خودرو

معاینه فنی خودرو و شرایط قبولی در آن – مدارک لازم 1401

معاینه فنی خودرو
5
(2)

معاینه فنی خودرو در سال‌های اخیر برای خودروهایی که سن آنها از 4 سال گذشته است الزامی شده. باید دقت داشته باشید که تمامی خودروهای سواری، چه خارجی چه داخلی باید کارت معاینه فنی داشته باشند و اگر نداشته باشند بعد از مدتی امکان جریمه، اعمال قانون و … از سمت پلیس راهنمایی و رانندگی را دارند.

اما چطور در معاینه فنی قبول شویم؟ – در معاینه فنی خودرو چه مواردی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ – برای معاینه فنی چه مدارکی از خودرو لازم است؟ و چندین سوال دیگر در ارتباط چگونگی دریافت معاینه فنی و مراحل آن که قصد داریم در این مقاله به صورت کامل به شما عزیزان پاسخ دهیم تا با خیالی راحت به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه فرمایید و استرس رد شدن و … را نداشته باشید، همچنین در نظر داشته باشید شما با خرید ردیاب برای خودرو و بررسی منظم می‌توانید خودرو را سالم نگه‌دارید.

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودرو به آزمونی گفته می‌شود که در آن به بررسی سلامت خودرو و ایرادات موجود در آن می‌پردازند. به صورت کلی در این آزمون تست سیستمی و فنی از خودرو می‌گیرند تا کاربران با خودرویی ایمن و مطمئن در جاده حضور داشته باشند و با این حرکت از بروز حوادث جلوگیری کنند. همچنین این تست برای جلوگیری از کار کردن خودروهای فرسوده در راستای جلوگیری از آلودگی هوا نیز می‌باشد.

پس از معاینه فنی خودرو یک برگه قبولی به رانندگان تحویل می‌شود که سند اصلی قبولی آنها در این امتحان است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره داشتیم، داشتن این سند برای خودروهایی که بیش از 4 سال سن دارند، الزامی است.

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو چیست؟

در زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل کارت ماشین یا سند خودرو
  • فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو

مراحل معاینه فنی خودرو به صورت کلی

  • در ابتدا خودرو را در جایگاه خودرویی قرار می‌دهید و سوئیچ را تقدیم مسئول فنی می‌کنید که معمولا با لباس فرم مخصوص در جایگاه هستند
  • سپس مدارک لازم را به جایگاه اپراتور ارائه می‌دهید.
  • اطلاعات شما توسط اپراتور در سیستم وارد می‌شود و مدارک به شما تحویل می‌گردد.
  • به احتمال زیاد پس از آن به شما بارکدی داده می‌شود.
  • هزینه را پرداخت می‌کنید و منتظر می‌مانید تا عملیات تست و بررسی خودرو تکمیل شود.

مقالات پیشنهادی:

مدارک لازم تمدید گواهینامه

راهنمای خرید و فروش خودرو

نرخ معاینه فنی در سال 1401 چقدر است؟

در تحقیقات ما حدود 47000 تومان اعلام شده است اما این قیمت برای خودروهای سنگین، موتور سیکلت و … متفاوت است در صورت بروز شدن سعی داریم تا مبلغ را برای شما عزیزان اصلاح کنیم.

دقت داشته باشید اگر در تست رد شوید، 15 روز فرصت دارید تا این مشکل را برطرف کرده و مجدد مراجعه نمایید.

مهلت اعتبار یا تاریخ انقضا کارت معاینه فنی خودرو چقدر است؟

موتور سیکلت، انواع خودروی سواری شخصی و دولتی سبک؛ 12 ماه اعتبار دارند.

خودروهای عمومی سبک‌ و‌ سنگین با عمر کمتر از ۱۰ سال؛ 6 ماه اعتبار دارند.

خودروهای عمومی سبک‌ و سنگین با عمر بیشتر از ۱۰ سال؛ 3 ماه اعتبار دارند

مراحل معاینه فنی خودرو | چه مواردفنی در خودرو برای ارائه کارت معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

در ابتدای ورود به مرکز معاینه فنی خودرو پلاک ماشین توسط دوربین‌ها بررسی می‌شود، سپس راننده را صدا می‌زنند تا با مدارک لازم به جایگاه برود.

پس از این مرحله به ترتیب مراحل زیر برای تست و بررسی فنی خودرو شروع می‌شود که به ترتیب زیر است:

  • بررسی ظاهری خودرو
  • آزمون آلایندگی
  • بررسی کمک فنرهای عقب و جلو
  • تست ترمز خودرو
  • آزمون سیستم تعلیق
  • سلامت چراغ‌های خودرو
  • هم راستایی چرخ‌ها و تعادل
  • صدور گواهی

1- بازرسی ظاهری خودرو

اولین تست در معاینه فنی خودرو همین بررسی ظاهری و اولیه است که موارد مختلفی همچون: تمامی آینه‌ها، شیشه، برف پاک کن، بوق کمربند ایمنی، وضعیت بدنه و میزان پوسیدگی، وضعیت لاستیک‌ها، صدای اگزوز، سو بالا و سو پایین چراغ جلو، راهنما‌ها، چراغ‌های عقب، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، چراغ پلاک.

دقت داشته باشید اگر برخی موارد نامتعارف باشند همانند صدای بوق و … امکان دارد که گواهینامه معاینه فنی خودرو شما رد شود.

2- آزمون آلایندگی خودرو

تست دوم، بررسی وضعیت آلایندگی خودرو است. در این تست معمولا گازهای خروجی اگزوز را مورد بررسی قرار می‌دهند و با استفاده از دستگاهی مخصوص میزان آلایندگی را مشخص می‌کنند که باید در یک حد استاندارد باشد. اگر خودرو شما بیش از اندازه هوا را آلوده کند یا دود اگزوز آن نا متعارف باشد امکان زیاد دارد که رد شود.

3- کمک فنرها

در این مرحله کمک فنرهای خودرو با دستگاهی مخصوص مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این تست معمولا جلو و عقب خودرو به بالا و پایین کشیده می‌شوند و استقامت خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر صداهای نا متعارف از کمک فنر بیاید یا اینکه خرابی آنها مشهود باشد قطعا رد می‌شوید. تست کمک فنرها جزء تست‌های هم است زیرا خرابی کمک فنر می‌تواند منجر به تصادفات ناگهانی شود.

4- بررسی ترمزها

در این مرحله مسئول فنی به بررسی ترمزهای خودرو می‌پردازد و شتاب خودرو را بر روی تردمیلی که خودرو درجا کار کند بالا می‌برد سپس ترمز گرفته می‌شود و وضعیت ترمزها محاسبه می‌شود. همچنین ترمز دستی نیز همانند ترمز پدالی بررسی می‌شود. سعی کنید قبل از مراجعه به معاینه فنی خودرو حتما لنت ترمزها و روغن ترمز را بررسی کرده باشید.

5- سیستم تعلیق خودرو

در مرحله پنجم با دستگاه مخصوص سیستم تعلیق خودرو تحت فشار قرار می‌گیرد و سپس بررسی می‌شود. این تست از قسمت‌های تخصصی کار است.

6- آزمون بررسی چراغ‌های خودرو

نور، زاویه، شدت، سوبالا و سو پایین و تمامی مواردی که مربوط به چراغ می‌شود در این قسمت تست می‌شود. همچنین محفظه شیشه‌ای چراغ ها اگر بیش از اندازه کدر باشند و جلوی برد نور را بگیرند می‌تواند منجر به رد شدن معاینه فنی خودرو شود.

7- هم راستا بودن چرخ‌های خودرو

در مرحله هفتم، هم راستا بدن چرخ‌ها و میزان انحراف به جوانب مورد بررسی قرار می‌گیرد و تست به این صورت است که هر 1000 متر اگر بیشتر از 7 متر باشد گواهینامه فنی خودرو صادر نمی‌شود. این تست را در سرعت پایین خودتان هم می‌توانید انجام دهید.

مرحله نهایی | صادر شدن گواهی معاینه فنی خودرو

در مرحله نهایی اگر تمام مراحل را به درستی پشت سر گذاشته باشید و خودرو شما سالم باشد، گواهی معاینه فنی خودرو را دریافت می‌کنید.

حتما بخوانید: عمر خودرو را چطور طولانی کنیم؟

چه فرقی بین خودرو بنزینی با دوگانه سوز در معاینه فنی است؟

در بازرسی ظاهری خودروهای دوگانه سوز به دلیل داشتن مخزن سوختی دیگر، این مخزن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی مواقع تست هیدرواستاتیک نیز از آنها گرفته می‌شود. به همین دلیل معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز معمولا طولانی تر است.

دلایل اصلی مردود شدن در معاینه فنی خودرو چیست؟

هر کدام از مراحل بالا را که خودرو نتواند پاس کند می‌تواند دلیلی مردودی آن باشد اما معمولا مرسوم ترین دلایل برای مردودی خودرو  در معاینه فنی، دلایل زیر هستند:

  •       وضعیت ظاهری
  •       ترمزهای خودرو
  •       آزمون آلایندگی
  •       کمک فنرها
  •       آزمون هم‌ راستا بودن چرخ‌ها

نتیجه نهایی توسط اپراتور به شما اعلام می‌شود و در صورت مردودی 15 روز فرصت دارید که مشکل را برطرف نموده و مجدد مراجعه فرمایید.

نوبت دهی | روش‌های نوبت گرفتن جهت معاینه فنی خودرو

در اکثر شهرستان‌ها به دلیل تعداد قابل قبول مراکز معاینه فنی و همچنین خلوت بودن آنها نیازی به نوبت گرفتن نیست، مخصوصا اگر صبح زود مراجعه کنید اما بهتر است که روش‌های اینترنتی را بدانید تا کار برای شما ساده تر شود:

نوبت دهی معاینه فنی خودرو با استفاده از ثبت نام اینترنتی

برخی از وب سایت‌ها همانند تهران من ، سیمفا و … به صورت اینترنتی در تهران به شما وقت می‌دهند. همچنین می‌توانید در گوگل کلمه کلیدی ” نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی خودرو ” در شهر مد نظر را جستجو کنید. مطمئنا نتایج اول به شما نوبت می‌دهند.

در مشهد نیز از وب سایت نوبت دهی که لینک شده استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا داشتن گواهینامه معاینه فنی خودرو لازم است؟

بله، اگر از تاریخ معاینه فنی خودرو شما گذشته باشد، پلیس راهنمایی رانندگی می‌تواند شما را اعمال قانون کند.

در معاینه فنی خودرو چه مواردی به صورت کلی بررسی می‌شوند؟

هر آنچه از لحاظ ایمنی سرنشینان و دیگران مربوط باشد. از وضعیت ظاهری خودرو گرفته تا کمک فنرها، ترمز و ... که تمامی موارد را در مقاله برای شما توضیح داده ایم.

بهترین زمان برای مراجعه جهت معاینه فنی خودرو کی است؟

در شهرستان ها در صبح و در تهران توصیه می‌شود حتما قبل از مراجعه وقت قبلی بگیرید تا معطل نشوید.

بزرگوار به این مطلب امتیاز دهید

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

author-avatar

درباره تیم فنی

تیم فنی ردیاب من محتواهایی کاربردی و حرفه‌ای را در وبلاگ ردیاب من در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ✌️ از خواندن مقالات غافل نشوید. استفاده از مقالات با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *