی اگر جایی از آن نیاز به تعمیر داشت، خودتان مسئولیت آن را قبول کنید تا برایتان ارزان‌تر تمام شود. اگر از ارزش خودروی قدیمی خود به خوبی آگاه باشید، احتمال اینکه در نمایشگاه سرتان کلاه برود به مراتب کمتر است و یقیناً آمادگی بیشتری برای مذاکره خواهید داشت.

خودروی جدید یا کارکرده؟

خودروی جدید و خودروهای کارکرده هرکدام مزایا و معایبی دارند که خریدار باید به آن‌ها توجه کرده و بازهم بر اساس نیاز خود از بین آن‌ها یکی را انتخاب کند. خودروی جدید همیشه صفر است، پس خبری از مشکلات فنی قبلی نیست، هزینه نگهداری آن کمتر است، می‌توان از آخرین امکانات روز بهره‌مند شد و شامل گارانتی هستند.

از طرفی هزینه‌های مربوط به خرید، بیمه و مالیات آن‌ها طبیعتاً بیشتر است. خودروی کارکرده ارزان‌تر است، استهلاک آن کمتر است (بیشتر استهلاک ماشین مربوط به یکی دو سال اول خرید است)، با قیمت کمتر می‌توان ماشین بهتری خریداری کرد و … ؛ اما خب، کسی از مشکلات فنی خودرو در گذشته خبر ندارد، دست خریدار برای انتخاب رنگ و تریم و … بسته‌تر بوده و شامل گارانتی هم نمی‌شود.

حال انتخاب با شماست، کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

نگاهی به تاریخچه خودرو بیندازید

اگر خودروی کارکرده می‌خرید، با نگاهی به تاریخچه خودرو اطلاعات زیادی از جمله تعداد معاینه‌های انجام شده، مالکان قبلی، تعداد تصادفات و سابقه تعمیرات دستگیرتان می‌شود. همچنین به عنوان خریدار، این حق شماست که قبل از خرید بخواهید یک مکانیک خودرو را بررسی کند. هرچند هزینه این بازرسی به عهده شماست، اما به این فکر کنید که مکانیک معتمد می‌تواند به مسائلی اشاره کند که شاید در آینده میلیون‌ها تومان خرج روی دستتان بگذارد.

توجه کنید که برخی از فروشندگان ممکن است درخواست بازرسی مکانیک را رد کنند. تسلیم نشوید، این می‌تواند زنگ خطری باشد که فروشنده قصد دارد یک مسئله جدی در مورد خودرو را مخفی کند. اصرار کنید که بازرسی انجام شود یا اصلاً در خرید خود تجدید نظر کنید.

قبل از خرید، خودرو را تست کنید

یک نکته دیگری که در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم به آن اشاره کنیم، اینکه هرچقدر هم که از یک خودرو تعریف کنند، تا وقتی آن را تست نکنیم، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم همان چیزی است که می‌خواستیم یا خیر. از فروشنده درخواست کنید خودرو را برای لحظاتی در اختیارتان قرار دهد تا با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

در این مدت زمان به محفظه موتور، کابین سرنشینان، صندلی عقب، صندوق عقب و بخش راننده نگاهی بیندازید و ببینید همان چیزی است که انتظار داشتید؟ برای آزمایش در خیابان‌های شهر و بزرگراه‌ها رانندگی کنید تا مواردی مانند قدرت شتاب و ترمز، نقاط کور ماشین و صدای آن دستتان بیاید.

راحت روی صندلی بنشینید و موقعیت خود را بررسی کنید. اگر صندلی راحت نیست، پایتان به پدال‌ها نمی‌رسد، نقاط کورتان زیاد است، یا نمی‌توانید هم‌زمان با رانندگی اطلاعات روی اسکرین را بخوانید، شاید بهتر باشد در تصمیمتان تجدیدنظر کنید و به سراغ یک مدل دیگر بروید.

انتخاب نوع بیمه و دریافت بیمه نامه

شرکت‌های بیمه برای تعیین حق بیمه، شرکت سازنده و مدل خودرو را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین بیمه ماشین جدید شما می‌تواند با بیمه خودروی قدیمی‌تان کاملاً متفاوت باشد. از شرکت بیمه فعلی و چندین شرکت دیگر درخواست قیمت کنید تا بهترین نرخ ممکن را پیدا کنید.

کلام آخر راهنمای خرید خودرو

خرید خودرو به سادگی خرید یک دست کت شلوار یا یک جفت کفش جدید نیست و یک فرایند پیچیده است. هیچ‌کس نمی‌تواند بدون تحقیق و مطالعه، در عرض یک ساعت بهترین گزینه ممکن را از نمایشگاه محل زندگی خود انتخاب کند. در این پروسه موارد بسیاری وجود دارند که اگر امروز به آن‌ها فکر نکنیم، فردا ناچاریم با ضررهای حاصل از آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم. در این راهنمای خرید خودرو سعی کردیم تمام نکات کلیدی که باید حین خرید خودرو به آن‌ها توجه کرد را با هم مرور کنیم؛ اگر شما نیز مورد دیگری در ذهن دارید که فکر می‌کنید از قلم ما افتاده است، آن را با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *